Upgrade van D7000 naar D7200.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » zo feb 23 2020 8:34 pm

Hallo Allemaal,
Vanmiddag een tweedehands D7200 opgepikt. Nu merk ik na bijna 9 jaar D7000, dat mijn gebruik nogal ingesleten is op de D7000.

Dingen dit ik moet regelen/leren/doen :
  • Instellingen die ik op de D7000 gebruik overzetten naar de D7200. Dit zal ik zelf moeten doen, want dit zijn tenslotte persoonlijke instelingen. Echter mijn gedrag met de D7000 is zo ingesleten, dat ik misschien handige mogelijkheden van de D7200 hierdoor mis. **)
  • De nieuwe bedieningsmogelijkheden van de D7200 leren kennen. Hoewel de camera's natuurlijk extreem op elkaar lijken, heeft de D7200 natuurlijk een aantal andere mogelijkheden, of mogelijkheden die op de D7000 net iets anders werkten.***)

Natuurlijk :P ga ik de volledig gebruiksaanwijzing van de D7200 lezen en natuurlijk ga ik wel een aantal zaken uit proberen. Maar het is onmogelijk om alle combinaties van instellingen uit te proberen. Daarom zoek ik een hulp (internetsite) die aan de hand van ervaring met de D7000, de D7200 bedienings mogelijkheden toelicht. Dus een soort van upgrade van de D7000 naar de D7200 manual voor 'Dummies'.

Na 9 jaar raak je echt ingesleten op een camera, mijzelf resetten, dat gaat echt niet lukken. Maar misschien is er een hulpmiddel dat mij uit het ingesleten spoor kan trekken.

Vriendelijke groet,
Ben
Afbeelding


**)
Er zijn maar beperkte mogelijkheden die ik gebruik, zo gebruikte ik op de D7000 de scene standen niet, de 'groene' instelling niet, en de menu's niet die je met de i op kon roepen. Op de D7200 zal ik dat waarschijnlijk ook niet doen, maar misschien zitten daar wel extra dingen tussen die nu wel handig zijn.
***)
De Af is natuurlijk verbeterd en veranderd, misschien werkt 3D-AF nu wel in omstandigheden waarbij de D7000 niet voldeed. Ook zo voor de Auto ISO die ik op de D7000 voor mij niet werkte.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor EdvandeZilver » zo feb 23 2020 8:51 pm

Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3169


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor Richard » zo feb 23 2020 9:13 pm

NCN activiteiten: zaterdagavond een nieuwe functie geleerd: viewtopic.php?f=59&t=72085#p915169
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3582


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » wo feb 26 2020 1:33 pm

Ed, dank je wel voor de link, dit heeft mij op zoektocht gezet naar dezelfde info, maar dan in spreadsheet formaat, gevonden en dat maakt het gemakkelijke je eigen voorkeuren toe te voegen. Setup_Guide_D7200_sheet

Richard, leuk dat je een 'nieuwe' functie hebt gevonden op je camera. Na een aantal jaren een camera gebruikt te hebben is het altijd goed de gebruiksaanwijzing nog een keer van begin tot einde door te nemen, je komt dat meestal wel wat tegen wat je gemist had, of al weer vergeten was. De nieuwe D7200 is voor mij ook aanleiding om mijn ingesleten gewoontes weer eens opnieuw te bezien.

Om mijn eigen vraag wat op te volgen.

Oude manier.
Mijn oude manier van werken was U1/U2 in A modus, altijd ADL-high, D9 focus op automaat. Voorwiel voor Diafragma, achterwiel voor Iso waarde. *) Het menu ingaan eigenlijk altijd proberen te voorkomen. Het menu onder de i toets gebruikte ik eigenlijk niet. De voorbeeld knop gebruikte ik om het eigen menu te bereiken. De 'diafragma' Fn knop gebruikte is voor de kunstmatige horizon.

Wat ga ik veranderen aan de bediening ?

Back Button Focus
Ik ga de back focus button methode weer eens proberen. Op de D7000 is de knop voor de back button focus gewoon niet lekker geplaatst, je duim valt dan altijd over wat andere bedienings organen, dat was niet handig.
In eerste instantie ga ik het doen op AF-A om de focus piep te krijgen, zodat mijn spiergeheugen getraind wordt altijd het knopje in te drukken. Later ga ik over op AF-C. En kijken of dat bevalt.

De belichting.
De belichting van de sensor bestaat eigenlijk alleen maar uit het aanwezige licht, de sluitertijd en het diafragma. Daarvan kun je er 2 beïnvloeden. **) De iso waarde heeft geen invloed op de belichting van de sensor, wel invloed op hoe het resultaat eruit komt te zien. Een groot deel van dat eruit komen zien kun je ook beïnvloeden in het Post process.
In de D7000 koos je een vaste sluitertijd in de ISO-Auto en dat betekend dat de sluitertijd voor veel brandpuntsafstanden verre van optimaal was. Op de D7200 kan de ISO-Auto brandpuntsafhankelijk worden ingesteld. Bovendien met de 'film' knop in de buurt van de ontspanner en deze op ISO te zetten kan de ISO-Auto gemakkelijk worden ingeschakeld en uitgeschakeld. Voor bewegende fotografie ***) (wat ik met de D7000 niet veel deed) zoals sport, kan de sluitertijd dan op de waarde worden gezet zoals dat voor die sport of beweging nodig is. Maar dit wordt voor mij uit proberen.

Misschien weten jullie nog meer bedienings verschillen tussen de D7000 en de D7200. Voor zover ik nu kan overzien :crazy: zie ik geen 'grote' verschillen meer. (Klein verschil is dat je nu mijn menu rechtstreeks in kunt, op de D7000 kon je naar het eerste item in mijn menu en dan op Ok drukken zodat je ook in mijn menu zat. Nu ietsje sneller).

Vriendelijke groet,
Ben

*)
Voor belichting gebruik ik normaal een smalle range aan diafragma's, liefst 1 a 2 stops gesloten. Vol open bij zeer weinig ligt, diafragma's boven de 8 gebruik ik zelden. (De range aan stops door het diafragma is dus klein, daarom A voorkeuze).
Sluitertijden meestal aan de hand van het licht en of ik de camera nog stil kan houden, Iso daar op afgestemd. Sluitertijden variëren dus van 1/2 seconden tot 1/2000 seconde, dus dat is een flinke range. Bij een steden bezoekje, kan het binnen heel donker zijn terwijl 2 foto's later het buiten heel licht is. Iso waarde pas ik dan aan waar ik 'tekort' kom.

**)
Het licht beïnvloeden middels flitsers, schermen, standpunt en dergelijke laat ik even buiten beschouwing. :roll:

***)
Sinds kort een hond en dan is een vaste tijd van 1/800 wel een mooi begin. Diafragma wil ik graag nog steeds 1 a 2 stops sluiten, de iso moet dan volgen, daarvoor is de Auto Iso wellicht wel praktisch.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor Skippy » wo feb 26 2020 1:56 pm

Lijkt mij inderdaad verstandig om wat meer de auto-iso uit te te proberen. Is geen pretstand maar een praktisch hulpmiddel zodat de fotograaf zich kan concentreren op het beeld i.p.v. op allerlei instellingen. ADL High zet ik mijn vraagtekens bij, dit beïnvloedt de belichting/histogram dusdanig dat het eindresultaat vaak over-de-top overkomt én je kunt in RAW niet terug naar een normale belichting. Ik gebruik ADL daarom niet, bovendien zijn de tegenwoordige camera's (ook de D7200) en nabewerkingssoftware dermate goed in het oplichten van schaduwen en dempen van hooglichten van RAW bestanden dat ADL m.i. hooguit bij Jpeg nut heeft.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11702


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » wo feb 26 2020 6:27 pm

Hallo Skippy,

ADL gebruik ik juist voor het effect in RAW ***). In RAW belicht je met ADL High namelijk een stop onder **). Dat betekend een stop meer belichtingsspeelruimte in de hoge lichten. Gaat dat ten koste van een stop verlies in de donkere gebieden, ja bij ISO 100 verlies je aan de onderkant een stop. Maar vanaf ISO 200 verlies je nagenoeg niets. En ergens vanaf ??? verlies je zelfs helemaal niets. Nadeel is wel dat je de RAW moet nabewerken, maar omdat ik het nu ondertussen bij alle foto's doe, is dat maar een klein bezwaar (batch). (Eerste paar jaar gebruikte ik ADL bij alles boven de ISO 400 en niet bij 100 en bij 200).

Omdat ik zeer veel met 8 mm fotografeer heb ik over het algemeen vrijwel altijd ook hoge lichten in beeld. (Of lucht of ramen). De stop winst aan de hoge kant (altijd) is dan wel welkom. De stop verlies aan de onderkant (alleen bij ISO 100) is meestal geen probleem, misschien heel soms wel jammer.

Alleen in omstandigheden waarbij ik echt geen idee heb van wat de matrix meting doet, doe ik dan tegenwoordig maar een bracket (op de D7000 van 3 stuks op de D7200 ??? stuks). In de praktijk zie je dan nauwelijks verschil, maar meestal ga ik dan toch voor de middelste belichte. (Voor mij een teken dat de strategie werkt).

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Bij de D7000 altijd, voor de D7200 moet ik dat nog controleren, maar ik vermoed van wel.

***)
Met mijn huidige instellingen van Lightroom, zie ik de jpg binnen lightroom niet eens meer.
Op de camera is de jpg 'correct' belicht.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor Skippy » wo feb 26 2020 9:58 pm

Hallo Ben, ik kan jouw redeneringen niet altijd volgen maar als je hiermee het door jou gewenste resultaat bereikt is dat hetgeen dat telt. Nogmaals veel plezier met de D7200!
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11702


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » zo mar 01 2020 5:00 pm

Zo de eerst shoot gehouden met de D7200.
Omdat ik een aantal ingesleten gewoontes wilde 'resetten', wilde ik nu werken met AUTO ISO en met de back button focus.

Nou dat viel nog niet mee. Onderwerp de Hond.
Voordat ik de eerst foto kon maken was de hond (zoals gebruikelijk) al weer te water gegaan. De instellingen wijken wat af van mijn gebruikelijke instellingen. Terug naar U1 en alles weer instellen werkt met deze methode niet snel genoeg.
De volgende keer dus de instellingen helemaal thuis al afstemmen op het specifieke gebruik voor het onderwerp. (Bij de ingesleten gewoontes deed ik dat nooit).
Ook de back button focus, dat is ook nog wel wennen dat je de duim gebruikt voor scherpstellen. Ik weet het wel, maar mijn duim moet nog wel heel bewust aangestuurd worden. (Dus ook dat ging niet altijd goed).

Dus voordat ik goed ingericht was, was de hond al helemaal nat en toen ik goed ingericht was zat de hond al helemaal onder de modder. Omdat het zo koud was en de hond zo nat hebben we het uitje kort gehouden. Tussen de eerste foto en de laatste foto zit dan ook nog geen 9 minuten.

De volgende keer meer voorbereiding en dan dan het spiergeheugen voor mijn duim wat meer trainen. (Of misschien eerste toch maar de AF via de ontspanknop).

Ja gewoontes, na 9 jaar de D7000 kost het wel wat moeite om de gewoontes te veranderen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor imaginary_nl » zo mar 01 2020 5:12 pm

Waarom de backfocus knop gebruiken als doel op zich?!

Het is voornamelijk handig wanneer je snel en veel wilt veranderen tussen continue AF en de scherpstelling vastzetten op een bepaald punt.

Wanneer je alleen bewegende doelen hebt zoals nu de hond, wat is dan het voordeel? Als je het al gewend bent is het prima te gebruiken (ik doe niet anders), maar anders is AF gekoppeld aan de ontspanknop minstens zo handig.

Ik gebruik wat instellingen die voor mij snel te gebruiken zijn (bij sport en bewegende onderwerpen):
- Belichting nadruk centrum
- handmatig in combinatie met auto-iso wanneer dat werkt (even proberen ter plaatse)
- eventueel wat belichtingscompensatie
- alle dynamische belichtingscorrecties en lensprofielen uit, dit maakt de camera zo snel mogelijk.
- AF groep afhankelijk van de grootte en beweging van onderwerp, meestal groepje in het midden.
- AF-C i.c.m. backfocusknop

Body: D3s en D850

Tip: zorg dat je het "spelletje" kent. Dat geeft je veel meer tijd om het onderwerp in beeld te krijgen of te houden!

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor imaginary_nl » zo mar 01 2020 5:24 pm

ben42 schreef:....ADL gebruik ik juist voor het effect in RAW ***). In RAW belicht je met ADL High namelijk een stop onder **). Dat betekend een stop meer belichtingsspeelruimte in de hoge lichten. Gaat dat ten koste van een stop verlies in de donkere gebieden...


De D7200 is zo goed als "iso invariant".

In de praktijk komt dit neer dat het zo goed als niet uit maakt of je de belichting perfect hebt. Ongeveer in de juiste richting en niet overbelichten kun je in de nabewerking corrigeren zonder extra ruis.

En ja, altijd (alleen) in RAW werken en altijd nabewerken!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » zo mar 01 2020 5:56 pm

imaginary_nl schreef:Waarom de backfocus knop gebruiken als doel op zich?!
.... alleen bewegende doelen hebt zoals nu de hond, ....

Zoals je zelf al aangeeft snel schakelen tussen continue AF en vast AF.
Voor focus gebruik ik regelmatig AF en herkaderen. Dat werkt snel genoeg als de hond op dezelfde afstand blijft en ik de hond niet in het midden van het beeld wil. Scherpstelpunten verplaatsen werkt veel te traag. Backfocus knop is dus geen doel op zich, maar deze sessie was ondermeer bedoelt om te kijken of deze techniek wat voor mij is. (Op de D7000 zat de backfocus knop gewoon niet lekker, voor de D7200 heb ik nog geen oordeel).

Auto-iso ben ik mee bezig, bij de D7000 leverde de Auto-iso te weinig controle voor mijn soort fotografie. (De hond is nieuw).

imaginary_nl schreef:- handmatig in combinatie met auto-iso wanneer dat werkt (even proberen ter plaatse)

Dat even ter plaatse proberen, met de hoeveelheid veranderingen (camera en werkwijze) tegelijkertijd, was daar bij deze sessie gewoon de tijd niet voor.

Wat belichting betreft, daarvoor gebruik ik nu vrijwel altijd ADL high (1 stop onder in RAW), zodat je in post voldoende ruimte hebt een nauwkeurige belichting te maken.

imaginary_nl schreef:- alle dynamische belichtingscorrecties en lensprofielen uit, dit maakt de camera zo snel mogelijk.

Ja daar heb je een puntje, ADL zou de camera wel eens trager kunnen maken. Vermoed dat dit pas zo is als de buffer gevuld raakt. Lensprofielen, nog geen aandacht voor gehad, toch even naar kijken.

imaginary_nl schreef:- AF groep afhankelijk van de grootte en beweging van onderwerp, meestal groepje in het midden.

D9 is mijn standaard manier van werken. Dit omdat op de D7000 dit voor mij beter werkte dan alle andere instellingen. Maar op de D7200 heb ik nog niet voldoende ervaring om hierover een oordeel te kunnen vormen. Misschien werkt daar 3D wel goed.

imaginary_nl schreef:Tip: zorg dat je het "spelletje" kent. Dat geeft je veel meer tijd om het onderwerp in beeld te krijgen of te houden!

Dit forum helpt bij het leren kennen van het "spelletje", maar theorie en praktijk daar zit nog wel wat verschil tussen. In de sessie van 9 minuten (tussen de eerste en laatste foto) zat niet voldoende tijd om zelfs mijn bril maar op te zetten, tijdens het fotograferen heb ik dus niets teruggekeken.
(Misschien bedoel je met het spelletje het 'onderwerp'. In dit geval de hond. De hond is nog jong en hoewel ik het laatste half jaar veel honden heb ontmoet, ben ik nog geen enthousiaster model tegengekomen.)

Hartelijk dank voor het meedenken,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » zo mar 01 2020 6:26 pm

Mijn fout. Realiseer met dit nu pas.

Er lopen een paar dingen door elkaar.

Voor de instellingen op de D7200 ben ik op zoek naar een basis set van instellingen om op te slaan onder U1.
Door (op de D7000 **) altijd een vaste set instellingen te gebruiken, kon ik heel snel de instellingen aanpassen op de situatie van dat moment. (En de basis is jarenlang ongewijzigd gebleven).

Voor de D7200 wil ik 'misschien' ook een basis set hebben. Waarmee ik als ik het toestel terug zet naar U1 ik altijd dezelfde beginstand heb.

Nu met de nieuwe of beter mogelijkheden van de D7200 is het misschien niet meer voldoende om altijd uit te gaan van dezelfde basis set. En ik heb de vraag wat gecompliceerd, door nu ook van specifieke (de hond) gevallen uit te gaan.
Hiermee maak ik het mezelf en jullie natuurlijk wat lastiger. (Sorry).

Allen hartelijk dank voor jullie adviezen en het meedenken, dat helpt mij om dingen te proberen en de 'goede' instellingen te vinden.
Ben.

**)
U1 vast. (A/7.1/ISO 100, voorwiel diafragma, achterwiel Iso).
De U2 stand gebruikte ik voor kleine wijzigingen. Op U1 stond ADL op of en op U2 stond ADL op High, verder gebruikte ik dan U2 als er een verandering voor een sessie nodig was. (B.v. als ik ging flitsen o.i.d.). Zonder de camera van het oog af te halen kon ik zo altijd terug naar mijn basis set in wist 'blind' alle instellingen snel aan te passen en kwam maar zeer zelden in het menu.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor imaginary_nl » zo mar 01 2020 8:27 pm

Met de AF het onderwerp volgen geeft waarschijnlijk betere resultaten dan een vast punt in dit geval, zeker met beperkte scherptediepte.
Het geeft ook meer rust omdat je het onderwerp in beeld houdt. Voor mij in ieder geval.
Bovendien kun je dan ook gemakkelijker meetrekken.

ADL is net voor iedere opname, dat vertraagt. En zoals gezegd niet nodig. Auto iso aan, beginnen met fotograferen en af en toe controle op het schermpje (niet na iedere foto, veel te onrustig). Eventueel belichtingscompensatie op -0.7 of -1 en verder.

Kaderen kun je ook in de nabewerking doen. Gewoon wat ruimer opzetten tijdens de opname. Dan kun je ook gewoon de AF in het midden gebruiken. 3D tracking kan ook, maar op mijn bodies werkt dat ook niet vlekkeloos.

Met het spelletje bedoelde ik de gedragingen van het onderwerp. Nu is een jonge hond uiteraard lastig, maar ook die heeft een bepaalde gewoonte.



Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » vr mar 06 2020 4:18 pm

Zo ondertussen weer een stapje verder. Gisteren mijn Lightroom Abonement gaan gebruiken, vandaag kon ik de RAW foto's van mijn D7200 voor het eerst in Lightroom bekijken. (Daarvoor al wel in FastStoneViewer).

Een heel belangrijk verschil met de D7000 (voor mij). Op de D7000 gebruikte ik vrijwel altijd ADL high, met als belangrijkste reden een stop onderbelichting (altijd). Bij de D7200 is dit niet het geval, bij de D7200 veranderd de belichting niet met ADL high. Om daar hetzelfde effect te kunnen bereiken, zul je dus of 1 stop moeten onderbelichten met de belichtings correctie instellling, of de belichting fijnafstemming gebruiken.

Zoals aan aangegeven :
imaginary_nl schreef: Eventueel belichtingscompensatie op -0.7 of -1 en verder.

**)

En dit verklaard ook de reakties van een aantal mensen op mijn ADL gebruik. Wat werkte voor de D7000 werkt dus voor (een aantal) camera's dus niet of anders. In het verleden al wel eens aangegeven dat het zo werkte voor de D7000 en dat ik dat niet wist voor de andere camera's, maar een beetje ging ik er wel vanuit dat dit hetzelfde zou zijn voor andere Nikon camera's. Niet dus. Als iemand nog een 'mooie' oplossing hiervoor heeft, hoor ik dat graag.

Vriendelijke groet,
Ben


**)
Ik vond de ADL-High instelling hiervoor 'handiger' omdat je dan een goed belichte JPG op het scherm had en een stop onder in de RAW. Jammer deze wijziging.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Upgrade van D7000 naar D7200.

Berichtdoor ben42 » vr mar 06 2020 4:29 pm

D7200
Bedienings ‘verbeteringen’
Naast de hierboven al vermelde verandering (ADL), zijn er ook een aantal verbeteringen.

AF-On.
De EA-L/AF-L knop zit iets beter gepositioneerd voor AF-On.
(Op de D7000 zat de liveview schakelaar ook onder je duim).

Auto-ISO.
Kan nu afhankelijk van brandpuntsafstand de sluitertijd instellen.
(Op 5 verschillende niveau’s).
Door de film knop aan ISO instelling te koppelen kan nu ook zonder het menu in te gaan de Auto-ISO in en uitgeschakeld worden.

My Menu kan nu op een van de knoppen (PV of Fn1) ingesteld worden. Daarvoor kon hetzelfde effect bereikt worden door de knop op het bovenste item van de Menu knop in te stellen en dan op de OK knop te drukken.

Scherpstelling werkt sneller, dit maakt andere bedienings technieken mogelijk.

Nu kan b.v. in M modus, het achterwiel voor tijd, voorwiel voor diafragma en met de filmknop op ISO die knop plus wielen gebruikt worden voor het bedienen van de drie belichtings elementen. Tijd/diafragma/(ISO of auto-ISO). Kleine fluctuaties kunnen nu eenvoudig met auto-ISO worden opgevangen. Ook voor flitsen biedt die betere mogelijkheden. Ik weet (nog) niet hoe auto-ISO met flitsen omgaat.

Het PASM/U1/U2 knop heeft nu een blokkade.
Bediening is iets lastiger, maar hierdoor blijft de instelling wel staan.

Naast de bedienings veranderingen, zijn er natuurlijk ook nog een aantal kwaliteits verbeteringen.
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2637


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten