Advies camera/objectief vogel fotografie

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » ma nov 23 2020 9:34 am

Hallo

Ik heb momenteel een Nikon D3300.
Over de D3300 ben ik best tevreden maar ik zoek iets beters. En wil als beginner starten met een mooie set.
Ik ga hem gebruiken voor vogel/wild fotografie.

Budget voor de body: +/- 1.000,- Euro
Budget voor het objectief: +/- 1.500,- Euro

Nu kwam ik al snel uit bij het volgende.
Nikon D7500 met Nikon AF-S 200-500mm f/5.6E VR ED objectief

Wat is jullie mening hierover? Wellicht zijn er betere alternatieven?
Is natuurlijk een zware lens maar als ik de reviews lees ook goed uit de hand te gebruiken dankzij VR.
Met andere lenzen van bv Tamron heb ik in het verleden slechte ervaringen mee gehad. Maar dat zal in de loop der tijd wel een stuk verbeterd zijn. Maar ik blijf het liefst bij Nikon objectieven.
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor ReneG » ma nov 23 2020 10:35 am

Je combinatie lijkt me op zich prima en gezien je budget een logisch keuze. Ik werk zelf voor vogels tegenwoordig met een 200-500 en een D500, al heb ik afgelopen jaar niet meer in een vogelschuilhut gezeten.

Alternatieven zijn de Tamron en Sigma. Die geven je wel 600 i.p.v. 500 mm, maar ze hebben ook wat nadelen. Ten eerste hebben ze variabel diafragma, wat ik persoonlijk niet fijn vindt. De Tamron is optisch ok maar vind ik qua AF te traag. Met Sigma hebben velen hier goede ervaringen, maar ik vind ze tegenvallen qua beeldkwaliteit (maar ik heb altijd gedoe met Sigma objectieven, misschien ligt het aan mij). De Sigma contemporary versie is 'ok' maar de Sport versie is beter maar ook een stuk zwaarder dan de andere lenzen. Voor mij is het gewicht persoonlijk niet zo'n probleem, maar voor veel mensen wel, zeker als ze uit de hand willen werken. De 200-500 heeft wel als 'nadeel' dat de slag van 200-500 erg groot is (die kun je niet in één keer maken, maar ik werk rond de 200-300 range of rond de 500 range, dus van die omschakeling heb ik weinig last van. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dus uit naar de 200-500.

Ik zou wel een andere optie overwegen: Als je beide 2e hands op de kop kunt tikken, eventueel bij een camerazaak zodat je nog een jaar garantie hebt, is het net haalbaar om voor je budget een D500 en een 200-500 te krijgen. Ik zie D7500 2e hands voor rond de 1000 euro gaan, de 200-500 vaak ook voor zoiets. Beide zijn regelmatig te verkrijgen op de tweedehandsmarkt, samen voor minder dan je totale budget. Maar goed het is a.s. vrijdag ook black friday, dus wellicht zijn er interessante deals...

Je zou als je 2e hands gaat ook ook nog de D500 kunnen overwegen (die kost meestal 1100-1200 euro). De stap van je D3300 naar de D500 is een iets grotere stap van naar de D7500, maar:
- De D500 heeft een robuustere body (handig in het veld).
- Beter oculair (0.94x vs 1.0x) wat veel prettiger kijkt, zeker bij handmatige focus.
- De AF van de D7500 is goed, die van de D500 is in alle opzichten nog een stuk beter (sneller, gevoeliger) en biedt dekking over een veel groter gebied (bijna de hele zoeker) wat erg prettig is.
- Veel hogere FPS.
- Betere bediening (naar mijn mening)
- Optie voor een grip, beter LCD scherm etc.
Kijk eens in dit draadje: https://www.dpreview.com/articles/9940701740/nikon-d7500-vs-nikon-d500-which-is-better-for-you

De D500 heeft dan als nadeel dat hij 'maar' 20MP heeft, geen ingebouwde flitser heeft en 2e kaartslot is geen SD maar een veel duurder systeem. Maar heb je dat nodig, zeker als je een externe flitser hebt?

Houdt er tenslotte rekening mee dat als je langdurig met die lenscombinatie werkt je wellicht ook een beter statief en/of kop nodig hebt dan die je nu hebt, dat brengt ook kosten met zich mee. Ook heb je wellicht snellere geheugenkaartjes nodig dan je nu hebt om de buffers te clearen als je veel foto's achter elkaar maakt.

Verder is a.s. weekend black friday, misschien komen er wel aanbiedingen die e.a. tegen nieuwprijs net binnen je budget houden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » ma nov 23 2020 10:47 am

Hallo Rene
Dank voor je uitgebreide post!
Tamron had ik in het verleden altijd problemen met spontane foutmelding. Dus vandaar dat ik hiervoor niet ga.
Het wordt wel nieuw spul, 2e hands heb ik "nooit" geluk mee :)
Goeie link trouwens van de d7500 vs d500
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Ad B » ma nov 23 2020 1:19 pm

Hoi,
Rene heeft hier reeds een goed advies neergelegd.
Hetgeen ík er aan toe zou willen voegen...
Ik zou de D500 verkiezen boven de D7500.
Betere body, betere AF zouden mijn beweegredenen zijn.
Wat lens betreft... ík zou voor de Sigma 150-600 Contemporary gaan.
Sommigen schrijven dat de Sport beter zou zijn, ik deel deze mening niet.
En die kilo zwaarder telt flink aan...
De Tamron 150-600 G2 zou ook een goede keuze kunnen zijn.
Deze 2 verkies ik boven de Nikon 200-500.
100 mm meer bereik... en AF fine tuning ín de lens, op 16 plekken (4 brandpuntafstanden en 4 scherpstelafstanden)
Bij de Nikon versie op één punt...

Daarnaast kost de Sigma €900,-, de Tamron €1100,- en de Nikon €1439,-
Dit met je budget, €2500 - €900 = €1600 voor de body...
Zit je bijna aan een D500...
Of wat dacht je van een systeemcamera, de Z6?
Met FTZ adapter €1649,-
(bron prijzen tweakers.net)

Ik geniet van de Sigma 150-600 C al meer dan 5 jaar :thumbup:
Samen met de Sigma TC-1401 1.4x extender.
Eerst op de D750, daarna op de D850 en nu op mijn Z7.

Voldoende keuzemogelijkheden om je hersencelletjes te pijnigen op een positieve manier.
Ik wens je een prettige keuze tijd toe.
Hopelijk kom je voor jezelf tot een goede keuze.
:prost:
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » ma nov 23 2020 2:05 pm

Moeilijk moeilijk....
Lastig om als een beginner een inschatting te maken van wat te kopen en wat heeft meerwaarde.

Ik ben best bereid om een D500 te kopen.
Want dat is toch een aardig stapje hoger t.o.v. de D7500 als ik het goed begrijp.
Niet alleen mbt de bouwkwaliteit.

Maar over de objectieven weet ik het niet goed...ofja eigenlijk niet.
De Sigma en Tamron zijn goedkoper en met betere specs?
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor stronk » ma nov 23 2020 2:24 pm

Ik ben destijds ook van D3300 naar een D500 gegaan. En ik gebruik al een paar jaar de Tamron 150-600mm G2. De AF van deze lens vind ik heel snel. Als ik mijn honden fotografeer dan moet het wel.
Voorbeelden hier en hier.
Of stilstaande vogels.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » ma nov 23 2020 2:41 pm

Kwam deze review nog tegen
Tussen de Sigma en de Tamron die hierboven zijn voorgesteld
Waarbij de Tamron net iets betere resultaten geeft
https://www.youtube.com/watch?v=7_msTFAmwWY
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » ma nov 23 2020 2:42 pm

stronk schreef:Ik ben destijds ook van D3300 naar een D500 gegaan. En ik gebruik al een paar jaar de Tamron 150-600mm G2. De AF van deze lens vind ik heel snel. Als ik mijn honden fotografeer dan moet het wel.
Voorbeelden hier en hier.
Of stilstaande vogels.

Dankje! Heb ik zeker wat foto's te zien van de combinatie.
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Timmert » ma nov 23 2020 3:53 pm

knip

Goedkoopste (nieuw) die ik kan vinden.
Blijkbaar ook betrouwbare webshop

Webshop verwijderd conform de forumregels. Robert
Timmert

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor Ad B » ma nov 23 2020 4:03 pm

Hoi,
Timmert schreef:Kwam deze review nog tegen
Tussen de Sigma en de Tamron die hierboven zijn voorgesteld
Waarbij de Tamron net iets betere resultaten geeft
https://www.youtube.com/watch?v=7_msTFAmwWY

ik heb het filmpje grotendeels bekeken, maar vind het een zwak vergelijk...
De foto van de gebouwen vergelijkt hij in totaal verschillende lichtsituaties...
De foto van de uil vergelijkt hij met totaal verschillende ISO's, ISO 2000 en ISO 5000...
Op de totale foto noemt hij de verschillen zeer miniem, op 100% ziet hij er een "winnaar" in.
Waarom zoomt hij niet in op 150% of 200%?

Maar goed, geen van beiden zijn een "miskleun", geen van beide (of beter, alledrie) geen miskoop.
De keuze is aan jou en die is niet gemakkelijk.
Ik wens je er veel succes mee en daarna enorm veel fotofun.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor stronk » ma nov 23 2020 4:27 pm

Timmert schreef:Blijkbaar ook betrouwbare webshop
Grijze import. Wilde daar een Tamron lens kopen en die was 879. Week later: Black Friday prijzen: 929 maar wel een gratis UV filter.
Je kan voor de laatste Tamron lenzen nog een TAMRON TAP-in aanschaffen. Hiermee kun je je lens kalibreren en de waarden opslaan in je lens.
Nikon Z9 en wat voorbind glaasjes.
Gebruikersavatar
stronk

Forumlid
Berichten: 581


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor henkk » ma nov 23 2020 6:04 pm

Voor NCN-leden zijn er kortingen bij met ons verbonden leveranciers. Gezien het bedrag dat je wil uitgeven, kun je met die kortingen een aantal jaren contributie 'terugverdienen'. En als je een en ander wil verzekeren (aan te raden gezien het bedrag) is er ook een verzekeringsmaatschappij met korting voor ons.

Ik weet niet of hun prijzen concurrerend zijn met grijze import maar als je voor formele import gaat, zijn ze door de bank genomen concurrerend (nog afgezien van de korting). Overigens willen de prijzen in Duitsland ook wel eens lager zijn, en dat is gewone formele import met garantie (uiteraard dan door de Duitse leverancier).

't Is een overweging ... en behalve kortingen doet de club nog veel meer (alleen nu lastig gezien de C-beperkingen).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor bredewoldski » ma nov 23 2020 7:30 pm

Goede keus, net zoals al eerder werd geopperd zou ik voor de D500 gaan als het budget dit toelaat!
Ook zou ik de Nikon 200-500mm verkiezen boven de Tamron/ Sigma 150-600, deze lenzen zijn op 600mm f/6.3 en daarom werken de scherpstelpunten aan de buitenkant van het frame niet of niet helemaal lekker, lens blijft dan steeds hunten.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor ReneG » ma nov 23 2020 8:04 pm

Timmert schreef:Ik ben best bereid om een D500 te kopen.
Want dat is toch een aardig stapje hoger t.o.v. de D7500 als ik het goed begrijp.
Niet alleen mbt de bouwkwaliteit.


Als je de D500 echt goed leert kennen én het AF systeem goed leert bedienen is de D500 qua actiefotografie een hele grote stap vooruit. Ga je daarentegen de Af vooral op standje automaat gebruiken of doe je weinig met (snelle) actie, dan biedt de D500 qua AF en actiefotografie ineens heel wat minder voordelen. Al is er heel wal e.a. over, zoals de bouw, bediening, betere LCD verlichte knoppen in het donker etc etc, Maar de belangrijkste voordelen 'gooi' je wat mij betreft dan weg.

Qua lenzen, tsja daar kunnen we hier over blijven twisten. :mryellow: De Tamron en Sigma Contemporary waren in mijn beleving aanzienlijk langzamer en minder accuraat qua AF dan de 200-500, maar wellicht zijn ze voor jou en anderen wel snel genoeg. Maar dat geeft misschien ook wel aan dat de lenzen geen van allen 'slecht' zijn. Al zit een stukje van die afwijking waarschijnlijk ook in de productie van deze lenzen, want bij dit soort lenzen(qua prijs en constructie) krijg je tijdens productie (lang en goed onderbouwd verhaal wat ik ooit ergens heb gelezen, vraag me niet het te reproduceren) wat grotere sample variatie. Oftewel, er zitten wat meer 'maandagochtend modellen' tussen, dus het is ook een beetje geluk hebben welke je krijgt....
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies camera/objectief vogel fotografie

Berichtdoor ReneG » ma nov 23 2020 8:33 pm

Timmert schreef:knip

Blijkbaar ook betrouwbare webshop


We mogen niets meer over die webshop zeggen... wat wellicht al genoeg zegt... :silent:

Aangepast conform de forumregels. Robert
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten