Interne pop up flitser D7200

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor wildebassman » vr okt 05 2018 9:14 pm

Ik heb een paar vragen over de pop-up flitser van de D7200.
Ligt het aan mij of is deze flitser echt heel zwak? Als ik avonds in mijn huiskamer iets flits op f5.6 op 3 meter op iso 100 moet en ik wil wat opplussen dus flitscompensatie, dan gebeurd er niets dus dan is het maximum al bereikt, vanaf iso 400 heb ik dan weer wat speelruimte.
Het zal wel normaal, zijn maar ik ben gewoon benieuwd. Ander vraagje is de Mecablitz af 44 iets voor deze camera of zijn er ook andere betaalbare alternatieven?

Bedankt,

Dennis.
In 37 jaar van Pentax me-super naar D90, D7000, D7200 met 18-140 VR nu Z6ii met 24-200 F4-6.3.
En ook weer FM2, FE, ME-Super en KM voor het analoge werk.
Gebruikersavatar
wildebassman

Forumlid
Berichten: 38


Locatie: Zaanstreek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor DannySan » vr okt 05 2018 11:06 pm

Mijn ervaringen met de pop-up flitser (van helemaal in het begin zijn): je hebt er niets aan.
Sommigen gebruiken het voor de aansturing van externe flitsers (via het Nikon systeem), maar dan wordt het niet gebruikt als lichtbron. Ik zou een externe flitser (off camera) dan aanbevelen, ikzelf gebruik Yongnuo flitsers en dat bevalt mij prima (geen ervaring met Mecablitz).
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor ReneG » za okt 06 2018 12:03 pm

Ik gebruik de popup flitser uitsluitend als invulflits buiten bij veel zon (dat kan hij prima) of incidenteel om CLS aan te sturen. Maar om een ruimte goed uit te lichten is hij inderdaad te zwak.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor gijs sandberg » za okt 06 2018 12:14 pm

Dennis,
Lees eens pg 150 en verder in het handboek, een verhelderende tabel met het bereik van de interne flitser.
Het bereik is vaak minimaal, maar velen vinden het toch handig om te hebben.
re: is..iets
Metz maakt ongetwijfeld goede flitsers.
Begin eens met kijken wat de Nikon varianten SB-700/910/ etc. kunnen.
Vele oudere Nikon modellen zijn op courante kameras te gebruiken en kunnen tweedehands interessant zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor wildebassman » za okt 06 2018 12:47 pm

Heb vandaag de knoop doorgehakt en een sb-700 aangeschaft.
Bedankt voor de reacties.

Mvg. Dennis.
In 37 jaar van Pentax me-super naar D90, D7000, D7200 met 18-140 VR nu Z6ii met 24-200 F4-6.3.
En ook weer FM2, FE, ME-Super en KM voor het analoge werk.
Gebruikersavatar
wildebassman

Forumlid
Berichten: 38


Locatie: Zaanstreek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor Peter » za okt 06 2018 6:23 pm

die pop up flitser...., probeer maar eens bij macro :-)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor ben42 » za okt 06 2018 8:51 pm

Heel lang geleden in een land hier ver vandaan was er een fotograaf die een krachtige staafflitser gebruikte. De flitser was groot en indrukwekkend. Nog geen zoom functie op de flitser en een richtgetal van 36 voor alle beeldhoeken. Wow wat een flitser was dat. Daar kon de fotograaf op een bijeenkomst of het nu een receptie was of een trouwpartij wel mee komen aanzetten. INDRUKWEKKEND.

De popup flitser van de D7200 heeft 'slechts' een richtgetal van 12. Daar kun je als tovernaarsleerling, ok sorry als leerling fotograaf toch niet mee komen aanzetten. Maar toen de leerling aan de wijze meester vertelde dat zijn camera ook gemakkelijk ingesteld kon worden op een ISO van 400 of zelf 1600 en dan nog heel bruikbare foto's kon opleveren, toen had de meester toch wel even het Wow gevoel. Hij wist namelijk dat bij het verviervoudigen van de ISO waarde het richtgetal bij wijze van spreken verdubbeld kon worden. Bij ISO 400 levert de flitser dus een richtgetal van 24 en bij een ISO van 1600 levert de flitser een richtgetal van 48. Toen de tovenaar (sorry fotograaf) dan ook de resultaten bekeek van dat kleine flitsertje was hij best wel onder de indruk.

De leerling heeft zijn meester toen maar niet meer de SB-700 laten zien, dit zou zijn meester wel eens teveel kunnen worden. Een machine zo krachtig en met zo veel mogelijkheden dat zou niet in handen van een master, laat staan van een leerling mogen vallen.

Inderdaad een richtgetal van 12 voor een flitser is niet veel, maar gecombineerd met een wat hogere ISO toch nog wel heel bruikbaar in veel situaties. Bovendien als de tovenaar leerling lichtgewicht moet reizen, wat voor leerlingen en zelfs masters regelmatig voorkomt, dan wordt de grote SB-700 machine vaak goed opgeborgen thuis gelaten. Dat kleine flitsertje kan dan in veel gevallen nog best wel van pas komen.

Met het kleine flitsertje en wat nabewerking op de foto's kun je vaak toch tot indrukwekkende resultaten komen. Resultaten die de meester met zijn analoge apparatuur en een powerfull flitser soms benaderen en soms voorbij streven.

Dat kleine flitsertje, hoewel vast op het camerahuis is soms tot meer in staat dan een professionele flitser in het analoge tijdperk.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor Peter » za okt 06 2018 9:31 pm

Proesst :-)

Prachtig Ben
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor Gerard de Zwaan » ma okt 08 2018 11:13 am

De pop up flitser van de D7200 gebruik ik eigenlijk nooit, naast dat deze flitser weinig licht geeft vind ik het licht ook niet mooi. Als ik flits(gebeurd nog wel eens) gebruik ik 1 of 2 SB-700 flitsers die aangestuurd worden door een Yongnuo trigger set. Het voordeel is dan weer dat je zelf kan bepalen waar het licht vandaan komt.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor wildebassman » di okt 09 2018 10:16 pm

Bedankt voor alle reacties en proza..
In 37 jaar van Pentax me-super naar D90, D7000, D7200 met 18-140 VR nu Z6ii met 24-200 F4-6.3.
En ook weer FM2, FE, ME-Super en KM voor het analoge werk.
Gebruikersavatar
wildebassman

Forumlid
Berichten: 38


Locatie: Zaanstreek
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 10 2018 7:50 am

Peter schreef:Proesst :-)

Prachtig Ben

Haha inderdaad! Heerlijk om zo een technisch verhaal te verpakken!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor JvdKooij » wo okt 10 2018 8:21 am

:thumbup: ik ben het wel met Peter en Marco eens, prachtig omschreven Ben!
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor JurjenF » wo okt 10 2018 7:03 pm

Ik mis alleen nog het 'lang en gelukkig'.............
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor ben42 » vr okt 12 2018 11:48 am

JurjenF schreef:Ik mis alleen nog het 'lang en gelukkig'.............


Tja, als het hier over apparatuur gaat;
Komt er niets nieuws uit dan is het niet goed.
Komt er iets nieuws uit dan is het niet goed omdat ze net daarvoor al een camera hadden gekocht.
Komt er iets nieuws uit dan bevat het net niet de features die ze graag hadden willen zien.
Komt er iets nieuws uit, dan is het te duur.
Wordt iets goedkoper, dan is het niet goed wat ze hebben net de camera te duur gekocht.
Wordt iets duurder dan is het niet goed want .............

De mogelijkheden zijn ontzettend veel groter dan ze een aantal jaar geleden waren, toch willen we nog steeds meer.

Nee veel mensen zijn hier net Rupsje Nooitgenoeg, alleen het veranderen in een vlinder lukt maar een enkeling.

Ben

Kom zelf nog uit het 64 ASA tijdperk, nu tot zeker ISO 32OO bruikbaar. Wauw
Alleen al de kosten van de batterij van een F70 waren hoger per foto, dan nu alle kosten tezamen per foto en dan hebben we het nog niet eens over de rolletjes en ontwikkelkosten. Wauw
Wat een vooruitgang hebben we gehad. WAUW.
Maar het is nog steeds niet genoeg.
De oude tovenaar staat met verbijstering te kijken wat er nu allemaal kan en de leerling wil maar niet tevreden worden.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Interne pop up flitser D7200

Berichtdoor JurjenF » vr okt 12 2018 7:02 pm

:lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten