Jazeker, het zoveelste topic met vragen waar via Google tig antwoorden op te vinden zijn en waar al veel over is geschreven, ook hier.
Desondanks hoop ik op enkele gebruikerservaringen, in ogenschouw nemend dat het gaat om camera's die al een tijdje meedraaien.
Sedert jaren heb ik een D90, overwegend naar tevredenheid. Al enige tijd loop ik echter tegen enkele beperkingen aan waardoor ik nu toch overweeg een stap te nemen.
Eén van de voornaamste beperkingen is het gebrek aan prestaties bij weinig licht.
Bij de D90 vind ik dat er vrij vlot nogal wat ruis toont wanneer je in de hogere ISO-gebieden gaat werken (denk aan 800+).
Ter info: ik fotografeer voornamelijk met een 35mm f1.8 G en een 50mm f1.8 AF-D.
Wanneer ik het vergelijk met mijn Fuji X100S is dat werkelijk een wereld van verschil. De X100S is mijn 'reis-camera,' ik hou er graag een DSLR naast.
Daarnaast zou ik graag een wat uitgebreider AF-systeem willen hebben omdat ik zo af en toe langs het circuit sta.
Maar wat nu? Een stap naar een D5x00 of D3x00 is voor mij geen optie vanwege de minder directe functionaliteit (minder knoppen en geen lcd-scherm op de bovenzijde) en het ontbreken van een AF-motor.
Een D7000 kost tegenwoordig niet veel, maar zijn de prestaties bij weinig licht wel een echte vooruitgang t.o.v. de D90?
De D7100 vind je iets minder vaak, is iets minder goedkoop maar is de AF en ruisprestatie een forse verbetering t.o.v. de D7000? De kleine buffer is voor die paar keer per jaar langs het circuit voor mij geen onoverkomelijk probleem.
Tenslotte is er nog de D700, ook die kost tegenwoordig niet veel (en worden ook hier zo af en toe aangeboden).
Voor mij een 'nadeel' aan de D700 is de resolutie. Met 12mp houdt het niet over wanneer je gaat croppen.
Daarnaast zal ik een alternatief moeten kopen voor de 35mm 1.8G, aangezien dat een DX-lens is. Dat is overigens geen probleem.
Een D600 durf ik eerlijk gezegd niet aan gezien de problemen die daar mee zijn geweest. Een D610 is betaalbaar, een D800 zou ook nog kunnen maar voor mij op dit moment overkill. Een D750, die trekt me wel, de prijs alleen wat minder.

Desnoods huur ik voor die enkele keer langs het circuit een camera+objectief dat ik beter af zou zijn met een andere set-up.
Is er iemand met enige praktijkervaring met een dergelijk 'probleem?' Vooral gericht op de optie D7x00 of D700.
Alvast bedankt!
Groet,
Thijs