Wifi en/of Bluetooth (Help)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Wifi en/of Bluetooth (Help)

Berichtdoor rodi77 » ma feb 03 2020 10:23 pm

Na jaren met plezier met de D7000 te hebben gewerkt, nu een D7500 aangeschaft. Natuurlijk veel hetzelfde, maar terdege een (grote) verbetering / vooruitgang t.o.v. de D7000. (D7200?).
In elk geval meer dan dat ik dacht en ben dus erg blij met deze D7500.
MAAR, ik heb nu ook wifi en Bluetooth. Standaard staan deze op uit en ik ben er niet achter wanneer ik nu Wifi en wanneer ik Bluetooth nodig heb? En wat zijn de verschillende mogelijkheden bij het een of het ander?
Daarnaast krijg ik Bluetooth en/of Wifi NIET aan de praat? Had al (op dit forum) ontdekt dat je op de telefoon dan de SSID van de Nikon D7500 moet selecteren, maar ook dat gaat bij mij niet verder?
Kortom, (Help ;-) is er een (liefst een D7500 gebruiker/ster) die alle geheimen van de Bluetooth en/of Wifi kent? Ik woon in het Westland, ben graag bereid om langs te komen of de "instructeur" / "instructrice" te ontvangen...
Ik ga afwachten ;-) Of er iemand langskomt, of dat ik ergens heen moet, of dat ik hier (op het Forum) wijzer ga worden.
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wifi en/of Bluetooth (Help)

Berichtdoor henkk » ma feb 03 2020 11:18 pm

Gebruik je Snapbridge op je telefoon? Ik weet niet of er andere manieren zijn om via bluetooth of WiFi te koppelen. Alhoewel ik laatst de indruk had dat met Bluetooth aan de locatiegegevens van de telefoon ook zonder Snapbridge werden doorgegeven. Moet dat nog verder testen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wifi en/of Bluetooth (Help)

Berichtdoor rodi77 » do feb 06 2020 9:02 am

Allereerst hartelijk dank aan henkk. Ik dacht "alles" volgens het boekje gedaan te hebben, maar geen contact. Vandaar mijn hulproep bij/op de club. Toch is het mij nu wel gelukt. Het enige wat ik (nog) niet begrijp is het verschil tussen wifi en bluetooth. Dit laatste (BT) lijkt nu het beste te werken. Uiteraard moet BT zowel op telefoon als op camera "aan" staan. Daarna Snapbridge starten en toen ik daarna "foto's maakte, kwamen deze keurig op mijn telefoon binnen. Wel op je telefoon even in de goede map kijken: Albums > Snapbridge. Ook de afstandsbediening > is Livebeeld (Lv) op je telefoon werkt op deze manier. Het livebeeld is dan NIET op je monitor (camera) te zien, maar wel op je telefoon. Je telefoon schakeld dan ook naar Wifi (?) Als ik achteraf gemaakte foto's op telefoon wil binnenhalen, zegt het systeem: U moet overschakelen op wifi (duurt even maar gaat automatisch?) en dan komen ook deze foto's binnen. Op deze manier is een gemaakte foto natuurlijk snel via bv WhatsApp te versturen … Ik moet dit ook nog buitenshuis proberen (zonder wifi) en/of bij een vreemde wifi en kijken wat het systeem dan doet. Ik laat jullie "hier" weten hoe en of dit werkt ;-) ???
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wifi en/of Bluetooth (Help)

Berichtdoor henkk » do feb 06 2020 10:42 am

Mooi dat het gelukt is.
Vzv ik weet worden foto's alleen overgezet via Wifi en niet via Bluetooth. Dat is overigens een directe Wifi verbinding tussen je camera en telefoon en staat los van Wifi in huis of zo.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4943


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wifi en/of Bluetooth (Help)

Berichtdoor ben42 » do feb 06 2020 12:01 pm

Zelf maak ik gebruik van een andere Nikon Camera **) met zowel Bluetooth als Wifi.

Met Bluetooth worden de basis gegevens uitgewisseld en kan de camera worden bedient.
Voor het 'downloaden' van de foto's geeft het toestel aan dat de Wifi dan nodig is.
Waarschijnlijk omdat Wifi meer bandbreedte heeft en ook op enige afstand nog werkt.
Voordeel van bluetooth is dat deze weer zuiniger omgaat met de energie.

Kun je (in een andere draad) aangeven wat jouw ervaringen zijn met de verschillen tussen de D7000 en de D7500. Tot op heden heb ik 'upgraden' van mijn D7000 nog uitgesteld omdat ik nog steeds tevreden ben en als ik de specs zie, ik nou niet al te grote verbeteringen zie. (Echter bij mijn vorige upgrade van D70 naar D7000 waren de verschillen in de praktijk veel groter dan ge-anticipeerd :) )

Dus graag in een afzonderlijk bericht of draad jouw ervaringen met de overstap. (Daar ben ik zeer benieuwd naar).

Vriendelijke groet,
Ben

**)
De andere camera is de Keymission 360. Uitwisseling van gegevens met bluetooth is slecht, het downloaden van de foto's is ronduit rampzalig. Dus deze camera is geen vergelijking, maar ik het zou kunnen dat er voor een andere camera ook een onderscheid wordt gemaakt voor bluetooth voor overzenden van weinig (of langzaam) gegevens en Wifi voor veel (en wat sneller) foto's.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wifi en/of Bluetooth (Help)

Berichtdoor rodi77 » za feb 08 2020 10:50 am

Weer "bedankt" voor de reacties. In mijn beleving zijn Bluetooth en Wifi 2 verschillende dingen ;-) .Wifi is/was in mijn beleving een verbinding met internet (thuisnetwerk). Ik begrijp nu van henkk en ben42 dat dit niet zo is. Inderdaad heb ik buiten, dus zonder enige verbinding, de camera met telefoon wifi verbinding gehad. Camera schakelt automatisch, duurt even, over van BT naar wifi. Vervolgens werkt alles zoals bedoeld. Zowel (automatisch) overzetten van camerafoto's naar telefoon en ook de afstandsbediening met telefoon werkt perfect. Uiteraard werkt ook een losse afstandsbediening ML-L3 en/of de zelfontspanner, maar met de afstandsbediening op telefoon zijn ook diverse extra instellingen te veranderen (programma standen, sluitertijden/diafragma, +/- belichtingscorrectie enz.). Daarnaast kun je natuurlijk zien of je onderwerp, of je dit nu zelf bent ;-) of bv een vogel keurig voor de lens zit.
Dan voor ben42: ik had/heb dus de D7000 en heb ook altijd gedacht dat de 7100/7200 en nu de 7500 te weinig meerwaarde had. Over de 7100/7200 kan ik niet oordelen, maar ik ben duidelijk in mijn nopjes met de D7500. Het is wel duidelijk dat de "upgrade" ook in mijn geval duidelijk méér was dan dat ik dacht ;-). Ik zal, heb even geduld, op het "draadje" D7500 hier op terugkomen.
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wifi en/of Bluetooth (Help)

Berichtdoor rodi77 » di feb 11 2020 9:04 am

De verschillen tussen de D7000 en D7500 heb ik in een PB aan ons clublid "ben42" laten weten. Dus een reactie op het "draadje" D7500 komt er niet ;-). Tenzij er (veel) meer leden zijn die dit graag willen weten ...
rodi77

Clublid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten