D7500

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7500

Berichtdoor Janb » wo jul 15 2020 10:46 am

Hallo, sinds een week heb ik een D7500. Belangrijk om te melden; ik woon in de Provence. Blauwe luchten, scherpe zon. Etc...
Mijn Dx40 heb ik nog steeds. De lichinstelling kent 6 mogelijkheden van - 3 tot plus 3. Mijn foto's staan bekend om de scherpte en perfecte weergave van blauwe lucht en schaduw weergave.
Mijn D7500 heeft geen mogelijkheid tot fine tunen. Dus de genoemde -3 tot plus 3 afstelling zit er niet op.
Resultaat: mijn D7500 filtert het blauw weg en ook de schaduwen. Kortom fletse bijna overbelichte foto's. De Dx40 is superieur.Herkent iemand dit Eufel ook? Er wordt groots geadverteerd voor de D7500 dat hij weinig licht nodig heeft. Maar niet dat de D7500 goed kan omgaan met teveel/ overvloedig aanwezig licht hier in de Provence. Heb ik een miskoop?
Janb

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor justme » wo jul 15 2020 10:59 am

Is er een mogelijkheid om je probleem goed te specificeren?

Je hebt het over :

- fine tuning; (AF Fine-Tune?) zit gewoon in je (sleuteltje) menu
- lichtinstelling; van je Dx40? Of van je flitser?
- overbelichte foto’s, die maken we allemaal wel eens, maar wat was je camera instelling op dat moment? (Welk programma van P,S,A,M?) en welke manier van lichtmeting wordt er op je D7500 gebruikt? (Spot meting, Matrix?)

Het probleem is wss niet dat een toestel slecht om kan gaan met teveel licht, want te veel is nooit goed natuurlijk ;)
Bij teveel licht zou je normaliter je sluitertijd willen versnellen of je diafragma meer knijpen(groter getal)
Let ook op je ISO waarde/instelling. Als deze te hoog ingesteld staat gaan bovenstaande instellingen (sluitertijd en diafragma) niet meer kunnen helpen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Patrick » wo jul 15 2020 11:46 am

Natuurlijk ligt het niet aan de camera. Deze is echt veel beter dan de D40x, die al heel wat jaartjes oud is inmiddels. De techniek heeft niet stilgestaan en deze zit ook twee prijsniveaus hoger in de Nikon boom.

Het moet dus een kwestie van instellingen zijn. En natuurlijk zit er belichtingscompensatie op. Gewoon rechts bij de afdrukknop.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor ben42 » wo jul 15 2020 12:51 pm

D7500
Belichting, het staat natuurlijk in de gebruiksaanwijzing, maar waar?

Bovenop de camera, direct in de buurt van de ontspanknop zit een plus min knop waarmee je de belichting kunt beinvloeden. Op Blz. 1 van de manual **) die ik voor me heb knopje 10, daar wordt doorverwezen naar blz 127 en 206.
Hiermee kun je van -5 to +5 onder- en overbelichten.

Voor een permanente wijzing:
Er is ook een fijnafstelling voor een wijziging die dan over alle modus heen werkt en die je niet meer terugvindt als belichtings compensatie.
B6 die je vind onder çustom Settings. Het potloodje in het menu systeem. blz. 262
De werkt bij ieder meetsysteem.

De compensatie van de het licht is dus op meerdere plekken aanwezig.
Dan kan het zijn dat je een instelling gebruikt die niet of minder geschikt is voor de situatie. Geef aan welke combinatie van instellingen je gebruikt en wellicht kunnen we je verder helpen.
Wellicht heb je de belichtingsinstelling b.v. op +2 staan, in dat geval verwacht je overbelichte foto's. Of gebruik je de spotmeting terwijl je op iets donkers in het beeld richt, ook dan zouden je foto's overbelicht kunnen zijn.
(PASM), in de modussen PAS zou je een 'redelijk' belichte foto moeten krijgen in vrijwel alle gevallen. In de Modus M is het heel erg afhankelijk van je instelllingen.
In de Effect of Scene instellingen kun je over het algemeen ook een redelijk belichte foto krijgen. Maar er zijn wat effecten en scene's die wat met de belichting doen en dus bij fout gebruik foute resultaten opleveren.
Dit waren een paar zaken die fout zouden kunnen gaan, maar deze lijst is lang niet compleet.

Ben

**)
Er zijn verschillende versies van de gebruiksaanwijzing / manual, dus de beschrijving hier kan afwijken van jouw manual.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Karina2 » wo jul 15 2020 1:06 pm

Beste Jan,

De D7500 is beslist geen miskoop, integendeel. De camera biedt de mogelijkheid tot (af) finetuning zoals Wiebe al aangaf.
Ik vermoed echter dat je op zoek bent naar bichtingscompensatie om uitgebeten luchten te voorkomen. Zoals Patrick al aangeeft kan dat via de +/- knop. In het menu kun je de stapsgrootte (stops) instellen, 1/3, 1/5 of hele stop. Deze camera biedt je trouwens meer mogelijkheden, omdat de belichingscompensatie van -5 tot +5 loopt. Een aanzienlijk groter bereik dan je vorige camera.

Ook kent de D7500 4 methodes voor lichtmeting: spot, centrum, matrix en hoge lichten. Die laatste kan zeker voor jou interessant zijn.
Daarnaast lijkt de Provence me ook een gebied dat zich heel goed leent voor het gebruik van een grijsverloopfilter om het felle licht van de lucht wat tegen te houden en zo meer in balans te brengen met het licht van de voorgrond.

Sowieso is de Provence een prachtig fotogeniek gebied waar je zeker veel plezier aan kunt beleven.
Ik hoop dat de tips van ons allen je kunnen helpen en ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het resultaat en hoop dan ook dat wanneer je wat gewend bent aan de camera wat foto's van de Provence met ons wilt delen op dit forum.
Veel succes en plezier met je D7500!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Patrick » wo jul 15 2020 1:10 pm

Het zou gewoon iets heel simpels kunnen zijn. Staat je camera bijvoorbeeld op spotmeting? Dat geeft al snel hele vreemde resultaten als je je daar niet van bewust bent!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor ReneG » wo jul 15 2020 11:10 pm

En heb je je kleurprofiel wel correct ingesteld? En kleurruimte in de nabewerking? Zoals hierboven gezegd, dit ligt niet aan de mogelijkheden van het toestel... wellicht wel aan de instelling ervan.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor justme » wo jul 15 2020 11:29 pm

Weer zo’n topic....
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Gerrit » vr jul 17 2020 10:13 am

Ook nu weer werd er een vraag gesteld en liet de vragensteller niets meer van zich horen. Dit ondanks het feit dat er veel pogingen werden gedaan om de vragensteller verder te helpen. En dit komt helaas vaker voor. Wellicht is het een suggestie om bij dit soort vragen voortaan in eerste aanleg maar één reactie te geven (bijv. vraag naar exif, voorbeeldfoto, verduidelijking van de vraag etc). En pas als blijkt dat de vragensteller hierop serieus reageert zou de zeer grote kennisdatabase van de leden open moeten/kunnen gaan. Zoals het ook hier nu is gegaan voelt bij mij een beetje als “misbruik” maken van onze mooie club.
D4s, Nikkor 24-70mm 1:2.8G ED, Nikkor 70-200 1:2.8GII ED, SB 900
kvk 73686913
www.fotockers.nl
Gerrit

Forumlid
Berichten: 155


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Skippy » vr jul 17 2020 10:23 am

Ik vind dat ook jammer, aan de andere kant worden er ook regelmatig vragen gesteld waarbij dit verschijnsel niet aan de orde is. Wat mij betreft het beste om het dan maar te accepteren, onder de noemer "jammer maar helaas".
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Karina2 » vr jul 17 2020 2:48 pm

Wat niet is, kan nog komen...

Misschien dat de vraagsteller ziek is geworden, internet in de Provence uitgevallen, calamiteit in de familie...
Hoe dan ook, hopelijk komt zijn reactie nog. Het zou leuk zijn om te weten of het opgelost is en een van onze tips geholpen heeft.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1540


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Peter » vr jul 17 2020 8:13 pm

Je hebt een probleem
Je Google masjien zet je aan
Je registreert je op dit forum
Stelt de vraag.
Lees de vele reacties

En doei..

Gebeurt al jaren.
Generatie probleem of zo, weet ik veel :wave:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor Peter » vr jul 17 2020 8:17 pm

Maar, wie weet, vergis ik me.
Dan spreken we over een uitzondering en bij voorbaat mijn welgemeende diepe excuses
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor justme » vr jul 17 2020 8:24 pm

Mss eerst maar verplichten voor te stellen, voordat ze een topic openen hier?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7500

Berichtdoor henkk » vr jul 17 2020 8:39 pm

Verplichten tot kennismaken vind ik persoonlijk wat ver gaan maar actief uitnodigen zou zeker kunnen helpen. Dat hoeft trouwens niet alleen door mensen met een 'kleurtje' te gebeuren.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten