D7500 'ratelt ' bij manueel scherpstellen liveview

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7500 'ratelt ' bij manueel scherpstellen liveview

Berichtdoor Majel » ma okt 14 2019 1:35 pm

Nog geen maand oud en ik mag mijn mooie camera om komen ruilen voor een nieuwe , fijn dat het kan maar jeetje wat baal ik!

Sinds een paar dagen viel het me op dat de body tijdens het manueel scherpstellen via live view een hard ratelend en knarsend geluid maakte, dit gebeurde niet als ik de auto focus gebruikte. Nu heeft er alleen de macro lens opgezeten en dacht dat het misschien door die lens kwam maar ook bij de andere lenzen hetzelfde probleem. Diezelfde lenzen doen het wel goed op de d7500 van mijn man.

Vuile contact puntjes lijkt me vreemd, maar toch schoongemaakt, dit gaf geen verschil.

Nu mag ik dus komen omruilen maar wil toch graag weten wat dit zou kunnen zijn en of dit misschien vaker voorkomt bij de d7500 ?

Verder een hele fijne camera met als enige kanttekening het opklapbare schermpje , die was bij de d5600 toch wel een stuk fijner (scheelde ook veel vieze broeken :-) )
Majel

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7500 'ratelt ' bij manueel scherpstellen liveview

Berichtdoor rodi77 » di feb 11 2020 10:03 pm

Je maakt mij nieuwsgierig met vieze broeken (met de D7500 ?)
Ik heb ook een nieuwe D7500 (vroeger de D7000) en heb jou probleempje even uitgeprobeerd. Gelukkig geen enkel probleem
Over het totale draaien van het scherm: "Ik" denk dat de D7500 vooral door de zoeker gebruikt zal worden. Scherm eigenlijk alleen klappen bij afwijkende standpunten (hoog / laag) en niet voor selfies. Daar is de D7500 eigenlijk ook te groot/zwaar voor. Bovendien heeft de D7500 ook veel meer "knopjes" die bij de D5600 niet meer passen omdat daar het kantel/draaisysteem voor in de weg zit.. Kortom het een OF het ander. ., Omdat de D7500 door Nikon als semi prof gezien wordt, is (zoals IK er tegenaan kijk ;-) gekozen voor de meer snelle instelmogelijkheden, dan voor het rondom kunnen draaien van het scherm ... (het is maar een reactie ;-). In elk geval hoop ik dat je net zo blij van de D7500 wordt, als dat ik dat wel (al) ben.
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7500 'ratelt ' bij manueel scherpstellen liveview

Berichtdoor henkk » di feb 11 2020 10:18 pm

Wat voor lenzen zijn het waarbij je probleem optrad? Als je AF of AF-D lenzen manueel gaat scherpstellen terwijl de camera op AF staat, kan ik me voorstellen dat er problemen ontstaan omdat dan de AF-koppeling via de 'schroeverdraaier' nog ingeschakeld is.
Bij AF-S lenzen zou dit geen probleem mogen zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten