D7100 batterij probleem

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100 batterij probleem

Berichtdoor Soliver » wo dec 30 2020 2:29 pm

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier dus ik hoop dat ik mijn vraag op de goede plek stel.

Sinds kort heb ik een tweede hands d7100, gekocht via camera expres. De camera en batterij waren vrij nieuw. Afgelopen week heb ik mijn camera een half uurtje gebruikt in de regen (niet erg slim van me, maar ja...). Toen ik thuis kwam heb ik meteen de camera grondig afgedroogd en op laten warmen. Alles leek goed alleen de batterij was helemaal leeg (ik dacht door de kou). Ik laadde de batterij op en alles was in orde. De volgende dag deed de camera het niet meer en toen ik de batterij in de oplader deed knipperde het lampje erg snel wat volgens Nikon een kapotte batterij moet aangeven.

Ironisch genoeg kwam 5 minuten nadat ik ontdekt had dat de camera het niet meer deed mijn nieuwe Lowepro camera tas met regen hoes aan... :huh: :thumbup:

Ik heb de camera voorzichtig open gemaakt (alle schroefjes goed bewaard :) ) maar ik zie geen enkel spoor van waterschade. Voor de zekerheid heb ik de camera in een bak gelegd met rijst en silica zakjes.

Dus er zijn 2 opties: de batterij en mogelijk ook de camera zijn kapot door waterschade of de batterij is door andere factoren kapot gegaan.

Graag hoor ik jullie mening er eens over (over het batterij probleem, niet mijn stomiteit om in de regen te gaan lopen met mijn camera... :think: ).

p.s. Nikon zegt dat de d7100 'wheather proof' is, maar na wat onderzoek op internet blijkt dat iets anders te liggen. 'Weather proof' is wat anders dan 'Weather sealed', 'weather proof' betekend gewoon dat er een behuizing om de camera zit die redelijk goed dicht is... :problem:. Dus dat is goed om te weten als (toekomstige) d7100 eigenaar...
Soliver

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor George Fennes » wo dec 30 2020 2:40 pm

Soliver ik zou eerst een andere batterij proberen.
Dan weet je of het aan de batterij ligt of aan de camera.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor roelwillems » wo dec 30 2020 3:31 pm

Ik verwacht ook een probleem met de batterij.

Hoe vol/leeg was de batterij toen je aan het fotograferen was? Als deze erg leeg is is het belangrijk om de batterij niet te koud te bewaren. Lithium batterijen kunnen defect gaan als deze te ver worden ontladen. Normaal zal dit niet snel gebeuren maar als de batterij bijna leeg is en dan in een koude situatie wordt gebruikt/opgeslagen kan deze verder ontladen dan goed voor de batterij waardoor deze defect kan raken.

Daarnaast belangrijk om een defecte batterij nooit alsnog op te laden. De officiële lader van Nikon geeft dit aan en zal niet gaan laden. Maar ga dit dan niet alsnog met een andere lader proberen (op veel third-party laders mist de optie om te controleren of de batterij defect is). Een defecte Lithium batterij opladen is gevaarlijk (tijdens maar ook na het laden).

Overigens qua 'Weather sealed' geeft dat geen 100% garantie in natte omstandigheden. Met 'Weather sealed' geven de meeste merken vooral aan
dat de camera "tegen wat regen zou moeten kunnen maar mocht toch water in de camera komen valt dat mooi buiten de garantie". Dat laatste staat alleen wat minder fraai op het doosje ;-)

Vandaar dat er tussen merken heel wat verschil kan zitten tussen wat ze als weather sealed / weather resistant verstaan.

Er zijn uitzonderingen, zo heeft de Olympus OM-D E-M1x wel een officiële IPX1 rating en was er de Nikon 1 AW1 (waterdicht tot 15m diep bij gebruik van AW objectieven). Dat de meeste camera's geen rating hebben neemt niet weg dat Nikon vaak de zaakjes prima tot zeer goed op orde heeft.
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor Soliver » wo dec 30 2020 4:17 pm

Bedankt voor de reacties, zo wordt ik weer wat wijzer!

Ik had al een nieuwe batterij besteld (duracell variant, als het idd de batterij is koop ik een officiele nikon maar die kon ik zo gauw niet vinden).

De batterij was helemaal vol toen ik weg ging. Ook was de temperatuur ook niet heel erg laag denk ik maar je weet maar nooit.

Ik hou jullie op de hoogte of ik mijn d7100 weer aan de praat krijg...
Soliver

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor ReneG » wo dec 30 2020 7:11 pm

Ik denk ook niet dat het door het vocht komt, normaal gesproken kan die camera echt wel wat regen hebben (zeg ik uit ervaring) maar hoewel de kans klein is kán het fout gaan. Meest voor de hand liggend, zoals gezegd, is de batterij. Dat snelle geknipper is een teken aan de wand. Is het wel een originele Nikon accu?

PS: Openschroeven van de camera zou ik pas als aller-allerlaatste redmiddel inzetten... dat kan meer problemen opleveren dan het oplost...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor Soliver » wo dec 30 2020 8:38 pm

Ja het was een originele Nikon batterij, ik nam aan dat die niet zomaar kapot ging (vooral omdat die zo goed als nieuw was) dus dacht ik aan kortsluiting door de regen. Ik wilde zeker weten dat er geen vocht in zat voordat ik de nieuwe batterij er in zou stoppen dus ik heb alleen het onder en achter paneel los geschroefd.

Maar het lijkt er idd op dat de camera wel wat regen kan hebben en dat het alleen een batterij probleem is. Morgen komt de nieuwe aan dus dan weten we het zeker :)

Maar bedankt voor het meedenken :thumbup:
Soliver

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor DannySan » do dec 31 2020 9:56 am

Ben heel benieuwd hoe het verder gaat, en dat je snel weer kunt fotograferen :thumbup:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor Soliver » do dec 31 2020 5:29 pm

Hij doet het weer! Het was dus de batterij, geen idee waarom. Maar bedankt voor de antwoorden en info! :thumbup:
Soliver

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor George Fennes » do dec 31 2020 8:15 pm

Fijn dat het opgelost is Soliver.
Zo zie je maar zelfs een Nikon accu kan kapot gaan.
En nu snel foto's maken.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 batterij probleem

Berichtdoor Soliver » do dec 31 2020 9:06 pm

Bedankt George! Ik ga mijn best doen :wink:
Soliver

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten