ben42 schreef:Opmerking.
Waarom de muur (in volle zon).
Aan de structuur van de muur is goed te zien waar de scherpte ligt.
Bij volle zon, zul je bij volle opening een sluitertijd krijgen waarbij beweging geen groot probleem is.
De muur kun je ook van grotere afstand fotograferen, door de structuur van de muur is op vrijwel iedere afstand de plek waar het scherp is goed te identificeren.
Vandaag ontbreekt de zon in het zuiden. Maar ga zodra deze er weer is ga ik er mee aan de slag.
ben42 schreef:Bij de batterijen fotografeer je van dichtbij, dat is natuurlijk uitstekend om het objectief voor te bereiden voor Macro werk. Maar gebruik je het objectief vooral voor landschappen, dan zijn batterijen volgens mij minder geschikt. De correctie van het objectief is niet voor over de volledige zoom en het volledige scherpstelbereik gelijk (volgens mij).
Mijn gedachten was er zijn zoveel modellen om de AF te corrigeren. Van diverse uit te printen A4 vellen tot complete kunststof sets die allemaal op korte afstand gebruikt moeten worden. En mijn gedachten was dat met de batterijen dit ook zo werkt. Tevens zijn er wel afbeeldingen te vinden met voorwerpen die dit ook zo laten zien.
EdvandeZilver schreef:error33 schreef:Bij deze de afbeeldingen van de penlite's. Steeds is de AF ingesteld op de middelste penlite op de letter T. Zelf zou ik zeggen dat de -5 de AF het beste voor elkaar heeft. Camera is steeds op de tafel gelegd op een zo gelijk mogelijke afstand en hoek.
Misschien wel het belangrijkste van alles, gebruik een statief om een zo constant mogelijk vergelijkingsresultaat te krijgen.
Is het dan niet zo dat op elke afstand de steeds gekozen T scherp moet zijn. Heb wel goed opgelet om een zo gelijk mogelijke afstand te gebruiken. Camera heeft steeds stil en los op tafel gelegen.
Maar terugkomend op de 10 afbeeldingen. welke zouden jullie kiezen voor de scherpste ?