D 7500 AF hulpverlichting

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D 7500 AF hulpverlichting

Berichtdoor asgarnia » zo aug 30 2020 9:21 pm

Goedenavond allemaal,

Omdat mijn Sony A58 niet meer functioneerde moest ik een nieuwe camera. na lang zoeken en proberen ben ik uitgekomen op de Nikon D7500 (met Nikon 18-300). Gisteren en vandaag heb ik het een en ander uitgeprobeerd en ik ben eigenlijk zeer tevreden met mijn aankoop. Ik heb echter een vraag met betrekking tot de AF-hulpverlichting.Toen het een beetje begon te schemeren in het bos begon er tot mijn verbazing een zaklampje te schijnen vanuit de camera. Hierdoor lichtte de ogen van de Schotse Hooglanders op (en dat vind ik niet zo mooi) Uit de handleiding maak ik op dat de Af-hulpverlichting aangaat als het onderwerp slecht belicht is. Ik heb ook gezien dat deze functie in het persoonlijke instellingen menu kan worden uitgeschakeld.
Nu is mijn vraag is het ook mogelijk deze functie alleen op een bepaalde stand uit te schakelen (bijvoorbeeld op de autostand zonder flitser)
Ik heb ook geprobeerd de camera op U1 te zetten en dan via prsoonlijke instellingen de ingebouwde AF-hulpverlichting op OFF te zetten. echter als ik van stand wissel en weer naar U1 ga staat het weer aan
Kunnen jullie mij hierover van advies voorzien?
asgarnia

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 7500 AF hulpverlichting

Berichtdoor ben42 » zo aug 30 2020 10:09 pm

De U1 stand.
Eerst de camera volledig inrichten zoals je die wilt hebben dan opslaan onder U1.
Of als je een kleine verandering wilt aanbrengen op de U1 stand:
Ga van de U1 af, ga na de U1 toe, breng de verandering aan en sla opnieuw op onder U1.

Ieder keer als je nu na de U1 stand gaat krijg je de instellingen van U1.
Als je wat veranderd hebt onder U1 en niet opgeslagen, kun je van U1 afgaan er weer naartoe en je hebt weer de begin stand.

Superhandig om naar een vaste set van instellingen te komen.
De veranderingen blijven zijn pas permanent na het opslaan.

Grote veranderingen zoals als je op U1 Sluitertijd voorkeuze hebt staan en je wilt naar Diafragma voorkeuze kun je niet binnen U1 veranderen. Dan moet je naar Diafragma voorkeuze gaan alles instellen zoals je dat wilt hebben en dan opslaan onder U1.

Vriendelijke groet,
Ben

Geef even aan of je hiermee geholpen bent.
En als er nog vragen zijn stel je dan.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D 7500 AF hulpverlichting

Berichtdoor asgarnia » zo aug 30 2020 10:35 pm

Beste Ben,

Dank voor de uitleg.
Het is gelukt onder U1 de AF hulpverlichting uit te zetten, daar ben ik blij mee.

Dan nu de vervolg vraag. Ik begrijp dat ik met de U1 Stand alles handmatig kan instellen als een preset.
Kan ik de AF-hulpverlichting ook uitschakelen voor een enkele automatische stand (dus bijvoorbeeld alleen op de autostand waarbij de flitser uitstaat.) Of juist een u2 stand die verder alles automatisch doet behalve flitsen en hulpverlichting?
Ik ben deze camera nog aan het ontdekken en vind het fijn om daarvoor de autostand te gebruiken (en langzaam maar zeker mijzelf verder te ontwikkelen en alles handmatig in te stellen)
asgarnia

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D 7500 AF hulpverlichting

Berichtdoor ben42 » zo aug 30 2020 11:52 pm

Zoals ik de vraag begrijp kun je niet 'conditioneel' de hulpverlichting aan of uit zetten.

Wel het je een U1/U2 en de rest.
In U1 en U2 kun je allerlei combinaties maken, maar volgens mij niet wat je bedoelt als je iets veranderd dat dan de hulpverlichting mee veranderd. (Dus je kunt de A stand onder U1 zetten met zeer veel van de parameters aangepast. En b.v. op U2 kun je dan A zetten met geheel andere parameters.)
Onder de rest kun je ook allerlei instellingen, maken, maar zijn dan van toepassing op P A S M (en misschien nog wat) en deze blijven behouden, ook als je ondertussen naar U1 of U2 gaat. Bij terugkeer in P A S M heb je dan de laatst gebruikte waarden weer terug.

Nu heb ik geen ervaring met de D7500, het zou kunnen dat daar wat andere mogelijkheden op aanwezig zijn dan op mijn toestel (D7200), dat zou je zelf in de gebruiksaanwijzing moeten opzoeken.

Er is volgens mij ook een stille modus, voor musea (of voor dieren), die het piepertje uitzet en dacht voor de nieuwer toestellen ook het hulplichtje uitzet. Deze stille modus zit op de 'modus' ring links op het toestel en is gemarkeerd met een "Q" voor quiet.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D 7500 AF hulpverlichting

Berichtdoor Ronald53 » ma aug 31 2020 12:08 am

Welkom op dit forum! En veel plezier met je nieuwe materiaal. De 18-300 mm heb ik ook, het is een fijne compacte lens voor als je veel op stap bent.
Groet,
Ronald

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1553


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D 7500 AF hulpverlichting

Berichtdoor asgarnia » wo sep 02 2020 9:26 pm

ben42 schreef:Zoals ik de vraag begrijp kun je niet 'conditioneel' de hulpverlichting aan of uit zetten.

Wel het je een U1/U2 en de rest.
In U1 en U2 kun je allerlei combinaties maken, maar volgens mij niet wat je bedoelt als je iets veranderd dat dan de hulpverlichting mee veranderd. (Dus je kunt de A stand onder U1 zetten met zeer veel van de parameters aangepast. En b.v. op U2 kun je dan A zetten met geheel andere parameters.)
Onder de rest kun je ook allerlei instellingen, maken, maar zijn dan van toepassing op P A S M (en misschien nog wat) en deze blijven behouden, ook als je ondertussen naar U1 of U2 gaat. Bij terugkeer in P A S M heb je dan de laatst gebruikte waarden weer terug.

Nu heb ik geen ervaring met de D7500, het zou kunnen dat daar wat andere mogelijkheden op aanwezig zijn dan op mijn toestel (D7200), dat zou je zelf in de gebruiksaanwijzing moeten opzoeken.

Er is volgens mij ook een stille modus, voor musea (of voor dieren), die het piepertje uitzet en dacht voor de nieuwer toestellen ook het hulplichtje uitzet. Deze stille modus zit op de 'modus' ring links op het toestel en is gemarkeerd met een "Q" voor quiet.

Vriendelijke groet,
Ben


Gisteren het een en ander geprobeerd met de hulpverlichting. tot nu toe inderdaad niet gelukt (of mogelijk gebleken) hem uit te zetten op een bepaalde automatische stand. Ik zal eens gaan kijken naar de Q stand als mijn camera die heeft. In ieder geval zal het even proberen en experimenteren worden. Ik hou jullie op de hoogte

Ronald53 schreef:Welkom op dit forum! En veel plezier met je nieuwe materiaal. De 18-300 mm heb ik ook, het is een fijne compacte lens voor als je veel op stap bent.
Groet,
Ronald
Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk


Bedankt, ik ben tot nu toe erg tevreden. Zowel met de body als met de lens. Ik moet alleen even uitvogelen hoe ik mooie fotos maak als het begint te schemeren
asgarnia

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten