D7500 Auto ISO toewijzen

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor jan24 » vr okt 22 2021 4:27 pm

Ik heb de camera op auto iso staan.
Maar in sommige situaties wil ik een vast iso gebruiken. Kan ik een functie toewijzen aan een knop/draaiwiel om auto iso uit te schakelen. Ben er wel achter hoe ik functies kan toewijzen in bediening, maar de optie auto iso uit zie ik nergens.

En het staat mij bij dat in auto iso er ook nog zoiets is als een soort instelling + en - om schijnbaar prioriteit toe te kennen aan sluitertijd en/of iso waarde in de auto iso stand. Maar die instelling kan ik even niet vinden.

Wie helpt mij uit de brand?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor Richard » vr okt 22 2021 5:20 pm

Heb je gebruikersinstellingen opslaan - https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7500/nl/10_user_settings_01.html - geprobeerd?

Sinds de zomervakantie heb ik die op de Z6II in gebruik genomen:
U1 - Automatisch veld-AF (mensen) en P met auto ISO
U2 - Automatisch veld-AF (mensen) en P met auto ISO
U3 - Dynamisch veld AF, auto ISO, Sluitertijdvoorkeuze op 1/800
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor ben42 » vr okt 22 2021 5:43 pm

Een handige knop voor het toewijzen van de auto ISO is de film opname knop of de movie record button.
(Werkt in photo modus, dus photo live view en normale viewfinder modus. In film blijft het de film knop).

Zelf gebruik ik op de D7200.
U1/U2 op A (diafragma voorkeuze).
Voorwiel het Diafragma.
Achterwiel de ISO waarde.
Onder de filmknop de Auto iso.

Onder de Pv knop, MY MENU, 1 Battery info, 2 ISO sensitivity settings.

Auto Iso inschakelen is dan de filmknop en voorste instelwiel.
Naast de Auto Iso kun je dan nog het achterwiel gebruiken om buiten de range te gaan.
(B.v. auto iso met max van 1600, toch het achterwiel bedienen in auto iso en dan naar hoger gaan. Zonder de auto iso uit te schakelen kun je de bovengrens doorbreken).

jan24 schreef:En het staat mij bij dat in auto iso er ook nog zoiets is als een soort instelling + en - om schijnbaar prioriteit toe te kennen aan sluitertijd en/of iso waarde in de auto iso stand. Maar die instelling kan ik even niet vinden

Als je de minimum shutterspeed op AUTO zet in het ISO sensitivity settings deel, kun je kiezen tussen 5 standen van slower naar faster. Hierbij wordt volgens mij rekening gehouden met de brandpuntsafstand van de lens. Deze instelling kun je bereiken door in de Auto stand naar 'rechts' te gaan met de cursor knoppen.

Natuurlijk zijn er verschillende varianten mogelijk op het bovenstaande.
Laat even horen wat voor keuze's je maakt.

Vriendelijke groet,
Ben

D7500
In de Engelstalige gebruiksaanwijzing blz. 266.
f1
movie record button+wiel

Voor de D7200
is het f9 (blz. 286 in de Engelstalige gebruiksaanwijzing).


Met de bovenstaande instellingen heb je relatief veel controle zonder je oog van de zoeker te halen.
Diafragma bepaal je met het oog aan de zoeker.
Iso heb je controle over, door de auto ISO en de limiten die je hebt opgegeven.
Eventueel Iso naar een hogere waarde overrulen.
Sluitertijd volgt over de range die je hebt opgegeven.

Wat kun je niet veranderen met het oog aan de zoeker:
1. De minimum sluitertijd waarmee je de auto iso wilt bedienen, of de auto slower....faster instelling.
2. Het vaste maximum waarmee je de auto iso wilt instellen. (Deze kun je wel doorbreken naar hoger).

3. De slower....faster instelling gebruikt ook de brandpuntsafstand voor het bepalen van de sluitertijd.
Hiervoor moet je wat droog experimenteren en waarschijnlijk ook wat experimenteren door foto's te maken.
Zelf gebruik ik deze instelling auto voor shutterspeed niet, omdat ik daarmee te afhankelijk ben van wat de camera bepaald. Het verschil tussen 's ochtens en 's avonds en de hoeveelheid koffie die ik heb gedronken, wordt namelijk door de camera niet meegenomen. Na lange dag ben ik minder stabiel.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor jan24 » vr okt 22 2021 9:57 pm

Dank voor de reacties, waren verhelderend.

Maar dan blijft de vraag, kan ik ook auto iso dusdanig uitschakelen en standaard op iso 100 houden en toch de standknop vrij kunnen gebruiken? Nu heb ik onder U1 de volgende instelling: voorkeur A en ISO AUTO uitgeschakeld.
Dat betekent dus dat ik niet kan gaan voor voorkeuze Sluitertijd, of ik moet deze onder U2 zetten, wat ik nu erbij heb gedaan. Is een oplossing, waar al ik ver mee kom.

Minimum shutterspeed op AUTO zet in het ISO sensitivity settings deel, ook gevonden. Maar hoe verhoudt de slower...faster instelling zich? Dat heb ik nooit echt goed kunnen begrijpen, het effect ervan.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor ben42 » vr okt 22 2021 10:32 pm

jan24 schreef:Maar dan blijft de vraag, kan ik ook auto iso dusdanig uitschakelen en standaard op iso 100 houden en toch de standknop vrij kunnen gebruiken?
De vraag is mij niet helemaal duidelijk.
Maar in principe heb je 3 Geheugenbanken. U1 zet alles iedere keer terug zoals je voor U1 hebt ingesteld. U2 zet alles iedere keer terug zoals je voor U2 hebt ingesteld. En PASM, als je deze kiest zijn de instellen zo als je ze de vorige keer hebt achtergelaten.
Zeer veel instellingen gelden per geheugenbank. Een aantal instellingen zijn globaal en gelden voor alle instellingen.

jan24 schreef:Minimum shutterspeed op AUTO zet in het ISO sensitivity settings deel, ook gevonden. Maar hoe verhoudt de slower...faster instelling zich? Dat heb ik nooit echt goed kunnen begrijpen, het effect ervan.
Gebruik een zoom lens, bij voorkeur met een flinke zoom. Kijk wat er gebeurd met de sluitertijd (als je op A werkt) en met de ISO als je zoomt. Je ziet dan bij inzoomen de sluitertijd korter worden, bij uitzoomen zie je de sluitertijd langer worden.
Als je het op sneller (faster) zet, zie je dat je kortere sluitertijden krijgt, met slower zie je dat je langere sluitertijden krijgt, een en ander wordt dan gecompenseerd door de iso in tegengestelde richting aan te passen.
(Wel een licht omstandigheid kiezen dat dit ook zichtbaar wordt).
Zet je het op snelste stand (faster), dan zul je over het algemeen sluitertijden krijgen die korter zijn dan de reciproke van je brandpunt. (Bij snel krijg je bij 200 mm een sluiter tijd van korter dan 1/200 sec). Bij slow, krijg je tijden die langer zijn dan de reciproke van de brandpuntsafstand.
Met zoomen is dit het gemakkelijkst zichtbaar te maken, maar voor vast brandpunten gebeurd dit bij het verwisselen van de lens natuurlijk ook.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor jan24 » za okt 23 2021 9:42 am

Dank je Ben.

Dat laatste is mij nu duidelijk. Wel moet ik er wat vaker mee werken om de werking ervan goed te doorgronden. Maar al fotograferend leert men. Eerste pogingen waren bemoedigend.

Om op het eerste terug te komen, ik had gedacht, dat er een willekeurige knop zou zijn te programmeren om Auto ISO dan wel in of uit te schakelen. En daarmee PASM naar eigen goeddunken te kunnen gebruiken. Maar onder de U instellingen werkt het ook naar mijn zin.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor ben42 » za okt 23 2021 2:13 pm

jan24 schreef:... ik had gedacht, dat er een willekeurige knop zou zijn te programmeren om Auto ISO dan wel in of uit te schakelen.
Ja er is een 'willekeurige' knop waarmee je Auto ISO aan en uit kunt zetten, de film knop. Je moet dan ook aan het wieltje draaien, dat is design met goede reden zie daarvoor het volgende bericht.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor ben42 » za okt 23 2021 2:14 pm

Hallo, misschien voor veel mensen wel interressant en start ik hierover een afzonderlijk topic.

  • Knopjes die je indrukt en loslaat --->veranderen geen instellingen die de 'foto' anders maakt.<--- **)
    (In het algemeen zijn er geen 'toggle' knopjes ***) die de instelling voor de foto veranderen. Let op! Ik heb het hier over Nikon DSLR camera's en ik vermoed ook de Z serie. Bij compact camera's zijn er zeer vaak wel toggle knopjes).
  • Knopjes die je indrukt en waarbij je aan een wieltje moet draaien veranderen wel instellingen.
  • Draaiwieltjes veranderen wel instellingen.
  • Knopjes die je indrukt en vasthoud maken wel instellingen anders. B.v. de AE-L/AE-L knop

**)
Natuurlijk zijn er uitzonderingen op deze regel. Een paar :
LV knopje toggelt tussen live view en zoeker view. (Maar dit is duidelijk als je je daarin vergist).
Het OK knopje zet het AF punt weer naar het midden. En de cursortoetsen verplaatsen het AF punt.
De ontspanknop maakt een foto.
Het menu systeem is ook gebaseerd op het indrukken van knopjes.

***)
Toggle knopjes bij 1 keer indrukken ga je naar de volgende functie. Bij twee functies is 2 maal indrukken hetzelfde als niet indrukken. Soms hebben toggle knopjes een lijstje dat wordt afgewerkt.
Bij de Nikon DSLR worden voor opname instellingen geen toggle's gebruikt, dat maakt dat je veel minder fouten maakt.

Dit onderscheid tussen wel of niet draaien is zo intuitief dat de meeste gebruikers zich hiervan niet of nauwelijks bewust zijn, maar dat maakt het bedienen van de camera wel bijzonder prettig.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor jan24 » za okt 23 2021 4:34 pm

Ik zie ernaar uit!
Maar constateer zojuist, dat de D7500 geen Pv knop heeft. :?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor ben42 » za okt 23 2021 8:24 pm

De Pv button van de D7200 heet op de D7500 Fn1.
De Fn button van de D7200 heet op de D7500 Fn2.

Als de de camera's hetzelfde zouden houden, zouden ze natuurlijk geen nieuwe modellen hoeven uit te brengen. :shock:
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7500 Auto ISO toewijzen

Berichtdoor jan24 » zo okt 24 2021 9:33 am

En zo leer ik weer wat bij. Ik ga aan de slag.
Een persoonlijke toelichting brengt vaak meer boven dan de tekst in een handleiding.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1784


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten