Instellingen Birds in Flight (D7200)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Instellingen Birds in Flight (D7200)

Berichtdoor MartiNikon » do jul 08 2021 10:22 am

Goedemorgen,

eindelijk heb ik dan de instellingen gevonden om vogels in vlucht te fotograferen. Ik wil jullie daar deelgenoot van maken zodat andere forum-leden hier iets aan hebben..
Het zijn mijn persoonlijke instellingen en deze werken voor mij het best. Het is natuurlijk zo dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft, maar mogelijk zit er iets tussen waar je je voordeel mee kan doen.
Het is dan ook geen vraag, maar meer een tip.

Back-button focus (scherpstelling losgekoppeld van de afdrukknop)
AF-c
Sluitertijdvoorkeuze, 1/1250 sec (standaard)
WB: 5200 Kelvin
ISO Auto: ondergrens 320, bovengrens 1600 (bij 320 totaal geen ruis, bij 1600 beginnende ruis, maar is met Photoshop elements nog prima te verdoezelen :)
Aantal scherpstelpunten d9
Formaat: RAW
Persoonlijke instellingen: a1: selectie AF-c prioriteit: ontspannen

Al deze instellingen heb ik op het programmawiel opgeslagen onder "U1" zodat ik ze snel kan oproepen. Let wel: de d9 (scherpstelpunten) werkt het beste bij een "schone" (egale goed contrasterende) achtergrond.
Bij een bruine vogel tegen een bruin/groene achtergrond gebruik ik Single AF punt. Dit hangt er natuurlijk wel af of de vogel lang genoeg tegen deze achtergrond vliegt of dat ik kan bepalen wat de vliegrichting is.

Configuratie:
Nikon D7200
Nikkor AF-P 70-300/4.5-5.6 (de FX-variant. Deze levert i.c.m. de D7200 (DX camera) mooie beelden, ook bij maximale diafragma opening).

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Groetjes
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen Birds in Flight (D7200)

Berichtdoor henkk » do jul 08 2021 10:33 am

Goede tips, dank!

Nog iets als belichtingscompensatie (bijv. +2) en/of spotmeting?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen Birds in Flight (D7200)

Berichtdoor MartiNikon » do jul 08 2021 10:52 am

henkk schreef:Goede tips, dank!

Nog iets als belichtingscompensatie (bijv. +2) en/of spotmeting?


Belichtingcompensatie staat 9 van de 10 keer "uit" (dus 0). Bij vogels tegen een blauwe lucht neem ik soms +1. Mijn ervaring is dan dat de onderkant van de vogel beter zichtbaar is (de lucht "bijt" dan wel iets uit, maar dat vind ik niet erg). Ik kan dit echter alleen instellen als de vogels lang genoeg tegen die betreffende achtergrond blijven vliegen.
Alternatief is dat ik een kopie maak van mijn instellingen met belichtingsomp +1 en deze dan onder U2 hang, maar daar heb ik al een diafragma-voorkeuze instelling. Bovendien ben ik redelijk goed in staat om de belichtingscomp. "snel" te veranderen, zonder de camera van mijn oog te halen. Het heeft mij wel aardig wat tijd en oefening gekost voor ik zo ver was. :?

Spotmeting was ik inderdaad vergeten te vermelden. Bij deze instellingen gebruik ik center weighted meting. De meting komt dan meer op het focus gebied (het oog van de vogel) te liggen, hoewel integraal meting ook wel goed werkt. Spotmeting gebruik ik eigenlijk nooit, maar zal ik ook eens proberen.

Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 35


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Instellingen Birds in Flight (D7200)

Berichtdoor ReneG » do jul 08 2021 4:08 pm

Ik zou nog een paar aanvullingen willen geven op basis van mijn persoonlijk ervaringen (ik fotografeer vrij veel BIF):

-De AF Lock-on snelheid zie ik hierboven niet terug. Op de D7xxxx en D750 zet ik die standaard op de laagste stand of uit. Op de D500 heb ik die 1 tandje hoger staan, die camera reageert extreem snel. Gebruik geen lange AF-Lock on bij BIF anders wordt veel onscherp.

- Voor de D7200 en D750 zou ik ook d9 (9 scherpstelpunten) gebruiken. Wanneer het een D500/D850 of modernere pro-body bevat kies ik voor Group-AF. Die heeft als voordeel dat hij altijd kiest voor het onderwerp op de voorgrond, wat handig is als de vogel voor een onrustige achtergrond kiest. Bij oudere modellen kies ik voor d9, ook als ze group-AF hebben, omdat de group-AF op die modellen naar mijn oordeel trager reageert dan d9.

- Ik zou als basis ISO 200 of 400 kiezen. Reden daarvoor: Ik heb op verschillende sites gelezen dat de 'hele' stops ISO net iets minder ruis produceren dan de tussenliggende derde stops. Mijn indruk is dat dit correct is, al is het verschil miniem. Bij moderne FX camera's heeft niet hoger dan ISO1600 de voorkeur, maar als het nodig is kun je ze rustig naar ISO3200 pushen voor acceptabel resultaat.

- Persoonlijk ga ik bij voorkeur niet langzamer dan 1/2000e. 1/1250e is prima voor de grotere vogels maar niet voor bijv. een zwaluw of canadese valk, wat echt een uitdaging is om te fotograferen.

PS: Spot- en center weighted metering vind ik zelf niet goed bruikbaar voor BIF. Het levert teveel variatie op qua belichting.omdat het scherpstelpunt (en daarmee de spotmeting) nogal kan variëren. Bij stilzittende vogels kan het prima werken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Instellingen Birds in Flight (D7200)

Berichtdoor Gemmageluk60 » do jul 08 2021 4:50 pm

Goede tips allemaal, bedankt, wat voor BIF geldt, geldt waarschijnlijk ook voor rennende paarden.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 824


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten