Foto's D7500 te donker.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor jan24 » vr jan 08 2021 9:53 am

HansD7500 schreef:Staat nu weer in de A (automatische) stand, maar ook op standaard, neutraal, en gelijkmatig ingesteld gehad en getest.

Ik hoop dat je met de A stand (automatisch) wel hebt over auto, het groene symbool op je draaiwieltje.
Anders is de A je diafragma voorkeuze.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1811


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 9:59 am

jan24 schreef:
HansD7500 schreef:Staat nu weer in de A (automatische) stand, maar ook op standaard, neutraal, en gelijkmatig ingesteld gehad en getest.

Ik hoop dat je met de A stand (automatisch) wel hebt over auto, het groene symbool op je draaiwieltje.
Anders is de A je diafragma voorkeuze.


Hallo Jan,

Het ging over de picture control instellingen....de kleur instellingen in het menu. De D7500 heeft daarin ook de A (automatische kleur) mogelijkheid, dus niet de A van diafragma.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor justme » vr jan 08 2021 10:49 am

Hans,

andere poging:

- staan alle waardes onder menu B6 op 0? ( heeft dit wel effect wanneer je dit toch aanpast? )

- waar staat je C1 instelling op in je camera?

- heb je Active D-lighitng aan staan?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 11:51 am

wiebeterpstra schreef:Hans,

andere poging:

- staan alle waardes onder menu B6 op 0? ( heeft dit wel effect wanneer je dit toch aanpast? )

- waar staat je C1 instelling op in je camera?

- heb je Active D-lighitng aan staan?


Wiebe,

de instellingen onder B6 zijn na mij vraag hierover op dit forum aangepast en staan alle4 op +3/6. Deze instellingen hebben de foto's inderdaad lichter gemaakt.

C1 AE vergrendeling ontspanknop staat op off

Active D lighting staat nu op normaal. Stond op automatisch.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 11:51 am

HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jan 08 2021 12:27 pm

Je moet wel even je exif leesbaar maken Hans.
Wat ik zo op het eerste oog zie zijn de meeste foto's redelijk belicht.
Wat je zou kunnen overwegen in de bewerking van je foto's, schiet je foto's in het .NEF formaat, download het gratis Nikon NX-D, daarin kun je achteraf nog van alles aanpassen zoals + of - lichtwaarde, picture control, etc.
Eventueel kun je na die eerste essentiële bewerking vanuit NX-D kiezen om verder te bewerken in ACDC.
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor justme » vr jan 08 2021 12:31 pm

Hoe zijn de resultaten wanneer je inderdaad in NEF schiet, hoe ziet de onbewerkte versie er dan uit in je scherm, of mogelijk toch op de computer, is dat significant anders dan de jpg wat belichting betreft?

( kun je overigens wel NEF lezen/zien in je Verkenner/Finder?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor George Fennes » vr jan 08 2021 12:44 pm

Hans je hebt helemaal gelijk.
Maar wat ik begrepen heb is dat dit een specifiek dingetje is van de D7500.
Ik hoop dat je weer helemaal blij bent met je camera en behalve testplaatjes schieten nu ook mooie foto's kan maken.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 1:12 pm

EdvandeZilver schreef:Je moet wel even je exif leesbaar maken Hans.
Wat ik zo op het eerste oog zie zijn de meeste foto's redelijk belicht.
Wat je zou kunnen overwegen in de bewerking van je foto's, schiet je foto's in het .NEF formaat, download het gratis Nikon NX-D, daarin kun je achteraf nog van alles aanpassen zoals + of - lichtwaarde, picture control, etc.
Eventueel kun je na die eerste essentiële bewerking vanuit NX-D kiezen om verder te bewerken in ACDC.


Ohohw...ik kan zelf de exif namelijk wel zien. Geen idee hoe ik dat voor jullie zichtbaar kan maken :frown:
Toen ik mn D7100 kocht, zat daar een CDtje bij met dat NX-D dacht ik. Ik heb het toen geinstalleerd, maar k vond het niet prettig werken. Zal zeker een kwestie van gewenning zijn.
Ik weet dus ook niet of je/jullie de foto's van de 2 nijlganzen en de vlinder kunnen zien? Afgezien van discussieren over de scherpte, zijn deze foto's sprankelender, lichter, mooier. Dat is dus wat ik bedoel......vele bladzijden terug :D
Maar toppie dat jullie allemaal zo lekker mee denken.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 1:14 pm

wiebeterpstra schreef:Hoe zijn de resultaten wanneer je inderdaad in NEF schiet, hoe ziet de onbewerkte versie er dan uit in je scherm, of mogelijk toch op de computer, is dat significant anders dan de jpg wat belichting betreft?

( kun je overigens wel NEF lezen/zien in je Verkenner/Finder?


Ik ga dit zeker nog proberen en laat het dan weten.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Patrick » vr jan 08 2021 1:42 pm

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit draadje nog steeds loopt. De D7500 past wat beter op met de hoge lichten dan je gewend bent. Als je het daar niet mee eens bent, dan kan je dat blijkbaar voor alle foto's die je vanaf dan maakt aanpassen door een instelling in het menu. Dat doe je eenmalig en als je tevreden bent ga je er nooit meer aanzitten en foto's maken, toch? Of mis ik wat...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Online
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26847


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor justme » vr jan 08 2021 2:33 pm

Ja!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jan 08 2021 3:43 pm

HansD7500 schreef:...
Ohohw...ik kan zelf de exif namelijk wel zien. Geen idee hoe ik dat voor jullie zichtbaar kan maken :frown: ...

In Flickr,
klik op de profiel icoon rechtsboven,
klik op Settings,
klik op tab Privacy and Settings
en edit Hide your EXIF data [?] en selecteer No
Online
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 4:20 pm

Patrick schreef:Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit draadje nog steeds loopt. De D7500 past wat beter op met de hoge lichten dan je gewend bent. Als je het daar niet mee eens bent, dan kan je dat blijkbaar voor alle foto's die je vanaf dan maakt aanpassen door een instelling in het menu. Dat doe je eenmalig en als je tevreden bent ga je er nooit meer aanzitten en foto's maken, toch? Of mis ik wat...


Nee hoor Patrick, je mist niets.
Er zitten mensen op dit forum die graag (wat extra) hulp bieden en daaruit ontstaan vragen. Omdat ik zelf veel als technisch man hulp probeer te bieden op een autotechnisch forum, is er voor mij 1 groot punt van ergernis....als er zaken gevraagd worden door hulpzoekers en er wordt daarna door de hulpzoekers niet meer gereageerd op aangeboden hulp. Vandaar dat ik reageer en blij ben met die aangeboden hulp. Gevolg is een lang draadje. Inmiddels ben ik een flink eind verder door deze hulp en dat maakt m'n 1e teleurstelling een eind goed. Ik moet inderdaad leren omgaan met de D7500. Lukt me dit uiteindelijk niet, dan gaat het toestel de deur uit.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor henkk » vr jan 08 2021 4:55 pm

Even wat betreft de foto's mijn indrukken:
- kauw en duif: lichte achtergrond overheerst. Waarschijnlijk matrixmeting. Zou er met spotmeting of evt. centrumgerichte meting ws. al anders uitgezien hebben. Ik zou al bij de NEF-omzetting de schaduwen ophalen (maar je werkt niet in NEF, jammer). Vogels en vliegtuigen vragen standaard om +2 belichtingscorrectie tenzij je ze precies in de spotmeting weet te krijgen.
- reigers en plankier zien er goed uit.
- radar(?)toren (2x): erg vlak beeld en wat donker, ws. door de lucht; weinig contrast; ik zou de 'levels' aanpassen, al dan niet automatisch (in Photoshop Elements wat ik gebruik maar het kan ook in andere programma's) d.w.z. zorgen dat het histogram de hele grafiek bedekt in plaats van links en vooral rechts lege stukken. Een andere picture control kan ook helpen (mits in NEF gefotografeerd, in JPEG gaat dat niet (meer).
- eerste rietveld: prima. tweede rietveld = zelfde verhaal als radartoren. Het riet op de voorgrond ziet er goed uit.
De rest van de foto's vind ik prima. Eventueel zou ik hier en daar wat schaduwen ophalen.

De nieuwere nikon sensors hebben een enorm dynamisch bereik en daarbij de mogelijkheid heel donkere delen goed op te halen. Als er dan weinig dynamiek (verschil licht/donker) in je foto zit, krijg je zo'n vlak beeld. In nabewerking kun je dat weer aanpassen en dan spat het weer van het beeldscherm. Ik heb nog niet gehoord van een camera die zelf de 'levels' aanpast aan de dynamiek van het beeld, maar misschien bestaat het wel. Zo moeilijk kan het niet zijn als het ook in nabewerking automatisch met 1 muisklik kan. Een soort omgekeerde D-lighting (gebruik het nooit), dat volgens Nikon juist grote contrasten corrigeert.

PS met het gratis programma ViewNXi (downloaden bij Nikon) kun je met een paar schuifjes al een wereld van verschil maken met jouw foto's, met name die vlakke.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten