back button focus

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

back button focus

Berichtdoor Pierre » zo jun 21 2020 11:28 am

Hallo lezers,

is er iemand op het forum die me kan vertellen hoe ik de back button focus instel op de 7100, ik heb inmiddels diverse filmpjes gezien op You Tube maar toch twijfel ik of ik hem goed heb ingesteld, als ik de ae-l/af-l indruk stelt de camera scherp en kan ik afdrukken met de af-on knop, echter als ik de ae-l/af-l knop loslaat hoor ik een geluid of dat hij weer "ontspant", ik dacht dat hij op dat moment scherp blijft stellen?

mvrgr. Pierre
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: back button focus

Berichtdoor Patrick » zo jun 21 2020 1:05 pm

Sowieso is de gedachte dat je de camera altijd op continu focus zet en dat je door een knopje in te drukken scherpstelt. Zolang je de knop ingedrukt houdt blijft er scherpgesteld worden (continu dus). Zodra je loslaat stopt het scherpstellen. Dus min of meer wat je bij single focus hebt. Het idee is dat je heel snel kan kiezen wat je nodig hebt. Dus dat laatste stukje van je verhaal werkt zoals bedoeld.

Ik heb geen ervaring met het instellen op de D7100. Ik heb het al heel lang zo staan op mijn D700 en zou niet anders willen. Op mijn Fujifilm camera's zijn de betreffende knopjes te klein en heb ik het niet meer zo ingesteld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: back button focus

Berichtdoor Pierre » zo jun 21 2020 4:32 pm

Dank voor je bericht Patrick
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: back button focus

Berichtdoor JerryBig » zo jun 21 2020 4:54 pm

...en kan ik afdrukken met de af-on knop


Ik denk dat je de ontspanknop bovenop bedoelt, je hebt je ae-l/af-l namelijk ingesteld als "af-on". Ik begreep in eerste instantie niet wat je nu bedoelde. Af-on knopje zit niet op alle Nikon's. Zit bijvoorbeeld wel op D300/500/780/850

Heb zelf de D750 en daarvoor de D300s en gebruik ook niet anders meer. Op D750 heb ik ook de ae-l functie moeten aanpassen, want er zit geen dedicated af-on op.
Voorheen verplaatste ik het scherpstelpunt ook constant, maar dat doe ik nu nog zelden (alleen nog als je scherpte heel nauw luistert). Even naar links of rechts draaien, scherpstellen en back button loslaten, terug naar compositie en afdrukken.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: back button focus

Berichtdoor Pierre » ma jun 22 2020 4:54 pm

klopt, ik bedoel de ontspanknop bovenop de camera
D810, P1000, Nikon 16-85 3.5/5.6,Nikkor 24-70 2.8 VR, Nikkor 70-200 2.8 VRII, Sigma 18-35 1.8, Sigma 150-600S, SB700, SB910
Gebruikersavatar
Pierre

Forumlid
Berichten: 95


Locatie: Middelbeers N-Br.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: back button focus

Berichtdoor Tony D » ma jun 22 2020 6:01 pm

Op mijn D7200 heb ik het zo ingesteld:
Menu Persoonlijke Instellingen (Potloodje):
a4: AF-activering: Alleen AF-ON
f4: AE-L/AF-L knop toewijzen -> Drukken: AF-ON

Via de AF of M knop links voor op de body heb ik de 9- veld instelling gekozen en AF-c
Dit alles op aanraden van Emile van de Nikonschool.
Het zal op de D7100 niet anders zijn.

Als je nu de AE-L/AF-L knop achterop indrukt, gaat de camera scherpstellen. Zo lang je hem ingedrukt houdt, blijft hij scherpstellen dus net als AF-c: de continue autofocus die je gebruikt bij bewegende onderwerpen.
Laat de knop los dan houdt hij de scherpstelling vast, dus dan is het in feite AF-s: eenmalig scherpstellen. Je krijgt dus met één knop twee instelmogelijkheden.
De ontspanknop bovenop heeft geen invloed meer op de scherpstelling. Die klapt “alleen” de spiegel op, zet de sluiter open, schakelt de VR in als die aanstaat en knijpt je diafragma dicht voor de feitelijke opname.
In het begin vergeet je die back button wel eens in te drukken, maar na een paar dagen weet je niet beter meer.
Enig nadeel: als je een ander je camera uitleent, weet die niet hoe het werkt. (Kan ook een voordeel zijn: gewoon niet uitlenen).

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Online
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2743


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten