Foto's D7500 te donker.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » wo jan 06 2021 10:52 am

Sinds kort bezitter van de D7500 als opvolger van m'n trouwe D7100. Wat mij opvalt en tevens tegenvalt, zijn de m.i. te donkere foto's. Uiteraard valt daar het nodige aan in te stellen en bij te werken, maar ook in de P en automatische stand zijn de foto's m.i. te donker. Ik gebruik tijdens m'n normale loopjes door de natuur vaak de tamron 18-400 F3.5-6.3 Di II VC HLD. Geen top objectief, maar voor alledaags gebruik prima.
De instellingen van de D7500 al tig keer doorlopen en aangepast, maar het resultaat blijft hetzelfde...m.i. te donkere foto's. Dit was bij de D7100 absoluut niet het geval.
Nikon Nederland geeft aan dat de D7500 idd "donkerder is afgesteld" en om Nikon objectieven te gebruiken. Simpel antwoord.
Nu zit ik in het menu van de camera te zoeken en kom ik in het menu met ✏️ symbool B6 tegen. Kan iemand mij uitleggen wat ik met deze instellingen kan doen? Met de handleiding kom ik daar niet uit.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor mozes » wo jan 06 2021 11:27 am

Afbeelding
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor George Fennes » wo jan 06 2021 11:34 am

Hallo Hans ik weet niet zoveel van de D7500 af maar misschien wat algemene zaken.
Zie je het te donker op je schermpje of op je computer?
Het schermpje achter op je camera kan je ook lichter of donkerder zetten.
Je belichtingscorrectie +/÷ staat die op 0
En anders zou je iets moeten overbelichten om het gewenste resultaat te krijgen.
Maar dat is niet de bedoeling natuurlijk.
Lijkt me wel irritant.
Ik hoop dat je er uit komt.
Er zijn genoeg D7500 bezitters op het forum.
Ik hoop niet dat het een fout in de camera is want dan zou je bij Nikon aan moeten kloppen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » wo jan 06 2021 11:46 am

Beste Mozes, dank voor je reactie. Dit plaatje met uitleg was ik al tegengekomen op Internet, maar ik snap de uitleg niet. Wat doen die LW waardes? Maken die de foto's lichter dan wel donkerder? Ik ben hier al max mee aan het experimenteren geweest, maar k zie geen verschil, vandaar mij vraag.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Patrick » wo jan 06 2021 11:49 am

Kan best dat de D500 wat anders werkt wat belichting betreft. Zijn de histogrammen goed; past het allemaal netjes, heb je geen berg aan de linkerkant?

Zoals hierboven al genoemd werd; je kan het finetunen als je het standaard gedrag niet fijn vindt.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » wo jan 06 2021 11:52 am

George, dank voor je reactie.
Zowel op het camera scherm als op computer te donker.
Belichtingcorrectie staat op 0 en helderheid scherm heb ik naar +1 gezet.
Om m.i. correcte foto's te verkrijgen moet de belichtingscorrectie naar +0.7
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor mozes » wo jan 06 2021 11:58 am

Daarbij kan je de lw standaard verhogen of verlagen.
De waardes die je tijdens het fotograferen ziet, blijven hetzelfde, maar daar zal dan de waarde die je ingesteld hebt bij worden opgeteld of worden afgetrokken.
In mijn D5 heb ik de waarde +3/6 gekozen, vond de fotos ook te donker.

probeer het eens zou ik zeggen.
maak eerst een foto zoals de camera die kiest.
verander daarna een optie via B6
En maak exact dezefde foto nogmaals.

Kijk dan ook gelijk wat het in jpg en nef voor je doet.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » wo jan 06 2021 12:42 pm

Patrick, dank voor je reactie.
Het histogram gebeuren heb ik me in verdiept n.a.v. m'n te donkere foto's. Ik heb de functie histogram ingeschakeld gehad, maar doordat er daar met kleuren wordt gewerkt, raak ik de kluts kwijt. Nog een stap te ver voor mij.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » wo jan 06 2021 12:46 pm

Mozes,
Ik zal dit nogmaals gaan testen.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Patrick » wo jan 06 2021 12:52 pm

Er is ook een histogram zonder kleuren beschikbaar volgens mij. Maar even afgezien daarvan. Het is eerlijk gezegd niet zo ingewikkeld. Per "kleur" (rood, groen en blauw) wordt een grafiekje getoond. Helemaal links is zwart, dus niets waarde 0 voor die kleur. Helemaal rechts 255, wat staat voor "die kleur staat vol aan". Dat wordt gedaan voor "elke" pixel. Een beetje zoals je muntjes op soort op stapels zet als je en zak ervan krijgt. Als alles netjes binnen de grenzen valt heb je een foto waar alles op zich goed is maar waar je eventueel wat aan kan schuiven om de gewenste helderheid te krijgen. Als je bijvoorbeeld in de sneeuw fotografeert zal je zien dat je foto te donker is; je had moeten overbelichten.

Als je echter een hoge stapel helemaal links hebt, dan is je foto dusdanig onderbelicht dat je informatie verliest. Hetzelfde aan de rechterkant, maar dan overbelicht. Er kunnen omstandigheden zijn waarbij je aan beide kanten zo'n berg hebt; dan kan je sensor dat beeld niet bevatten. Dat is waar je HDR toe zou kunnen passen. in een RAw bestand (NEF bij Nikon) heb je wat speelruimte wat dat betreft. Bij een JPG bestand is het echt weg!

Ik vermoed dat je D7500 standaard zo ingesteld is dat de "hoge lichten" behouden blijven. Wat ook een goede keuze is in de meeste gevallen. Wil je dat anders, dan biedt de camera je de mogelijkheid dat punt wat te verschuiven. Per foto doe je dat met de +/- knop, maar bij een D7500 kan het blijkbaar ook als basisinstelling.

Nog even het verschil met al dan niet kleuren-histogrammen. Het voordeel van per kleur is dat je kan zien welke kleuren eventueel een probleem hebben. Maar de informatie wordt op dezelfde manier opgebouwd als bij een "kleurloos" histogram. De laatste toont de algehele helderheid, per kleur alleen voor een van de drie kleurkanalen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor EdvandeZilver » wo jan 06 2021 1:09 pm

Even voor wat het waard is, staat je belichtingsmeting op spot in plaats van matrix?
Dat kan in bepaalde gevallen ook wat uitmaken.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor Patrick » wo jan 06 2021 1:13 pm

Sterker nog; met spotmeting heb je al snel het idee dat de belichting alle kanten op gaat als je niet doorhebt wat je doet!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » wo jan 06 2021 1:18 pm

Belichting staat bij mij meestal op de matrix stand, maar ook de andere 2 belichtings metingen getest.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » do jan 07 2021 9:51 am

Gistermiddag was het hier redelijk weer met zelfs nog beetje zon, dus ik erop uit om te gaan testen. Uiteindelijk uitgekomen op een redelijke balans door alles in het B6 menu te verhogen naar 3/6 en de helderheid van het scherm nog een stapje te verhogen. Op het bewerkingsprogramma op m'n pc toonden de gemaakte foto's ietsje lichter, vandaar de scherm aanpassing.
Patrick, ik heb histogram weer ingeschakeld en bekeken...wat mij duidelijk opvalt is dat eigenlijk alle ingezoomde foto's, zoals bijv. een foto van stil zittende reiger de piek bij alle kleuren mooi in het midden zit en dit soort foto's ook beter oogt qua kleur enz, maar juist bij landschapsfoto's, dus niet ingezoomd, de pieken van alle kleuren zo goed als uiterst rechts zitten en die foto's dus ook donkerder zijn. De testfoto's van gistermiddag zijn hoofdzakelijk in de stand P gemaakt. Wat kan ik hier uit opmaken?
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor henkk » do jan 07 2021 12:02 pm

Als de pieken in het histogram rechts zitten, zitten er hoge lichten in het beeld. De camera houdt daar rekening mee met als gevolg dat de totale foto donkerder wordt. Anders zouden die hoge lichten uitbijten. Je kunt in de nabewerking de schaduwen en middentonen ophalen. Uitgebeten hoge lichten zijn niet of veel minder goed te corrigeren.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten