Foto's D7500 te donker.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 6:06 pm

henkk schreef:Even wat betreft de foto's mijn indrukken:
- kauw en duif: lichte achtergrond overheerst. Waarschijnlijk matrixmeting. Zou er met spotmeting of evt. centrumgerichte meting ws. al anders uitgezien hebben. Ik zou al bij de NEF-omzetting de schaduwen ophalen (maar je werkt niet in NEF, jammer). Vogels en vliegtuigen vragen standaard om +2 belichtingscorrectie tenzij je ze precies in de spotmeting weet te krijgen.
- reigers en plankier zien er goed uit.
- radar(?)toren (2x): erg vlak beeld en wat donker, ws. door de lucht; weinig contrast; ik zou de 'levels' aanpassen, al dan niet automatisch (in Photoshop Elements wat ik gebruik maar het kan ook in andere programma's) d.w.z. zorgen dat het histogram de hele grafiek bedekt in plaats van links en vooral rechts lege stukken. Een andere picture control kan ook helpen (mits in NEF gefotografeerd, in JPEG gaat dat niet (meer).
- eerste rietveld: prima. tweede rietveld = zelfde verhaal als radartoren. Het riet op de voorgrond ziet er goed uit.
De rest van de foto's vind ik prima. Eventueel zou ik hier en daar wat schaduwen ophalen.

De nieuwere nikon sensors hebben een enorm dynamisch bereik en daarbij de mogelijkheid heel donkere delen goed op te halen. Als er dan weinig dynamiek (verschil licht/donker) in je foto zit, krijg je zo'n vlak beeld. In nabewerking kun je dat weer aanpassen en dan spat het weer van het beeldscherm. Ik heb nog niet gehoord van een camera die zelf de 'levels' aanpast aan de dynamiek van het beeld, maar misschien bestaat het wel. Zo moeilijk kan het niet zijn als het ook in nabewerking automatisch met 1 muisklik kan. Een soort omgekeerde D-lighting (gebruik het nooit), dat volgens Nikon juist grote contrasten corrigeert.

PS met het gratis programma ViewNXi (downloaden bij Nikon) kun je met een paar schuifjes al een wereld van verschil maken met jouw foto's, met name die vlakke.


Ik dacht duif en kauw inderdaad matrix, maar daarin D51 geselecteerd.
K zal binnenkort met de info van Ed zorgen dat exif gegevens voor jullie zichtbaar worden.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor mozes » vr jan 08 2021 10:03 pm

Ik zou D Lighting helemaal uitzetten, het gaat ten koste van wat anders.
Verders kan je niet testen in jpg, je beoordeeld dan een bewerkte foto.

Persoonlijk gebruik ik alleen NEF.
En heb een profile wat zoveel mogelijk een Nef (onbewerkte foto) benaderd. (voorbeeld op camera scherm is immers een embbed jpg bestandje.
Dat geeft op de camera alvast een histogram waar je achteraf beter mee uit de voeten kan.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Etienne2 » za jan 09 2021 9:08 am

Met welke iso?
Gebruikersavatar
Etienne2

Forumlid
Berichten: 252


Locatie: Belgie (Limburg).
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » za jan 09 2021 12:50 pm

Als het goed is, is de exif in mijn flickr nu zichtbaar? K heb foto's in NEF gemaakt en inmiddels de hier voorgestelde programma's op de PC gezet, maar ik kan er zo snel nog niet mee uit de voeten.
Het lukt mij niet om zo'n NEF bestand bij te voegen op mijn flickr account. Bij uploaden komt er iets van een melding: verboden bestand.
Gistermiddag nog even onze mooie provincie hoofdstad in geweest met camera. Ook hier weer de m.i. te donkere foto's. Zodra ik een fractie of verder inzoom met de tamron, dan zijn de foto's beter/goed qua licht. Het is dus eigenlijk elke keer in de groothoek-stand met dit objectief (of belichting) Ik ben het inmiddels zo beu dat ik volgende week maar eens telefonisch contact op ga nemen met Nikon.nl. Wellicht kan ik de camera opsturen voor een controle. Alles valt bij te werken en in te stellen, maar om elke keer van groothoek naar zoom bij te moeten stellen gaat mij te ver. Voor het perfecte plaatje wil ik gerust de tijd nemen, maar voor simpele natuur, huis tuin en keuken foto's niet. Ik zal nog een paar gisteren gemaakte foto's toevoegen.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » za jan 09 2021 12:57 pm

HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor justme » za jan 09 2021 1:07 pm

Ik neem aan dat die zoomlens geen vast diafragma heeft, en het een gegeven is dat dit verandert naarmate je inzoomt, en je camera dit dient te compenseren met iets (sluitertijd of iso).

Mogelijk gaat er iets in de communicatie mis tussen lens en camera?!
Heb je de mogelijkheid om een andere lens (of mogelijk ander merk) te proberen?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » za jan 09 2021 1:34 pm

Inderdaad geen vast diafragma. Tamron 18-400 F3.5/6.3.
K heb diverse (zoom)objectieven, maar zonder grootboek en nog de nikkor 35mm 1-1,8 G.
De laatste ook gebruikt. Maakt uiteraard zeer scherpe foto's, maar ook foto's met dit objectief sterk wisselend. Gebruik ik deze bijv. voor omgevingsfoto's dan hetzelfde. Dichtbij foto's prachtig.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor mozes » za jan 09 2021 2:43 pm

owwwwwwwwww.
In groothoek heb je een behoorlijk vignet, wat zowiezo een donkerder beeld geeft.
Doe groothoek eens in F8 of hoger.

Maar ik snap het ook niet goed meer.
je probleem zou zoals eerder opgemerkt is, allang verholpen moeten zijn.

Je moet vrijwel altijd je belichting aanpassen, ofwel door diafragma, sluiter of iso.
en als je de sluiter of diafragma niet wil aanpassen, simpelweg door de +- knop op je camera.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Patrick » za jan 09 2021 2:46 pm

Maar het is toch heel logisch dat je foto's donkerder worden als je er meer lucht op zet? Je camera probeert, meer dan de vorige camera die je had, de hoge lichten (lees: die wit/grijze lucht die je in dit jaargetijde vaak hebt) te behouden. Ik lees niets dat ik niet verwacht. Als je een portret schiet van iemand met enkel een heldere achtergrond moet je ook maar hopen dat je camera de situatie herkent en daar rekening mee houdt. Vroeger moest je dan sowieso overbelichten of iets gaan doen met spotmeting.

Volgens mij is er niets mis met je camera!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor justme » za jan 09 2021 3:40 pm

Lijkt me dat Hans genoeg ervaring heeft en gezien de vorige camera’s die hij gehad heeft.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » za jan 09 2021 4:55 pm

mozes schreef:owwwwwwwwww.
In groothoek heb je een behoorlijk vignet, wat zowiezo een donkerder beeld geeft.
Doe groothoek eens in F8 of hoger.

Maar ik snap het ook niet goed meer.
je probleem zou zoals eerder opgemerkt is, allang verholpen moeten zijn.

Je moet vrijwel altijd je belichting aanpassen, ofwel door diafragma, sluiter of iso.
en als je de sluiter of diafragma niet wil aanpassen, simpelweg door de +- knop op je camera.


Het probleem is verbeterd met hulp van het forum en daardoor de gemaakte aanpassingen in het instellingsmenu...ook gemeld door mij.
Het resultaat stemt mij gewoon niet tevreden ondanks de verbeteringen.
Als ik dus zeg dat ik naar verhouding de landschapsfoto's gemaakt met mijn budget smartphone van nog geen 300 euro er beter uit vind zien als de foto's met de D7500, dan klopt er m.i. iets niet.
Ik was tevreden met de foto's uit de vorige nikons, maar met deze niet!
Te koop....z.g.a.n. van oud mannetje: voorzichtig behandeld, alleen gebruikt voor ca 600 testfoto's.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor henkk » za jan 09 2021 5:15 pm

Een sensor die meer dan 10 EV (stops) dynamisch bereik aan kan, geeft bij een beeld dat bijv. maar 7 EV dynamisch bereik heeft, een uitkomst die niet het hele histogram vult en dus ook niet het beeld op de monitor. Dat ziet er flets uit. Daarbij komt de keuze van Nikon om de belichting 'laag' te houden omdat met name schaduwen goed zijn op te halen en uitgebeten hooglichten voor altijd verloren (je kunt dat in camera op twee manieren veranderen zoals eerder hier vermeld, door de vaste belichtingscorrectie te verhogen of door de variabele belichtingscorrectie omhoog te zetten). Maar beter doe je dat in nabewerking.

Hans heeft staan dat zijn foto's niet bewerkt mogen worden dus daarom heb ik er maar een van mijzelf op gezocht om enigszins te duiden wat het punt kan zijn. Hier een foto van monding van de Roer in de Maas, eerst zoals hij uit de camera komt . Een fletse, weinig aantrekkelijke bedoening.
Afbeelding_HK14385_062_064 by Henk Kohsiek, on Flickr

Dan met een paar bewerkingen in ViewNXi: contrast 50, details schaduwen 50, kleurversterking 25:
Afbeelding_HK14385_062a_063 by Henk Kohsiek, on Flickr

Ter vergelijk een eenvoudige bewerking: mijn standaard levendigheid +10 in Adobe Camera Raw, daarna met Photoshop Elements 18 'automatische niveau's' en met 'belichting aanpassen' de schaduwen wat opgehaald (50%) en de hooglichten wat verminderd (ook 50%). En de uitsnede wat veranderd.
Afbeelding_HK14385_bewerkt-2 by Henk Kohsiek, on Flickr

N.B. het was een vrij grauwe dag en hoewel het liedje van Simon & Garfunkel zegt dat met Kodachrome all the world a sunny day wordt, is dat natuurlijk niet zo.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Gemmageluk60 » za jan 09 2021 5:21 pm

Groot verschil in foto's. De eerste is een donker, nietszeggend plaatje en de derde is dan weer duidelijk en best mooi. Maar zou ook wel droevig worden als ik zo zou moeten sleutelen om een aanvaardbaar resultaat te krijgen. Zou de camera zeker opsturen naar Nikon, want je bent duidelijk ontevreden met het resultaat.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 827


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » za jan 09 2021 5:46 pm

Het draadje wordt mij nu zelfs ook te lang 🤣.
Volgens mij heb ik nooit beweerd dat mijn foto's niet bewerkt mogen worden of niet bewerkt zijn?
Tuurlijk bewerk ik mij foto's....je weet toch? M'n ACDSee? Zelfs met de d7100.
De bewerkingen waren echter minimaal omdat de standaard foto's op zich prima waren.
Ik denk dat we onderhand moeten stoppen met dit draadje.
Mocht ik iemand kunnen helpen met leuke fotogenieke plekjes in ons mooie Zeeland, dan doe ik dat graag.
Tot zo ver en mijn welgemeende dank voor jullie hulp.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Nikkormaat » za jan 09 2021 5:49 pm

In jouw profiel staat dat jouw foto's niet bewerkt mogen worden.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HenkG en 9 gasten