D7000 vervangen door?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » wo apr 27 2022 2:08 pm

Hallo
Ik heb een D7000 en overweeg deze te vervangen door een D7100 of D7200. Wie heeft er ervaring met 1 van deze camera's en kan mij vertellen of dit het waard . Of de verschillen dusdanig zijn dit de investering waard is en waarin ik verschil ga zien
Ik hoor het graag.
Gr. Natasja
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Tony D » wo apr 27 2022 2:26 pm

De 7100 en 7200 bieden volgens mij relatief weinig uitbreiding op de 7000. Ze zijn wat minder oud.
Upgraden van de D7xxx zou ik naar een D500 doen, als je tenminste bij DX-formaat en een DSLR wil blijven.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; http://www.photony.nl en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2778


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Richard » wo apr 27 2022 2:41 pm

Natasja, welkom op het forum! Stel je voor zoals hier staat: viewtopic.php?f=82&t=73987

Een groot verschil is het aantal pixels; ik heb de Coolpix A gehad waar dezelfde sensor in zit als de D7000, verder houdt daar het vergelijk op. De D7100 heb ik ook gehad.

Welke objectieven gebruik je?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » wo apr 27 2022 2:48 pm

Hoi Richard,
Ik gebruik nu een sigma lens 18-300.
Reden waarom ik verder aan het kijken ben is dat ik vaak mijn foto's gemaakt met mijn telefoon beter vind, dus het wordt tijd om het fotograferen met camera weer eens wat meer op te pakken
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Richard » wo apr 27 2022 3:30 pm

Wat vind je beter aan de foto's gemaakt met je telefoon?

Kans bestaat dat je de Sigma wil vervangen als deze op een nieuwere camera zit, hou dat ook in je achterhoofd.

Ik zou haast zeggen wordt lid van de club en kom op de clubdag de Z bodies bekijken. Clubdag is op 1 oktober: https://nikon-club-nederland.nl/events/ ... nederland/

Z bodies zijn ook tweedehands beschikbaar.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » wo apr 27 2022 3:42 pm

Hoi Richard,
Ik vind de foto's van mijn telefoon vaak scherper en mijn d7000 vaak ook best traag. Vandaar dat ik dacht misschien naar de d7200 dat dat al een grote vooruitgang zou kunnen zijn.
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » wo apr 27 2022 3:44 pm

Hoi Ton,
Dankjewel voor je reactie, ik heb even gekeken maar dat is wel wat boven budget die D500. Maar begrijp uit jouw reactie dat de 7100 en 7200 dus weinig toevoegen
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Richard » wo apr 27 2022 5:23 pm

In welk jaar is je telefoon uitgekomen? De D7200 in begin 2015, jaren tellen in de elektronica ontwikkeling.

Nikon digitale spiegelreflex geschiedenis: https://flic.kr/p/8Hi9Za
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » wo apr 27 2022 5:32 pm

Ja dat begrijp ik ook helemaal. Vandaar dat mijn camera ook aan een update toe is ;)
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor HenkvanZuylen » wo apr 27 2022 6:02 pm

Natasjamvkoen schreef:Hoi Richard,
Ik vind de foto's van mijn telefoon vaak scherper en mijn d7000 vaak ook best traag. Vandaar dat ik dacht misschien naar de d7200 dat dat al een grote vooruitgang zou kunnen zijn.


Hoi,
Foto’s minder scherp dan met je telefoon lijkt mij een verkeerde instelling of verkeerd gebruik van autofocus oid
Traag dat zou kunnen, ik ken de 7000 niet, maar ook dat lijkt me geen camera’probleem’
Ik denk dat je misschien eens naar je instellingen moet kijken of eens een andere lens proberen.
Je maakt mij namelijk niet wijs dat een D7000 mindere foto’s maakt dan een smartphone

Upgraden naar een D7100 (heb ik gehad, héle fijne camera) of D7200 kan natuurlijk, maar of het noodzaak is betwijfel ik
(Maar leuk is het wel om soms eens iets nieuws/anders te kopen natuurlijk:-)
Ik zou zelf ook niet meer nieuw kopen…..er wordt meer dan genoeg gebruikt aangeboden

Zelf heb ik mijn D7100 verkocht en een D700 (veel ouder dus) teruggekocht
Ik geloof niet zo in dat meer en meer MP, of je moet professioneel fotograaf zijn.
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 164


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » wo apr 27 2022 6:16 pm

Hoi Henk,
Dankjewel voor je reactie.
Ik zal de kitlens er eens opzetten, misschien maakt dat idd verschil. En alles nog eens goed nalopen.
En nee verre van professioneel fotograaf 😊
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor HenkvanZuylen » wo apr 27 2022 6:23 pm

Natasjamvkoen schreef:Hoi Henk,
verre van professioneel fotograaf 😊


Ik net zo min hoor :)
Maar er heerst een tendens (en dan bedoel ik niet specifiek hier, gewoon onder heel veel hobby fotografen) dat het meeste mp en de snelste af noodzaak zijn anders kan je geen goede foto’s maken……gelul natuurlijk
En iedereen mag van mij een D850 of een Z9 kopen, zolang je niet gestolen hebt maakt me het niks uit wat je met je centjes doet :)
Als ze maar niet aankomen met verhalen dat het ‘noodzaak’ is 8)
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 164


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor henkk » wo apr 27 2022 7:29 pm

Ik heb eens vergelijkende foto's met een D50 (6Mp dx), een D700 (12 Mp fx) en een D850 (45 Mp fx) als quiz op het forum gezet: wat is wat? Bij goed licht is het onderscheid niet te zien (en verkleind naar het max forumformaat). Als je de originele foto's bekijkt, is er wel wat verschil te zien en bij moeilijk licht ook. Maar onderschat de d7000 dus niet.
Ik kan 2, misschien 3 dingen bedenken waarin je sowieso kunt verbeteren:
- andere lens (evt terug naar kitlens; welke was dat?) 18-300 kan veel maar is vast geen scherptewonder en ook niet qua contrast of presteren bij weinig licht;
- fotograferen in NEF ipv JPG en je foto's nabewerken met gratis- of koopsoftware;
- je foto-instellingen aanpassen (zgn 'picture control' die je camera toepast op je jpg foto's). Er zijn diverse standaardinstellingen om uit te kiezen.
2 en 3 omdat een telefoon vast allerlei bewerkingen op je foto doet om hem er beter uit te laten zien. Met een echte camera moet/kun je dat zelf doen (en meer).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4941


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Natasjamvkoen » wo apr 27 2022 7:54 pm

Hoi Henkk,
Dankjewel voor alle tips. Ik ga hier naar kijken.

Gr. Natasja
Natasjamvkoen

Forumlid
Berichten: 16


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7000 vervangen door?

Berichtdoor Karina2 » wo apr 27 2022 9:48 pm

Hoi Natasja,
Allereerst van harte welkom hier en leuk dat je de fotografie weer wilt oppakken! De tips die de heren hier al hebben gegeven zijn zeker de moeite waard om uit te proberen.
Zelf fotografeer ik al heel wat jaren met de D7000, die ik destijds 2e hands heb aangeschaft met een 2e hands 17-55mm / f2.8 objectief. Tot op vandaag de dag fotografeer ik daar nog steeds met veel plezier mee.
Mijn camera is een stuk ouder dan mijn mobiele telefoon, maar de D7000 maakt echt scherpere en betere beelden dan mijn Samsung telefoon.
Je zou eventueel ook een andere lens bij een camerazaak kunnen uitproberen of een paar dagen huren om op je D7000 te testen en te kijken of dat betere resultaten oplevert.
Ook al is de D7000 economisch afgeschreven, ik zou 'm nog niet direct qua prestaties afschrijven. Mocht je uiteindelijk toch willen upgraden en in de D7xxx serie willen blijven, dan is wellicht een (2e hands) D7500 nog een optie om te overwegen. Maar ik zou eerst de andere reeds gegeven tips uitproberen.
Veel succes en plezier :-)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1578


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten