Foto's D7500 te donker.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor henkk » do jan 07 2021 9:00 pm

HansD7500 schreef:
henkk schreef:P.S., je zou ook een tijd lang een belichtingstrap kunnen schieten van -1, 0, +1 en kijken welke foto het meest bevalt.


Tuurlijk, alles kan wat dat betreft met de D7500. De instelling door 3 foto's te maken. Ook die heb ik getest en komt de meest lichte er het beste uit.


Dan misschien nog eens testen met 0, 1, 2 en 3 extra. Het gaat er niet om of jij tevreden bent met wat de camera doet maar of de camera doet wat jij wil. Het helpt wel als je vanuit NEF werkt.

Ik ken dat ACDsee niet maar in het gratis nikonVnx en nikonCnx kun je ook al veel aanpassen (ik werk zelf vooral met Photoshop Elements 2018). En daarna kun je verder in ACDsee als je dat wil.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor George Fennes » do jan 07 2021 9:09 pm

Maar is dit een probleem met deze D7500 of is dit een probleem met met alle D7500?

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » do jan 07 2021 10:00 pm

George Fennes schreef:Maar is dit een probleem met deze D7500 of is dit een probleem met met alle D7500?

Groetjes van George


Daar gaat het mij dus feitelijk om, vandaar ook mijn mail naar nikon.nl.
Ik ben niet gewend om "diep" in het menu allerlei instellingen te moeten wijzigen om enigszins acceptabele foto's te krijgen.
Met de D90 en D7100 waren dat persoonlijke kleine instellingen/aanpassingen. Voor de rest enige nabewerking met welk programma ook en dat was het.
Antwoord van nikon.nl : De D7500 maakt donkerder foto's en het advies om Nikon objectieven te gebruiken.
Ik kan daar weinig mee 😥
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » do jan 07 2021 10:33 pm

Om m'n gal dan maar volledig te spuien....k heb net ff gekeken...ik ben vanaf oudjaarsdag toen ik de camera kreeg alleen maar bezig geweest met testfoto's... inmiddels zit ik op ca. 400 pure test foto's. Met al m'n objectieven getest van tamron all in one, macro sigma 105mm, tele sigma 600mm en m'n Nikon 1.8. Allemaal best scherpe foto's, maar over de hele linie te donker. Door de hulp op dit forum over de instellingen diep in het menu is het beter geworden, maar k blijf het vreemd vinden dat er met deze camera zoveel verschil in zit t.o.v. al mijn vorige camera's. Vergelijken is momenteel moeilijk ivm corona en gesloten camera shops.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor henkk » do jan 07 2021 10:40 pm

Misschien toch eens wat foto's plaatsen en downloads met nef's zodat we echt kunnen zien wat er aan de hand is. Zo blijft het gissen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor mozes » do jan 07 2021 10:49 pm

het ging er mij om dat in de P stand, het bij 2 opnames vrijwel nooit met dezelfde instelling is.
als je iets wil checken dan is dat toch wel een eerste vereiste.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor DannySan » do jan 07 2021 11:38 pm

Een kleine zoekronde op het wereldwijde web leverde me sowieso al een post op die uitgebreid werd besproken. De D7500 lijkt inderdaad in 'basis' een donkerder beeld te leveren. Dit maakt trouwens wel dat de schaduw doortekening van deze beelden dan wat beter zou moeten zijn, maar alles hangt op persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Afhankelijk van je workflow kun je je display aanpassen naar voor jou prettiger waarden (doet niets met je uiteindelijke beeld) en je kunt ook standaard je belichtingscompensatie inschakelen. Is 1 knop, 1 stand en verder dan niet meer naar omkijken?
Het zou dan eerder zijn: Foto's D7500 donkerder, dus ik pas mijn manier van shooten aan. :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor George Fennes » vr jan 08 2021 12:21 am

Als ik het goed begrijp dat als je op de lichtmeter van de camera afgaat en je verandert niets aan de instellingen je altijd te donkere plaatjes krijgt.
Dus dan ben je ten alle tijde genoodzaakt om je opnames te gaan bewerken.
Persoonlijk kan ik geen foto's bewerken dus voor mij zou een D7500 geen optie zijn.
Maar zou de lichtmeter niet gekalibreerd kunnen worden zodat deze wel de gewenste waarde kan aangeven?
Zou een kwestie simpel gezegd van een potmeter verstellen moeten zijn.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 9:00 am

henkk schreef:Misschien toch eens wat foto's plaatsen en downloads met nef's zodat we echt kunnen zien wat er aan de hand is. Zo blijft het gissen.


Ik zal vandaag proberen foto's hier te krijgen of anders via een link naar m'n Flickr account. Staan dan gelijk de exif gegevens bij dacht ik?
NEF bestanden heb/maak ik niet, simpelweg vanwege de te grote bestanden en mijn ACDSee bewerkingsprogramma kan niet overweg met NEF.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor henkk » vr jan 08 2021 9:11 am

George Fennes schreef:Maar zou de lichtmeter niet gekalibreerd kunnen worden zodat deze wel de gewenste waarde kan aangeven?
Zou een kwestie simpel gezegd van een potmeter verstellen moeten zijn.


Daar heb je dus de fijninstelling en desgewenst de correctie voor.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor justme » vr jan 08 2021 9:15 am

HansD7500 schreef:
henkk schreef:Misschien toch eens wat foto's plaatsen en downloads met nef's zodat we echt kunnen zien wat er aan de hand is. Zo blijft het gissen.


Ik zal vandaag proberen foto's hier te krijgen of anders via een link naar m'n Flickr account. Staan dan gelijk de exif gegevens bij dacht ik?
NEF bestanden heb/maak ik niet, simpelweg vanwege de te grote bestanden en mijn ACDSee bewerkingsprogramma kan niet overweg met NEF.


Welke ‘picture control’ settings heb je actief staan?, wat gebeurd er wanneer je deze naar een ander aanpast?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor George Fennes » vr jan 08 2021 9:24 am

henkk schreef:
George Fennes schreef:Maar zou de lichtmeter niet gekalibreerd kunnen worden zodat deze wel de gewenste waarde kan aangeven?
Zou een kwestie simpel gezegd van een potmeter verstellen moeten zijn.


Daar heb je dus de fijninstelling en desgewenst de correctie voor.


Dan moet het probleem toch redelijk eenvoudig op te lossen zijn denk ik.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 9:34 am

mozes schreef:het ging er mij om dat in de P stand, het bij 2 opnames vrijwel nooit met dezelfde instelling is.
als je iets wil checken dan is dat toch wel een eerste vereiste.


Dat begrijp ik, maar ook in de P-stand kun je A en S veranderen.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 9:37 am

wiebeterpstra schreef:
HansD7500 schreef:
henkk schreef:Misschien toch eens wat foto's plaatsen en downloads met nef's zodat we echt kunnen zien wat er aan de hand is. Zo blijft het gissen.


Ik zal vandaag proberen foto's hier te krijgen of anders via een link naar m'n Flickr account. Staan dan gelijk de exif gegevens bij dacht ik?
NEF bestanden heb/maak ik niet, simpelweg vanwege de te grote bestanden en mijn ACDSee bewerkingsprogramma kan niet overweg met NEF.


Welke ‘picture control’ settings heb je actief staan?, wat gebeurd er wanneer je deze naar een ander aanpast?


Staat nu weer in de A (automatische) stand, maar ook op standaard, neutraal, en gelijkmatig ingesteld gehad en getest.
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's D7500 te donker.

Berichtdoor HansD7500 » vr jan 08 2021 9:43 am

George Fennes schreef:
henkk schreef:
George Fennes schreef:Maar zou de lichtmeter niet gekalibreerd kunnen worden zodat deze wel de gewenste waarde kan aangeven?
Zou een kwestie simpel gezegd van een potmeter verstellen moeten zijn.


Daar heb je dus de fijninstelling en desgewenst de correctie voor.


Dan moet het probleem toch redelijk eenvoudig op te lossen zijn denk ik.

Tuurlijk, maar k wil dus zekerheid of deze eigenschap bij de D7500 hoort of dat het een exemplarische fout is. Dat is mijn eigenwijsheid/eigenzinnigheid vanuit m'n technische achtergrond. :D

Groetjes van George
HansD7500

Forumlid
Berichten: 32


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten