Vraag over opvolger van Nikon D90

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor George Fennes » do feb 24 2022 7:19 pm

Richard op sommige terreinen zal de Z serie het nog even moeten afleggen tegen b.v. een D6.
Vergeet niet de techniek van een DSLR zal niet of niet veel meer verbeterd worden.
Omdat de fabrikanten daar geen geld meer in steken, het is een aflopende zaak hoe spijtig dat ook mag zijn.
Maar de mirrorless camera's zijn volop in opmars en daar worden steeds meer nieuwe technieken en innovaties toegepast.
En geloof me binnenkort wordt de D6 op alle terreinen verslagen door de mirrorless.
Ik kan geen koffiedik kijken maar ik verwacht dat dat punt aan het eind van het jaar al bereikt zal zijn.
Dat is niet vreemd omdat alle grote camerafabrikanten koortsachtig bezig zijn om hun stukje marktaandeel dat ze hebben te behouden en liefst uit te breiden.
Het is pompen of verzuipen voor alle cameramerken.
Verliezen ze deze slag dan verdwijnen ze van het toneel.
Dus geloof me de mirrorless camera gaat nog hele grote stappen vooruit en wel in een hele korte tijd.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Tony D » do feb 24 2022 7:39 pm

Maar weer even on topic: wat is nu een goede opvolger voor de d90?
Voor vogeltjes lijkt me een DX body handiger dan een FX vanwege de cropfactor.
Een tweede hands d500 lijkt me dan binnen je budget de beste keuze. Zeker zo robuust als de d90 en heel veel beter.
Wil je toch naar een systeemcamera dan is de Z50 te overwegen, maar die heeft geen optische zoeker en je geeft aan dat je dat een nadeel vindt.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Richard » do feb 24 2022 8:40 pm

Met Ton eens. Wil je bij je bestaande objectieven blijven is een tweedehands D500 een mooie stap vooruit.
Met vriendelijke groet,

Richard
Online
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 24 2022 8:44 pm

Ik zou met een Z goed uitproberen of de AF goed genoeg werkt tijdens het meetrekken van vliegende vogels en of het beeld in de monitor goed genoeg blijft. Ik vind het min of meer haperende beeld tijdens fotograferen van schaatsmarathons met mijn Z6ll belemmerend.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Ronald53 » do feb 24 2022 10:26 pm

Och, als de Z6 snel genoeg is om met de z100-400 + teleconverter op 80 meter een opspringende vis scherp te krijgen, dan valt het wel mee toch?
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor imaginary_nl » do feb 24 2022 11:44 pm

Het gaat om het zoekerbeeld wat anders is dan optisch. Dat is zelfs met de Z9 zo. Ik vind het ook minder fijn met meetrekken dan mijn D3s en D850.
Het gaat niet om de snelheid van het toestel zelf. Dus daar je er een vis op krijgt is mooi natuurlijk, maar dat is niet waar nikkormaat op doelt.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor George Fennes » vr feb 25 2022 4:36 am

Ik heb ook een mirrorless camera weliswaar van een ander merk, maar in het begin moest ik er vreselijk aan wennen het stoorde mij echt.
Maar na verloop van tijd ben ik er aan gewend geraakt en zie ik er de voordelen wel van in.
Als de opname gemaakt is blijft het beeld nog even zichtbaar en kan ik enigzinds beoordelen hoe de opname geworden is zonder de canera voor mijn oog weg te halen.
Moet ik meerdere opnames achter elkaar maken dan raak ik de ontspanknop lichtjes aan en heb ik weer mijn normale zoekerbeeld.
Dat zal denk ik met de Nikon camera's niet anders zijn.
Als je er aan gewend ben is het wel prettig.
Dit is mijn ervaring met mirrorless.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Nikkormaat » vr feb 25 2022 10:59 am

Ronald53 schreef:Och, als de Z6 snel genoeg is om met de z100-400 + teleconverter op 80 meter een opspringende vis scherp te krijgen, dan valt het wel mee toch?

Dat is iets anders dan snel meetrekken. Zo lang het onderwerp binnen het zoekerkader blijft, zijn bewegingen binnen de marge van de sluitertijd inderdaad geen probleem.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor ReneG » vr feb 25 2022 11:39 am

Iedereem gooit er maar grotere en duurdere camera's tegenaan (of een Z50 die m.i. absoluut geen goede keuze is voor vogelfotografie) maar het budget is 1000 euro. Leuk dat er Z fullframes langskomen maar die camera's alleen zijn al het dubbele qua budget en van wat ik heb gezien ook niet de beste optie voor Birds in Flight, vooral de zoeker en vertraging is problematisch (behalve waarschijnlijk de Z9 maar die heeft ook een gigantisch prijskaartje). En bij BIF is het nut van VR ook vrij beperkt, het kan bij hogere sluitertijden zelfs tegeb je werken (en staat bij mij altijd uit).

Gezien het feit dat je vogels fotografeert (en zeker BIF), je budget en het feit dat je zo lang al met een D90 werkt neig ik naar een nieuwe D7500 of een 2e hands D500. Beiden ongeveer rond je budget. Je gaat er in alle opzichten flink op vooruit, ISO, AF, resolutie etc. Een andere optie is nog een paar jaar wachten tot er beter geschikte en betaalbare systeemcamera's zijn. Die zullen ongetwijfeld wel een keer komen. Wil je bovendien de 300 f/4 blijven gebruiken dan moet er ook nog een converter bij. En een Z7 of 9 is leuk maar is factoren duurder dan die opties. Bovendien moet je dan ook nog lenzen gaan vervangen en dat wordt een nog veel duurdere grap als je de kwaliteit van een 300 f/4 wilt benaderen, want hoewel de Z DX kitlenzen goed zijn zie ik ze niet als equivalent aan een AF-S Prime als de 300mm f/4.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Ronald53 » vr feb 25 2022 11:44 am

OK, iedereen beleeft het anders, en/of heeft ervaringen met andere (snellere) camera's gehad. Ik heb vóór mijn Z6 alleen maar met een D5600 gewerkt. En ik zal best wel eens iets voor de lens krijgen waarbij ik de genoemde nadelen van een systeemcamera ervaar en vervloek, maar tot nu toe gaat het niet slecht. Het is al weer even geleden dat ik deze foto's van Birds In Flight maakte. Met de Z6, en een Tamron 150-600 die ik geleend had. Daar had ik dus 0,0 ervaring mee, maar de resultaten vielen me mee, al heb ik een hoop foto's weggegooid.
Succes bij het maken van een keuze!
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1570


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor ReneG » vr feb 25 2022 11:47 am

Ronald, hoewel de foto's van die meeuw prima zijn, zijn dat ongeveer de eenvoudigste vogels om als 'BIF' te fotograferen. Ze zijn relatief traag, zweven etc. Als je een valk o.i.d. wilt fotograferen of een uil die recht op je af komt wordt het een heel ander verhaal. Dan leggen de eerste Z serie camera's het compleef af vergeleken met bijv. een D500.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Patrick » vr feb 25 2022 11:49 am

ReneG schreef:Gezien het feit dat je vogels fotografeert (en zeker BIF), je budget en het feit dat je zo lang al met een D90 werkt neig ik naar een nieuwe D7500 of een 2e hands D500. Beiden ongeveer rond je budget. Je gaat er in alle opzichten flink op vooruit, ISO, AF, resolutie etc.

Eens! :thumbup:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor George Fennes » vr feb 25 2022 3:29 pm

Patrick schreef:
ReneG schreef:Gezien het feit dat je vogels fotografeert (en zeker BIF), je budget en het feit dat je zo lang al met een D90 werkt neig ik naar een nieuwe D7500 of een 2e hands D500. Beiden ongeveer rond je budget. Je gaat er in alle opzichten flink op vooruit, ISO, AF, resolutie etc.

Eens! :thumbup:

Als je voor nu een andere camera wil die goed mee kan komen is de D7500 en de D500 wel een goede keus.
Wil je met het oog op de toekomst een camera aanschaffen dan zou in de Z serie een Z7 of Z9 een goede keus kunnen zijn.
Maar dan moet je wel vreselijk diep in de buidel tasten en dat is voor de TS geen optie
Dus een D7500 of D500 zal dan beter op zijn plaats zijn.
Ondertussen elke week een paar tientjes op zij leggen voor een toekomstige Z serie.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor Tony D » vr feb 25 2022 5:33 pm

Twee tientjes per week, dan heb je in 300 maanden de Z9 bij elkaar gespaard. Dat is 25 jaar! :o
Met vijf tientjes per week ben je nog steeds 10 jaar bezig.
Ik zou lekker voor een D7500 of D500 gaan en nu foto’s gaan maken in plaats van pas over 10 tot 25 jaar :lol:

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2773


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over opvolger van Nikon D90

Berichtdoor ben42 » vr feb 25 2022 5:41 pm

De opvolgers van de D90 zijn de D7000/D7100/D7200/D7500.

Een van de mogelijkheden is te kijken op marktplaats of wat er op dit Forum langskomt. Met het Z geweld dat momenteel over ons heen komt zijn er best een aantal mensen die van de D serie af wil en deze aanbiedt. Op marktplaatst staan momenteel best wat 'aardige' aanbiedingen. (D7200 body voor 490 euro, met een 16-85 en slechts 4300 clicks voor 575 Euro).

Zelf ben ik heel erg tevreden met een tweedehands D7200. Ten opzichte van mijn D7000 een stapje vooruit (zeker voor de AF), ten opzichte van de D90 een flinke stap vooruit. Wat sensor betreft is de D7200 een flinke stap vooruit ten opzichte van de D90 en doet eigenlijk niet onder voor de D7500 (afhankelijk naar welk aspect je kijkt).

Aan de Z serie zitten zeker een aantal voordelen, maar ook nadelen. Misschien is voor jouw soort fotografie de D7200 wel geschikter. En volgens mij tweede hands goed te vinden en veel goedkoper.

Ben
(Kan me voorstellen dat de AF van de D7200 die van een aantal Z camera's verslaat. Ook het dynamisch bereik is niet wezenlijk anders dan van een Z camera).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten