Vermiste foto's

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Vermiste foto's

Berichtdoor Faramir » za apr 03 2021 1:13 pm

Voor een vriend van mij zoek ik hulp bij het volgende. Hij heeft een D90 en als hij met de camera een foto maakt is die op het scherm van de camera te zien. Eerder gemaakte foto's staan wel op de kaart maar worden door de camera niet gezien. Niet als bestanden en niet op de display. Die eerdere foto's zijn met de camera in kwestie gemaakt. Tussen de laatste foto en de eerdere foto's is de geheugenkaart wel in een computer gebruikt (uitsluitend gelezen!). Na de laatste foto is de geheugenkaart weer in de computer gelezen en ook weer teruggeplaatst in de camera. Die laatst gemaakte foto wordt dan wel gezien maar wederom die eerdere foto's die op de geheugenkaart staan niet. Wij snappen niet waarom die eerdere foto's niet meer te zien zijn als de geheugenkaart in de camera zit. Dit fenomeen speelt bij meerdere geheugenkaarten. Als iemand hier iets meer van weet zou dat geweldig zijn!

Bij voorbaat dank!
Faramir

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor henkk » za apr 03 2021 2:54 pm

Staan die andere foto's niet in een andere map op het kaartje?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Richard » za apr 03 2021 3:40 pm

Ben ik benieuw met welk programma de foto's zijn "bekeken".
3 mogelijke alternatieve opties:
  1. Kaart op slot zetten voordat deze in de computer gaat - niet vergeten om van slot af te halen voordat de kaart in de camera gaat
  2. Foto's van kaart naar computer kopiëren, kaart er uit en op computer bekijken
  3. Camera via USB kabel met computer verbinden, dan houdt de camera de regie in handen
Fenomeen op zich is mij onbekend omdat ik 999 van 1000 punt 2 doe en dan meestal via de kabel.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor gijs sandberg » za apr 03 2021 4:46 pm

Beste John,
Welkom.
Is het niet handiger als die D90 bezitter zelf de vraag formuleert ?
Mijn eerste gedachte is ook dat de fotos wellicht in verschillende mappen staan.
Als men de Nikon transfer software goed gebruikt wordt in alle mappen op een kaartje gezocht.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6804


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Richard » za apr 03 2021 5:22 pm

Gijs, daarom vraag ik welke software er is gebruikt.
Helaas is de software van Nikon ook niet altijd perfect: https://exiftool.org/fix_corrupted_nef.html
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Richard » zo apr 04 2021 12:13 pm

Faramir schreef:Voor een vriend van mij zoek ik hulp bij het volgende.

P.S. als je je vriend deze link geeft: https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=19&t=73265 kan hij mee lezen.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor EdvandeZilver » zo apr 04 2021 12:55 pm

Ik heb het donkerbruine vermoeden dat er iets aan de mapstructuur op het SD-kaartje gewijzigd wordt.
Kaartje formatteren in de camera en na het maken van foto's de camera via USB-kabel uitlezen op de PC zou geen problemen moeten geven.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor ben42 » zo apr 04 2021 1:26 pm

In het kort:
Eerst de foto's van belang veiligstellen, pas daarna het probleem proberen op te lossen.
Dus geen foto's meer mee maken, geen foto's verwijderen, kaart uit de camera halen.


In dit geval, maar ook voor andere mensen op dit forum.

Als er iets niet in orde is, is de eerste stap je foto's die van belang zijn veilig te stellen. Is er een probleem met je toestel of met de geheugenkaart, dan de geheugenkaart uit het toestel halen en eerst kijken of de foto's die op de kaart staan nog te redden zijn. Een aantal kaarten kun je op write protect zetten, dit is de eerste stap.
Voorlopig verander je dan niets meer op de kaart, niet met het fototoestel of welk ander apparaat dan ook.
(Geen foto's meer op maken, geen foto's verwijderen, kaart zelf niet proberen te herstellen).

Met een PC zou je dan de bestanden die voor het systeem nog zichtbaar zijn kunnen copieren en al vast veiligstellen.
Als je alle informatie hebt veilig gesteld, dan kun je de volgende stap overslaan.

Is niet alle informatie veiliggesteld, dan kun je met herstel software proberen de kaart te lezen. Heel vaak lukt dit voor een heel groot gedeelte, maar soms zijn een paar foto's van weinig tot flink beschadigd. Mijn ervaring is dat de meeste foto's zijn terug te halen, niet altijd met alle exif informatie of bestandsinformatie intact, maar de foto's meestal wel intact.
Herstel software is er in gratis varianten en betaalde varianten, de gratis varianten zijn meestal flink gelimiteerd van wat en hoeveel er mee kan. (B.v. maar een paar foto's terug te halen of niet op te slaan).

Eventueel is er dan nog een volgende stap om de beschadigde foto's te herstellen. Veel sites claimen dat ze dit kunnen, maar mijn ervaring is dat dit in de praktijk heel erg tegenvalt. Veel foto's hebben maar een kleine beschadiging en de rest van de foto wordt raar weergegeven. Volgens mij is dit in principe herstelbaar, maar de programma's die ik heb geprobeerd kunnen dit niet.

Een kaart waarbij mij dit is overkomen, gaat bij mij in het bakje niet meer voor het maken van foto's gebruiken, maar b.v. om foto's weg te geven, met de duidelijke vermelding dat ik de kaart niet meer als betrouwbaar zie.

Op vakanties en dergelijk is het altijd handig om voor dit soort situaties extra kaarten bij je te hebben, eventueel kleine kaarten om dingen te kunnen uitproberen. Voor camera's met 2 kaartslots heb je nog copieer mogelijkheden om je uit bepaalde situaties te redden. (Ook al heb je het tweede slot niet gebruikt voor backup).

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Faramir » ma apr 05 2021 11:41 am

Heel hartelijk bedankt voor alle tips! De foto's in kwestie zijn veilig gesteld en er is geen data verloren gegaan en uiteraard gaat deze informatie ook naar de persoon in kwestie. Hij is op het grensgebied van computers en verbindingen niet zo thuis en daarom trok hij mij aan mijn jas. Het formatteren van de kaart(en) is ook gedaan. Als ik kijk naar de data lijkt het dat de camera een andere 'header' heeft dan de bestanden die op een computer zijn bekeken. Hoewel beiden in het jpg formaat staan kom ik bij de bestanden die op een computer zijn bekeken de term 'Microsoft' tegen als ik de bestanden in hexadimaal formaat bekijk.
We gaan nog verder puzzelen met de Nikon programmatuur en verbindiing om te klijken of er ergens iets van logica in te vinden is.
Nogmaals dank voor de geboden hulp en informatie! Mocht er iets uitkomen zal ik dat ook hier melden omdat een gebruikers-forum de plek bij uitstek is om kennis te bundelen.
Faramir

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Faramir » ma apr 05 2021 11:55 am

Hartelijk dank voor alle tips en informatie! De foto's zijn veilig gesteld en er is geen data verloren gegaan, De links heb ik doorgezet en ik kom met deze vraag omdat ik iets beter de weg weet in het gebruik van de computer in combinatie met andere apparatuur. Het is ons echt een raadsel waarom de camera de eerdere foto's niet toont en natuurlijk zoeken we verder. We gaan nog verder met de Nikon software en eventuele USB verbindingen. De bestanden zijn niet de belangrijkste reden, we willen begrijpen hoe de camera met bestanden omgaat en het 'waarom' begrijpen.
Uiteraard zal ik eventuele bevindingen hier terugkoppelen, nogmaals hartelijk dank voor alle bijdragen!

Hartelijke groeten,
John
Faramir

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Richard » ma apr 05 2021 12:05 pm

Faramir schreef:Hoewel beiden in het jpg formaat staan kom ik bij de bestanden die op een computer zijn bekeken de term 'Microsoft' tegen als ik de bestanden in hexadimaal formaat bekijk.

Daarom is dat het laatste programma wat ik zou gebruiken om foto's te bekijken en dan nog op kopieën.
Het slaat ongevraagd wijzigingen op.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Antonz » do apr 08 2021 7:07 pm

Als je bestanden bekijkt met de standaard "foto viewer" (zoals die ook al in Windows 7 zat) en je gaat ze roteren in de foto viewer (omdat de PC ze op zijn kant toont) dan schrijft de foto viewer de rotatie in het bestand. De viewer wijzigt dan dus het bestand. Als je zo'n viewer gebruikt en foto's roteert, dan kan dat de verklaring zijn waarom de camera ze daarna niet meer kan lezen: het zijn niet meer de originele bestanden zoals de camera ze heeft gecreëerd.

De oude viewer van Windows 7 deed dit. Deze is nog wel aanwezig in Windows 10 maar is daar niet meer de standaard foto viewer. Ik weet niet of de nieuwere default viewer van Windows 10 ook dit gedrag vertoont. Het zou me niet verbazen.
Antonz

Forumlid
Berichten: 27


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vermiste foto's

Berichtdoor Faramir » ma apr 12 2021 5:07 pm

Inmiddels is er een (groot) deel van het raadsel opgelost, de opname's die niet meer door de camera werden herkend bleken geen EXIF data meer te bevatten! Ook de computer liet ze niet met thumbnail zien maar slechts als jpg bestand.
Waardoor de EXIF informatie is gewist valt niet meer te achterhalen maar uit de reacties wijst de beschuldigende vinger naar de PC en/of programmatuur.
Heel veel dank voor alle reacties, die hebben heel veel bijgedragen!

John
Faramir

Forumlid
Berichten: 5


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten