U1 &U2 meerdere banken toewijzen?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

U1 &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor Drieluik » vr apr 15 2022 10:26 am

Goeiemorgen,
Al een tijdje niet meer op het forum geweest, maar ik lees nog altijd mee!
Ik had eens een vraagje, is het mogelijk om bijvoorbeeld in U1 & U2 meerdere banken aan te maken?
U1-1 / U1-2 enzovoorts en U2 -1, U2-2,U3-3,U4-4? Ik fotografeer met de D7500.
Is er een truck voor of heeft iemand een tip hoe ik dit kan oplossen.
Drieluik

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: U! &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor ben42 » vr apr 15 2022 2:12 pm

D7500 ?

Maar met de D7... reeks was het mogelijk de U1 en U2 informatie op te slaan op de SD-kaart.
Instelingen aanmaken, opslaan op de geheugenkaart. En later kun je dit weer van die geheugenkaart afhalen.
Volgens mij kun je op de geheugenkaart dit 1 maal opslaan en je zult dus meerdere geheugenkaarten moeten gebruiken om dit handig te maken.

Hiervoor zou je geheugenkaarten kunnen gebruiken die een specifieke kleur hebben.
B.v. wit voor trouwgelegenheden. Rood voor intensieve sporten. Blauw voor indoor zwemsporten. Paars voor .....

Niet supersnel, maar dit maakt je wel bewust van welke instellingen je waarvoor gebruikt. (Twee kaarten heb je meestal in je toestel, dus je kunt als vier U. instellingen met je toestel bewaren).

zie ook de site :
https://www.teamgroupinc.com/en/product/color-card
en ***)

Vriendelijke groet,
Ben


D7500 manual page 274. (Valt onder Menu: Spanner The Setup Menu: Camera Setup. 2 na laatste setting).
Save/load settings
Save camera settings to or load settings from a memory card. Settings files can be shared with other D7500 cameras.

***)
Blauw
Zwart
Regenboog
Geel
groen
En deze voor feestjes.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: U! &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor jan24 » vr apr 15 2022 4:34 pm

De D7500 kan slechts één kaart herbergen, heeft ook maar 1 slot.
Ik volg dit topic met interesse.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1811


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: U! &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor ben42 » vr apr 15 2022 9:01 pm

jan24 schreef:...D7500...één kaart
ben42 schreef:D7500 ?
D7... reeks
Ja de D7... 2 sloten of 1 slot, dan maar een tasje met losse SD-kaartjes, er zijn volgens mij kleuren voldoende voor de meeste situaties.
Ben

Voordeel D7500, hoef je niet te onthouden in welk slot de 'juiste' kleur zit. :lolno:
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: U! &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor pveenstra » za apr 16 2022 10:24 am

Is dat echt waar, dat de instellingen onder u1 en u2 op de sd worden opgeslagen? Dat zou namelijk ook betekenen dat als je wisselt van kaart, je deze instellingen kwijt bent.
Dat heb ik nooit opgemerkt bij mijn 7000 en 7100.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: U! &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor ben42 » za apr 16 2022 12:19 pm

Anders; je KUNT de gegevens naar de sd kaart schrijven. Je kunt ze ook weer terughalen. Het kan, maar de gegevens blijven gewoon in het toestel staan **).
Ben

**) Als je de gegegevens terughaalt van de sd-kaart worden de gegevens in het toestel wel overschreven.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: U1 &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor Drieluik » zo apr 17 2022 1:09 pm

Dankjewel heren! Inderdaad de D7500 heeft maar 1 SD slot.
Jammer eigenlijk dat je niet meer banken kunt aanmaken op de SD kaart en die kunt toewijzen aan U1 of U2
Dat betekend ook eigenlijk een beetje werk voor Nikon zelf, dat ze dat eens gaan realiseren en/of mogelijk gaan maken. Beetje vervelend en/of omslachtig dat je met meerdere SD kaartjes rond loopt. Zou je 1 verliezen dan ben je alles kwijt zowel je foto's als je kaart.
In ieder geval iedereen bedankt voor het antwoord!!!
Drieluik

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: U1 &U2 meerdere banken toewijzen?

Berichtdoor ben42 » zo apr 17 2022 4:50 pm

Mijn advies is voor bepaalde omstandigheden een gekleurd SD-kaartje te gebruiken voor uitsluitend de opslag van de instellingen. Deze kaartjes niet te gebruiken voor opslag van foto's. Of als alternatief altijd een bepaalde kleur kaartje te gebruiken voor bepaalde situaties.

Snel wisselen tussen U1 en U2 is gemakkelijk, meestal volgens mij voldoende. Wisselen tussen twee sets is wat lastiger, gaat wel snel, maar moet je even je koppie bijhouden. Na wat oefening kan dit binnen 30 seconden. Minder dan het wisselen van een rolletje film.

En met alle software mogelijkheden en wensen die verschillende mensen hebben, is alles op het toestel beschikbaar maken echt niet meer wenselijk. Uiteindelijk zijn er maar een paar parameters (tijdstip, kader, af-afstand sluitertijd, diafragma, iso waarde) die de uiteindelijke foto maken. Hiervan bepaal je eerste twee nog helemaal zelf, de overige vier zijn de enige parameters die er uiteindelijk toe doen op het moment van het maken van de foto. Om slechts deze vier waarden te bereiken hebben we al een schier oneindige reeks aan mogelijkheden.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten