De oude belichtingsmeter bij de D70s

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

De oude belichtingsmeter bij de D70s

Berichtdoor Ed Post » ma jun 19 2006 8:13 pm

Om nu toch nog gebruik te kunnen blijven maken van mijn oude Nikkors (MF) en i.c.m. de D70s geen lichtmeting heb, heb ik maar eens de vitrinekast open gemaakt en mijn oude vertrouwde Sekonic (spotmeter) belichtingsmeter tevoorschijn getrokken.
Natuurlijk moest hij eerst worden voorzien van een verse batterij.
Nu werkte hij normaliter op een 1,3v Mercury, maar die worden al een kwart eeuw niet meer gemaakt zodat ik (al eerder) was overgestapt op een 1,5v batterij wat prima functioneert.
Na wat testbelichtingen bleek de meter nog prima te voldoen en dus kunnen de oude vertrouwde Nikkors weer volop op de D70s worden gebruikt.
Het werkt natuurlijk niet zo snel als met de AF-objectieven, maar ik kan er prima mee uit de voeten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » ma jun 19 2006 9:03 pm

Mooi metertje! Was destijds niet goedkoop ook.
Ik heb ook nog vaak een Digisix bij me, hoewel de meters van mijn F2 en F90 me nog nooit bedrogen hebben. Maar ja, controle van het opvallend licht middels het witte halve balletje is toch wel prettig bij hoogcontrast onderwerpen. Back to basics!
Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » di jun 20 2006 3:48 pm

Het mooie van de Sekonic is dat er een zoeker voor spotmeting in zit zodat je bij gebruik van telelenzen prima kan meten zonder al te veel last van de omgeving te hebben.
Helaas is het meten van opvallend licht (d.m.v. het bolletje) met deze meter niet mogelijk.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » di jun 20 2006 9:57 pm

Gebruik zelf ook weer regelmatig de Minolta Auto Meter, omdat je niet altijd de lichtmeter van de camera kunt vertrouwen.
Gelukkig kun je met een goed fotobwerkingsprogramma veel corrigeren.
Maar beter is natuurlijk goed meten.
evertfoto




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten