D7000 vervangen door?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor ReneG » wo apr 27 2022 11:09 pm

De D7200 is aanmerkelijk sneller dan de D7000, zeker waar het zaken als autofocus betreft. Dus qua snelheid, bediening, resolutie etc. valt daar zeker wel wat te winnen. Een D7500 is dan een nog betere optie.

Qua fotokwaliteit zal het echter vooral een kwestie van instellingen en (eventueel) nabewerking zijn. Vergeet niet dat foto's uit een telefoon veelal automatisch 'nabewerkt' worden en dat filters vaak een leuk effect geven. Om foto's uit een DSLR op dat niveau te krijgen moeten wel de juiste instellingen en opties gebruikt worden.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor HenkvanZuylen » do apr 28 2022 8:53 pm

Ik weet natuurlijk nietwaar je woont, maar je gerust hier (hier= ‘s-Hertogenbosch) een lens proberen op je camera
Ik heb wel uitsluitend vaste brandpunt lenzen, geen zoomlenzen
Maar dat maakt niet uit om te proberen natuurlijk
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 164


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor JeroenS » vr apr 29 2022 9:43 am

Hallo Natasja,

Wanneer je camera niet scherp fotografeert... het je al gekeken naar de AF fine-tune functie van de camera?
Deze kun je zelfs per lens instellen. Er zijn hulpmiddelen om dit netjes en precies af te stellen.

Groet, Jeroen
Afbeelding
Gebruikersavatar
JeroenS

Forumlid
Berichten: 746



Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » vr apr 29 2022 9:52 am

Dank jullie wel voor alle reacties.
Ik ga hier mee aan de slag.
Het is niet dat alle foto's onscherp zijn, maar ik ga kijken wat er nog te verbeteren is.
Wat Jeroen hierboven aangeeft had ik nog nooit van gehoord dus daar ga ik ook naar kijken. En dankjewel HenkvanZuylen voor het aanbod, ik ga eerst bovenstaande zaken eens allemaal proberen.
Gr. Natasja
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor ben42 » za apr 30 2022 10:43 pm

Natasjamvkoen schreef:Of de verschillen dusdanig zijn dit de investering waard is en waarin ik verschil ga zien
Na een flink aantal jaar gewerkt te hebben met een D7000, twee jaar geleden van iemand een D7200 overgenomen.
Was dit het waard? Voor mij is het antwoord een duidelijk JA.

De AF is duidelijk beter, volgens mij een stuk sneller en bij beweging ook accurater.
De bediening is een klein beetje verbeterd. (Iets andere directe menu structuur met een i en een info knop).
Verder is het nu handiger in te te stellen, zo gebruik ik de film knop om te wisselen tussen auto-iso en niet auto-iso. **)

Technisch iets meer pixels, volgens DXO een iets betere sensor (meer dynamisch bereik). Veel kleine puntjes waarbij de camera net ietje beter is dan de D7200. (B.v. de knop die je voor de back-focus kunt gebruiken was op de D7000 lastig te bedienen, nu zitten er minder andere knoppen in de weg).

Zelf ben ik voor de D7200 gegaan, de sensor van de D7500 is niet beter (volgens DXO zelfs iets slechter), geen tweede SD slot (heeft me een flink aantal keren gered of geholpen). Het U1/U2 systeem wil ik niet missen (belangrijke reden voor geen D500), kosten van de tweedehands D7200 waren laag. Uiteindelijk zeer tevreden mee.
Maakt de camera een gigantisch verschil met de D7000, de AF wel, maar verder zullen de meeste mensen het verschil tussen de foto's van een D7000 en een D7200 niet zien.

Succes met je keuze.
Zelf supertevreden met de overstap van D7000 naar D7200. (Maar dit is natuurlijk persoonlijk).
Ben



**)
Op de D7000 gebruikte ik de auto iso nooit, was lastiger in te stellen en je kon niet zo goed de grenzen opgeven voor de auto-iso. Volgens mij was dit ook niet brandpuntafstand afhankelijk bij de D7200 is dit wel het geval.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » za apr 30 2022 10:58 pm

Dankjewel Ben voor je duidelijke uitleg.

Gr. Natasja
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » ma mei 02 2022 10:33 am

Bij camera.nu krijg ik het advies om over te stappen naar de Z50.
Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer 😉
Ik ga alles eens goed op een rijtje zetten.
Gr. Natasja
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor ben42 » ma mei 02 2022 11:02 am

Bij een 'fotowinkel' zullen natuurlijk altijd het advies geven om een camera te kopen die zij verkopen. (Of vrijwel altijd).
Daarbij zullen ze proberen hun winst te maximaliseren, dus een camera te verkopen (met accesoires) waarbij ze zo veel mogelijk winst maken.

Hier in de groep wordt nogal eens het advies te geven het budget ruimer te nemen (of door door te sparen, of door er meer voor uit te trekken), adviezen bij elkaar opgeteld leveren dan een 'prijs-creep', vraag je om een camera, dan zullen er vaak mensen zijn die het model dat net iets duurder is adviseren.

Als budget geen rol speelt zijn dat altijd prima adviezen, maar als budget wel een rol speelt kun je al heel tevreden worden van een camera die wat minder spectaculair geprijst is.

Voor iedere (of vrijwel) iedere camera is er wel een markt. En voor iedere camera is er wel een groep (zeer) tevreden gebruikers.

Een lijstje om je op te richten zou kunnen zijn:
  • Het budget.
  • Hoeveel gewicht wil je sjouwen.
  • Hoeveel volume wil je sjouwen.
  • In welke omstandigheden wil je kunnen fotograferen.
  • Wat wil je kunnen fotograferen.

Voor veel mensen komt uit dit lijstje een mobiele telefoon.
Voor de NASA komt uit dit lijstje een camera die uiteindelijk 10 miljard heeft gekost.

Een belangrijk argument voor je is dat de D7000 je niet (meer) bevalt. Probeer eerst voor je zelf te achterhalen wat de oorzaak daar van is. Als er niets mis is met je camera, lens en je eigen techniek kan ik met niet echt voorstellen dat er met een mobiel 'technisch' betere foto's kunnen worden gemaakt. Je zou een clubgenoot of forumgenoot met ongeveer dezelfde apparatuur als je hebt kunnen benaderen en een analyse doen of er iets mis is met de camera of de lens en eventueel je instellingen of je techniek.
Bij veel clubleden en forum leden staat waar ze wonen en welke apparatuur ze hebben. En een aantal clubleden zal ook bereid zijn om je te helpen met deze.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor HenkvanZuylen » ma mei 02 2022 8:30 pm

Helemaal eens met Ben hierboven

En zoals ik al eerder zei…denk ook eens aan 2e hands
Kan ook bij een zaak als je garantie wilt
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 164


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » ma mei 02 2022 8:36 pm

Dank jullie wel weer.
Zal waarschijnlijk een 2e hands d7500 gaan worden.
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor ReneG » ma mei 02 2022 9:44 pm

De D7500 heeft inderdaad geen 2e card slot, maar de AF en buffer en FPS snelheid is weer een flinke stap vooruit t.o.v. de D7200. Maar dat is alleen interessant voor actiefotografie. Anders volstaat een D7200 waarschijnlijk ook prima. Voor wat betreft de sensor, er zijn verschillen maar die zijn m.i. te verwaarlozen in de praktijk.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » ma mei 02 2022 9:48 pm

Dankjewel Rene. Ik ben heel benieuwd, kan ik als coach hopelijk eens goede foto's maken van mijn voetbalteam 😊
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Vincent » di mei 03 2022 7:30 am

ben42 schreef:geen tweede SD slot (heeft me een flink aantal keren gered of geholpen).


Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien. Ik heb een 2e kaart echt nog NOOIT nodig gehad, dus ben eigenlijk wel benieuwd waar dat verschil zit met jou?

Zouden SD kaarten vaker fouten geven dan Cf/Cf express of XQD bijvoorbeeld? Of zouden er andere mogelijke oorzaken zijn?

Ik zou persoonlijk een 2e kaartslot dus niet als argument meenemen, zeker niet voor hobbyfotografen. Mijn vakantie camera’s konden/kunnen allemaal ook maar 1 kaart in, en nog SD ook trouwens, en ook nooit problemen mee gehad…

Mensen met andere eigen ervaringen kunnen bij zoiets natuurlijk anders adviseren. Maar dan is het eigenlijk dus ook wel interessant waarom dat verschil er is..!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Gemmageluk60 » di mei 03 2022 9:25 am

Gedegen overwegingen, Ben42, en vooral het gedeelte over de winkel is heel herkenbaar.
Heb eigenlijk altijd 2dehands gekocht via MP of hiervandaan en eigenlijk nooit problemen gehad,
tenzij je de nu weigerachtige D300 meeneemt, maar pech kan natuurlijk altijd.
"Het leven draait niet om wachten tot de storm voorbij is, het gaat erom te leren dansen in de regen."-Vivian Greene
Gemmageluk60

Clublid
Berichten: 840


Locatie: Zoelen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Karina2 » di mei 03 2022 12:37 pm

Natasjamvkoen schreef:Dankjewel Rene. Ik ben heel benieuwd, kan ik als coach hopelijk eens goede foto's maken van mijn voetbalteam [emoji4]
Hoi Natasja,

Met de D7000 zou dat m.i. ook moeten lukken. Wat is het probleem: de eerder genoemde (on)scherpte van foto's?
Zo Ja, dan ben ik benieuwd naar het volgende:

1) betreft het zaalvoetbal of buiten op het veld?
2) welke lens/objectief gebruik je?
3) welke instellingen gebruik je, met name wat betreft AF (autofocus), diafragma en sluitertijd.

Ter info: vorig weekend heb ik een flyballwedstrijd gefotografeerd waarbij een supersnelle hazewindhond was.
Foto's gemaakt met D7000, 70-300mm, AF-9 punts dynamisch veld in afwisselend C-low/C-high-modus. De AF van de D7000 kan dat aan!

Die honden lopen (meestal) rechtdoor, waar jouw voetballers onvoorspelbaar over het veld bewegen. Dat kan het voor de autofocus wat lastiger maken, doordat die kan verspringen naar de verkeerde voetballer.
Heb je AF - 3D tracking al geprobeerd? En heb je al diverse standen van je focus-tracking lock-on uitgeprobeerd?
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1569


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten