Gewicht lens op body.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Gewicht lens op body.

Berichtdoor Nienco » ma sep 13 2021 10:40 pm

Goedenavond,

Ik heb geen idee of ik nu bij de juiste plek/form ben of niet, maar ik ga ervan uit dat ik het snel te horen zal krijgen 😉.

Ik heb een D7200 en had afgelopen weekend een AF-S 70-300mm VR zoom lens gekocht. Kan het gewicht van de lens een invloed hebben op de body van de D7200?

Kan ik de camera met lens op een statief plaatsen zonder risico dat er wat fout kan gaan? Ik ga ervan uit dat als de lens te zwaar was dat er een statief aansluiting of ring bij de lens zou zijn.

Ik hoor graag wat de juiste manier is.......

Alvast bedankt.

Nico
Nienco

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Lutten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewicht lens op body.

Berichtdoor ReneG » di sep 14 2021 12:16 am

Je aanname is correct m.b.t. de lensvoet. En nee, bij de 70-300VR is het geen issue. Het hangt van de combinatie van lens en body af. De Pro bodies kunnen meer hebben dan een instapmodel uit de d3xxx serie.

Bij de grotere/zwaardere lenzen kan het een issue zijn, maar een 'ezelsbruggetje': wanneer de lens zelf géén lensvoet heeft kun je er vanuit gaan dat die niet te zwaar is voor een body mount, ook niet van de eenvoudigere/lichtere camera's. Als de lens wel een lensvoet heeft kan dat wel het geval zijn, maar dat hoeft niet. Aan een D7200 kun je volgens Nikon bijvoorbeeld rustig een 70-200VR hangen, die een lensvoet heeft maar aanzienlijk zwaarder is dan de 70-300VR. Maar bij een D3xxx serie camera is dat niet het geval.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Gewicht van de lens op de 'lens mount' van de camera body.

Berichtdoor Nienco » di sep 14 2021 8:24 am

Goedendag,

Ik heb onlangs een Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED-lens gekocht.
Ik gebruik de lens op mijn Nikon D7200, kan de D7200 het gewicht van de lens dragen zonder de 'lens mount' van de D7200 te beschadigen? Ik ben van plan de Nikon AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED lens op een statief te gebruiken voor het maken van foto's van de maan.

De lens met mijn ene hand ondersteunen is dus geen optie. Kan de D7200 'lens mount' het gewicht dragen of heb ik een lens 'tripod mount' voor een statief nodig? In de handleiding van de lens kan ik geen informatie vinden of ik een 'tripod mount' voor de lens nodig heb of niet.

Ik hoop dat jullie mij de juiste informatie kunt geven, het laatste wat ik wil is beschadiging op mijn camera en lens.

Met vriendelijke groet,

Nico van der Merwe
Nienco

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Lutten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewicht lens op body.

Berichtdoor Nienco » di sep 14 2021 8:34 am

Bedankt voor uw reactie. 

Ik heb het vraag weer opnieuw gevraagd, met een beter uitleg.
Ik ga ervan uit dat uw antwoord hetzelfde zal blijven.

Ik heb de vragen ook maar even in één onderwerp gezet. Henk, mod.
Nienco

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Lutten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewicht lens op body.

Berichtdoor Hans Braakhuis » di sep 14 2021 11:00 am

Een statief gondel is voor een AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm is echt niet nodig. Een heerlijk licht objectief. Als er bij een Nikkor wel een statief gondel nodig is, dan levert Nikon die er altijd bij.
Als die aanbiedingen voor tripod mounts e.d zijn er om je naar een winkel te lokken.
https://www.google.com/search?q=statiefgondel&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjkqf3rjP7yAhWQ3KQKHTYQD-kQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1280&bih=570
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewicht lens op body.

Berichtdoor Nienco » di sep 14 2021 11:21 am

@Hans Braakhuis.

Bedankt voor u antwoord.
''Als er bij een Nikkor wel een statief gondel nodig is, dan levert Nikon die er altijd bij'' - dacht ik ook, maar ik wil eerder zeker zijn.
Nienco

Forumlid
Berichten: 14


Locatie: Lutten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Gewicht lens op body.

Berichtdoor EdvandeZilver » di sep 14 2021 1:23 pm

Hans Braakhuis schreef:Een statief gondel is voor een AF-S VR Zoom-Nikkor 70-300mm is echt niet nodig. Een heerlijk licht objectief. Als er bij een Nikkor wel een statief gondel nodig is, dan levert Nikon die er altijd bij.
Als die aanbiedingen voor tripod mounts e.d zijn er om je naar een winkel te lokken.
https://www.google.com/search?q=statiefgondel&client=firefox-b-d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjkqf3rjP7yAhWQ3KQKHTYQD-kQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1280&bih=570


Afbeelding

'n Statiefgondel (of tripod mount) gaat sowieso niet passen op dit objectief.

Tip van Flip uit eigen ervaring, zet je VR uit als je de combinatie op een statief monteert.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten