D610 naast een D7200

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D610 naast een D7200

Berichtdoor MartiNikon » zo mar 14 2021 3:17 pm

Beste Nikon liefhebbers,

mogelijk is deze vraag al eens aan de orde geweest en verdoe ik jullie tijd, maar ik zou toch graag advies willen over het volgende:
ik bezit een D7200 (aps-c) met 2 objectieven: een Sigma 17-50/2.8 DX en een Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX tele zoom.
Beiden objectieven geven prachtige beelden, alleen vind ik het jammer dat ik regelmatig van lens moet wisselen.
Nu ben ik in de gelegenheid om een 2de hands D610 body te kopen. Ook 24 MP en nagenoeg hetzelfde menu-systeem als de D7200.
Qua ISO (max 6400) en beeldprocessor iets minder, maar 6400 iso gebruik ik toch nooit. Ik denk wel dat mijn FX lens het goed zal doen op deze body.
Ik wil die combi gaan gebruiken voor het fotograferen van birds in flight. Mijn vraag is echter: is de AF dan wel snel genoeg?
Is 600€ veel geld voor een dergelijke "trage" body (nog geen 20.000 clicks op de teller). Ik lees hier en daar dat je beter kan doorsparen voor een D780.
Ook fullframe en betere specs dan een D610, maar ook weer duurder.
Vind het een lastig dilemma. Wat zou jullie advies zijn? Inderdaad doorsparen voor een andere FX type (al dan niet 2de hands), mogelijk een 2de hands, snelle DX-body
of niet eens aan een D610 beginnen?

Groeten van Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor jvdme » zo mar 14 2021 3:37 pm

Een 70-300mm (FX) wordt 105-450mm op DX (=D7200), goed voor vogelfotografie.
Een 70-300mm (FX) blijft een 70-300mm op FX (=D610).
Heb je daar al over nagedacht?
jvdme

Forumlid
Berichten: 446



Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor hans de wit » zo mar 14 2021 3:42 pm

hallo Martin,
je zou eens kijken wat de fotozaken te bieden hebben.
zag bij cameranu een D7500 voor € 800,= staan dus de opvolger van de D7200.
gelijk een stap hoger en er zit ook 1 jaar garantie bij.
groet Hans
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor evdm1959 » zo mar 14 2021 3:44 pm

En er is een issue geweest met de D610 die oliespetterjes op de sensor zou achterlaten. Er is bij de eerste D610's een recall geweest vanuit Nikon, volgens mij hebben ze daar later af-fabriek al een oplossing vppr gedaan. Maar met deze wetenschap in het achterhoofd zou ik zelf nooit voor een 2e handse 610 gaan.
Gebruikersavatar
evdm1959

Forumlid
Berichten: 160


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor Peter » zo mar 14 2021 4:28 pm

Wellicht de D750 als FX ? Prijs versus prestatie is uitstekend in mijn optiek.
Eventueel kun je die ook nog op DX modus zetten (1.3. mode)

geweldig toestel, snelle AF en (zeer) goede ISO prestaties.
Voor vogels in vlucht geen enkel probleem. Gebruik deze zelf ook

De D610 zou ik links laten liggen inderdaad
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor henkk » zo mar 14 2021 5:58 pm

Ik dacht dat het oliespatten probleem met de D600 was.

Voor prijzen is een Duitse site mss handig, alhoewel natuurlijk nooit 1:1 over te zetten:
https://www.fotoversicherung.com/fotove ... ste-nikon/
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor Nikkormaat » zo mar 14 2021 6:22 pm

Instellen op DX is feitelijk croppen met 1.5. Dan kun je qua detaillering beter de DX camera blijven gebruiken.
Dat spetteren was inderdaad bij de D600
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor Patrick » zo mar 14 2021 6:48 pm

MartiNikon schreef:Ook 24 MP en nagenoeg hetzelfde menu-systeem als de D7200.
Qua ISO (max 6400) en beeldprocessor iets minder, maar 6400 iso gebruik ik toch nooit.

De FX sensor geeft wel een veel schoner beeld op hogere ISO waarden hoor!

Als ik het zo lees, met name waarvoor je het gebruiken wil, zou ik het bij DX houden. Een D7500 zou de meest logische keus zijn; een soort D500-light.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor schilder » zo mar 14 2021 8:16 pm

Ik zou geen D610 kopen niet echt een verbetering in de kwaliteit met de D 7200 alleen fx.
Ik zou eerder voor een D 500 gaan maar als eerste eens kijken naar upgrade van de lenzen.
Glas heeft het grootste rendement
Gebruikersavatar
schilder

Clublid
Berichten: 719


Locatie: nuenen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma mar 15 2021 8:44 am

Er zijn meerdere zaken die de AF snelheid bepalen. Een AF-S objectief is er daar één van.
Veelal is een AF-S objectief sneller. Nikon maakte daar ook reclame voor. In het verleden was er één test firma die de AF snelheid testte van het objectief. Ze zijn er mee gestopt.
AF-P wordt ook wel eens "superfast" genoemd, heb er ooit een keer de Nikon AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR getest, en was zeer ontevreden. M'n toenmalige camera kon er wel mee werken, dat gold goed toen niet voor alle camera's.

En dan is van belang hoe je de camera in stelt.
In de gebruiksaanwijzing kun je meer over de AF instellingen vinden. Die paar keer dat ik een vogel gedaan heb, zet ik de camera op spot-focus. Zo'n spotfocus is weer te te versnellen met mee-volgdend op het onderwerp. Heb dat de camera één keer laten doen, een auto door het verkeer volgen, en dat deed de camera. Misschien dat over AF snelheid instellingen op de camera meer tips kunnen komen. De AF Lock-on instelling heeft meer rekenkracht nodig en dat zal de snelheid niet bevorderen. Geen idee of dit handig is bij vogels. Ga er van uit dat scherpstellen met één scherpstelpunt sneller te behandelen is dan meerdere. En dan is de lichtgevoeligheid van de sensor ook nog van belang. Nikon gaat van uit van lichtwaarden (LW) en hoe groter het verschil des te beter het zal zijn.

Schakel extra camera instellingen uit. Zoals extra ruisonderdrukking, HDR (grapje), etc.
Geen idee of de AF snelheid verschilt in de normale stand of in Live View. Bij Nikon zelf lees ik: Als AF met fasedetectie wordt gebruikt, is de snelheid van de AF van NIKKOR Z- en F-objectieven ongeveer hetzelfde. (artikel: https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000043239&configured=1&lang=nl_NL
Geen idee of er verschil is tussen fase- en contrast detectie?

Als laatste de AF snelheid van de camera, en daar een beetje aan gekoppeld de grootte van de buffer. Met m'n eerste digitale reflex kon ik na 5 opnamen, rustig binnen koffie gaan drinken.
Tegenwoordig heb ik daar geen last meer van. De volgende camera (Z9) heeft weer een sneller werkende buffer. De AF-snelheid van opvolgende camera's, kan sneller zijn. Zo kan een D7600 sneller zijn dan een D7500, nu nog even op zoek naar die verschillende waarden. Ik ken geen test waar de verschillen beschreven zijn. Ik neem aan dat als er AF snelheid verschillen zijn tussen opvolgende camera's, dat die miniem is. Je hebt het niet in de gaten. Als AF snelheid echt van belang is, Nikon heeft er voor de sportfotografen een oplossing voor: D6.

Je AF 70-300 f/4-5,6 D ED is een schitterend objectief. Maar zoals met veel zooms gebruik ze niet in de uiterste tele-stand.

Op Nikon glasdagen meerdere keren de AF snelheid getest van Nikon en andere merk objectieven. Scherpstellen op m'n voet en op de kerktoren. Nikon wint. Bij andere merken werkt de AF langzamer en zie je dat de camera zich moet herstellen, het is niet in een keer scherp. Volgens mij was deze test ook wel logisch. Nikon kost meer. Deze uitspraak zal niet in het algemeen gelden, maar zal alleen opgaan met de toen geteste objectieven. Als de Nikon club bijeen is zijn er altijd wel mensen met een ander merk objectief.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor MartiNikon » ma mar 15 2021 10:04 am

jvdme schreef:Een 70-300mm (FX) wordt 105-450mm op DX (=D7200), goed voor vogelfotografie.
Een 70-300mm (FX) blijft een 70-300mm op FX (=D610).
Heb je daar al over nagedacht?


Jazeker. Ik weet dat een FX lens op een Crop-camera met een factor 1.5 vergroot wordt en inderdaad, voor vogelfotografie is een 450 mm "beter" dan een 300mm.
Ik ben echter ook in de veronderstelling dat een Fullframe sensor minstens zulke mooie beelden kan opleveren als een aps-c en hoop dat die 150mm ruimschoots goedgemaakt wordt
door mooiere beelden. Het is iets van mij persoonlijk, maar ik heb het gevoel dat fullframe mooiere beelden geeft (uiteraard mits het juiste glas erop), dan een aps-c.
Aan de andere kant, ik ken aps-c camera's waarbij je echt niet kan zien dat het geen fullframe foto's zijn.
Na alle reacties gelezen te hebben denk ik dat ik, met mijn budget, de fullframe maar laat varen en mij richt op een andere (nieuw/gebruikte) D7200/D7500.
In ieder geval dank voor je reactie.

Groeten van Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor MartiNikon » ma mar 15 2021 10:13 am

Peter schreef:Wellicht de D750 als FX ? Prijs versus prestatie is uitstekend in mijn optiek.
Eventueel kun je die ook nog op DX modus zetten (1.3. mode)

geweldig toestel, snelle AF en (zeer) goede ISO prestaties.
Voor vogels in vlucht geen enkel probleem. Gebruik deze zelf ook

De D610 zou ik links laten liggen inderdaad


Ik weet dat de D600 destijds last had van oliespetters op de sluiter, maar Nikon heeft dat opgelost in de D610.
De D750/D780 is natuurlijk een volwaardig alternatief voor een D610, maar wel iets duurder.

Heb inmiddels besloten de D610 lekker bij de dealer te laten liggen en mijn pijlen gaan richten op een D750/D780.
Dank voor je reactie.

Groeten van Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor MartiNikon » ma mar 15 2021 10:17 am

Beste Nikon-liefhebbers.

Dank voor alle reacties. Jullie hebben mij behoed voor een aankoop waar ik mogelijk spijt van krijg en laat de deze D610 lekker voor wat het is.
Ik richt mij nu op een nieuwer type (D750/D780 of D7500). Moet hier wel wat overuren voor draaien ( :wink:) , maar dat geeft niet.
Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden en dank ik jullie voor het meedenken.

Groeten van Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor Patrick » ma mar 15 2021 2:23 pm

Sowieso moet je het idee dat FX "beter" is dan DX loslaten. Beide formaten hebben hun voor- en nadelen. Het zit kwalitatief bij DX echt wel goed tegenwoordig (al jaren trouwens). Wat beter is voor jouw soort fotografie is het afwegen van de voor- en nadelen voor jou.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26795


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D610 naast een D7200

Berichtdoor Gemmageluk60 » ma mar 15 2021 7:40 pm

Persoonlijk veel plezier van de D610, vlug en scherp, helemaal niks mis mee.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten