Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor imaginary_nl » wo mei 04 2022 12:53 pm

1x tijdens een verre vakantie een Lexar CF kaart gehad waarop niet meer geschreven kon worden (in mijn D3s).
Kaartje apart gehouden, andere gebruikt (had er meerdere en ik zeg niks over dat 2e kaartslot ;-) ).
Thuis gelukkig nog wel in staat geweest om de foto's eraf te halen.

Dus zeer kleine kans inderdaad. Voor dat onvervangbare moment misschien, maar dan heb je toch ook meerder bodies bij je?!

Eens met mr V. verder hoor.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor HenkvanZuylen » wo mei 04 2022 1:09 pm

Tweede slot zie ik ook absoluut niet als noodzakelijk, daar zijn we het eens


Maar als het over ‘noodzaak’ gaat….de ‘noodzaak’ van een Z9 ontgaat me ook :)
Het is maar hobby, relax!
Gebruikersavatar
HenkvanZuylen

Forumlid
Berichten: 164


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor RVK » wo mei 04 2022 1:49 pm

Veel goedkope kaarten halen niet de snelheid die ze opgevens, slechts een paar hebben een gegarandeerde minimum snelheid. Zie bv.

https://coolwildlife.com/cf-express-mem ... te-speeds/

De Pro grade is daar een van en die is helaas duur, ook Delkin is snel maar ook die is niet goedkoop (en moeilijk te krijgen). De nieuwe Nikon kaart zal ook wel snel zijn maar die is nog diuurder.

Voor langzaam werk heb ik een goedkopere kaart ( toch nog Eur 220,=) maar die haalt niet de 20 f/s langer dan 4-5 sec.

64gB is soms te klein, een stitch van 10-12 stack's van 20-30 opnamen vult de kaart snel.

Misschien dat de kaarten goedkoper worden maar daar reken ik maar niet op, dus veel downloden naar een HDD.

Ik heb ook nog nooit een kapotte kaart gehad, behalve die keer dat ik er met een stoelpoot op ging zitten, daar kon die echt niet tegen.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 956


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor MarcvanZuylen » wo mei 04 2022 2:06 pm

Ik heb ook al meerdere topics over dit onderwerp gelezen. En heel vaak lees je dat de ervaringen zijn dat je geen 2e kaartje nodig hebt omdat de kans zeer minimaal is dat je kaartje defect raakt. De vraag die gesteld wordt is dan ook vaak: Hoe vaak heb je het al meegemaakt dat er een kaartje defect raakt?

Ik denk dat ik het 1 keer heb meegemaakt, en dan was defect nog niet het juiste woord, maar meer 'corrupt'. Niet goed gefragmenteerd. Dus, zoals Vincent het zou zeggen, 'eigen schuld'. En daar ben ik het mee eens.

Maar toch ben ik altijd blij met een tweede kaartje in mijn camera. Gewoon, omdat het kan. Omdat het me een stukje extra veiligheidsgevoel geeft van: "Mocht ik de dikke pech hebben dat er 1 kaartje onverhoopt defect raakt, staat de foto toch nog op het tweede kaartje". Dus voor mij persoonlijk is het gewoon een heel prettig gevoel om zo'n backup te hebben. Dezelfde reden waarom ik altijd twee camera's bij heb, twee flitsers, twee lenzen, meerdere accu's en batterijen. Ja, ik sjouw me soms de pleuris, maar gewoon het veilige gevoel van een backup is voor mij heel prettig. Ik denk dat er meerdere fotografen zijn die, ondanks dat ze maar 1 camera nodig hebben bij een opdracht, toch een tweede meenemen 'voor het geval dat'. Ik wil het niet meemaken dat ik met een opdracht bezig ben en tegen mijn klant moet zeggen: "Sorry, ik moet er mee stoppen want mijn camera doet het niet meer".

O ja, heb zelfs altijd een extra set contactlenzen bij voor het geval dat ik er eentje kwijt raak. Is dat ooit gebeurd? Ja, even zand uit mijn ogen wrijven,....weg contactlens.
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor MarcoEos70D » wo mei 04 2022 2:27 pm

Vincent schreef:Ik vind het gewoon iets te ‘makkelijk’ soms hoe hele goede en vaak relatief betaalbare toestellen gelijk worden afgeschreven omdat er maar 1 kaartje inpast. En dan hoop ik op een mooie discussie met goede argumenten.

Ik heb, net als jij, nog nooit een tweede kaartslot gehad en evenmin nodig gehad. Daarom was ik wel benieuwd hoe dat "afgeschreven worden" er dan uitzag, dus ik heb even doorgeklikt naar het topic waarin de oorspronkelijke opmerking werd gemaakt. Het enige wat ik daar lees, is dat Ben een feit (geen tweede kaartslot) noemt en daaraan zijn eigen ervaring (heeft me al meermaals gered) koppelt. En die ervaring is nu ook nog eens uitgebreid onderbouwd

Ik zie hier niet in terug wat jij benoemt (het afgeschreven worden). Is dat een eerder opgedane "frustratie" die nu slechts door Ben getriggerd werd?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Vincent » wo mei 04 2022 2:29 pm

Landerd schreef:Ja, ik sjouw me soms de pleuris, maar gewoon het veilige gevoel van een backup is voor mij heel prettig.


Jij bent een professional, alleen dat al maakt het zwaartepunt van de argumentatie al heel anders voor mij dan een instapcamera voor een hobbyfotograaf...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Vincent » wo mei 04 2022 2:33 pm

MarcoEos70D schreef:Ik zie hier niet in terug wat jij benoemt (het afgeschreven worden). Is dat een eerder opgedane "frustratie" die nu slechts door Ben getriggerd werd?


Nee het was geen frustratie, en misschien was het in het betreffende topic minder overtuigend dan in andere topics. Ik zie het vaker langskomen, in meer en mindere mate, dat ik nu op het punt kwam dat ik gewoon nieuwsgierig was naar de argumentatie. Het feit dat Ben het draadje initieert, en wij op elkaar reageren betekent niet dat het Vincent vs Ben is... naarmate er meer mensen in een discussie aanhaken dan komen er meer meningen en zienswijzes.

Ik ben ook vooral benieuwd, omdat ik niet zeg dat ik perse gelijk heb, ik laat me altijd graag overtuigen met goede argumenten. Ik zie zulke topics en het forum in het algemeen ook echt als een plek voor mogelijke leerpunten en het uitdagen van mijn eigen meningen en inzichten. Daar sta ik voor open, maar zonder de discussie te voeren leer je sowieso niets...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor henkk » wo mei 04 2022 4:16 pm

Ik heb ooit een defecte CF kaart gehad. Deed het soms wel, soms niet; onvoorspelbaar en niet reproduceerbaar. Kortom: weg ermee. Ik meen dat ik er nog wel wat beelden af heb kunnen halen. Dit was zo'n kaart die je op vakantie koopt omdat alles vol zit en ik overal 2 exemplaren van wil hebben.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4939


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor jan24 » wo mei 04 2022 5:35 pm

Wat je niet hebt mis je ook niet.
Ik heb kaartlezer en externe SSD van 1TB aangeschaft. Straks in Noorwegen maak ik 's avonds wel met tussenkomst van mij tablet wel back-ups van mijn kaartjes.
Maar dat er mensen zijn die een dubbel slot prefereren kan ik inkomen. Ieder zijn meug!
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1817


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Stijn Smits » wo mei 04 2022 5:46 pm

Ik heb al jaren camera's met dubbele cardslots maar er zit altijd maar 1 kaart in, mag dat ook?

Zonder gekheid heb ik in 15 jaar reizen en fotograferen 1 keer een corrupte kaart gehad, een cf card in een d70, de foto's waren nog terug te halen.

Overigens neem ik wel altijd meerdere camera's mee op reis want de kans dat ik zelf iets kapot laat vallen is wel aanwezig, een backup is dan fijn.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 272


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Karina2 » wo mei 04 2022 8:41 pm

Bij journalistieke opdrachten kan een tweede cardslot erg prettig en handig zijn. Het gebeurt nog weleens dat een redactie graag snel beeld wil hebben voor op website en/of sociale media. Je kunt er dan voor kiezen om op je ene kaart kleine(re) jpg's te zetten die je snel kunt doorsturen en RAW op je andere kaart, die je vervolgens kunt optimaliseren voor print. Redactie en vormgever blij :-)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1571


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor bcvthul » wo mei 04 2022 9:18 pm

Hier nog (vers van de pers) een berichtje over de kwalitei van (micro) sd…

https://m.dpreview.com/news/2025873852/ ... s-straight
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor ben42 » wo mei 04 2022 9:53 pm

Een backup beschermd niet alleen tegen fouten van de kaart zelf, maar een backup kan ook beschermen bieden tegen een stoelpoot, verlies, diefstal of andere fysieke beschadiging. Uit de draad blijkt wel degelijk dat kaarten toch nog wel eens niet goed functioneren.

Een backup kan natuurlijk ook gemaakt worden met een laptop, een tablet of in de cloud. Een tweede kaartslot KAN daarvoor ook gebruikt worden, maar als je een andere methode gebruikt is dat natuurlijk ook prima. En natuurlijk is het geen noodzaak, die backup. **)
Ondertussen meermalen foto's van een geheugenkaart teruggehaald, bij dit terughalen lukte dat meestal op een paar foto's na. Daarna aan de eigenaar altijd het advies gegeven de geheugenkaart niet meer te gebruiken.

Voor een wat bijzondere vakantie zou ik nu het dubbele slot gebruiken voor een extra backup.

Ben
**)
Vertrouwen in de geheugenkaarten is goed, maar een backup biedt meer zekerheid.
Een SD-kaart wissen? Pas als ik tenminste 2 verschillende kopieen op verschillende media heb.

Ter illustratie (de foto is van 13 april j.l.):
Afbeelding
(Vanuit Lightroom op een SD-kaart gezet, de Sd-kaart bevatte meerdere fouten).
OK dit was wel een echte SHIT SD-kaart.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Vincent » wo mei 04 2022 10:51 pm

jan24 schreef:Maar dat er mensen zijn die een dubbel slot prefereren kan ik inkomen. Ieder zijn meug!


Nogmaals, iedereen moet en mag doen wat hij wil en ik wil andere mensen vooral niet overtuigen om andere keuzes voor zichzelf te maken dan ze nu doen. Je kunt ook een open discussie voeren zonder het doel om elkaar te overtuigen, en dat is oprecht mijn insteek hier hoor!

Mijn punt is vooral dat ik vind (lees: mening) dat je moet uitkijken als je andere mensen advies gaat geven op basis van een eigen ‘angst’, uitzonderlijke usecases of de drang naar een, in mijn ogen, onnodig overdreven zekerheid. VOORAL als het gaat om beginnende fotografen.

[klein zijspoor] In het algemeen zie ik dat meer om mee heen binnen de fotografie, ‘angst’ of ‘voorzichtigheid’ aan elkaar doorgeven met voor mij als grootste voorbeelden dat 1) veel hobbyisten denken dat ze niet zonder een back-up body kunnen leven, en niet te vergeten 2) dat iedereen elkaar blijft adviseren om vooral maar niet zelf je sensor te poetsen uit angst om hem te beschadigen. Prima als je het liever niet zelf doet hoor, om welke reden dan ook, maar het is echt een klusje van niets, en zou veel mensen een hoop tijd en benzine schelen, en niet te vergeten het (te) lang doorlopen met een vieze sensor.[/klein zijspoor]

Karina2 schreef:Bij journalistieke opdrachten kan een tweede cardslot erg prettig en handig zijn.


Argumenten op basis van bijzonder gebruik van professionele fotografen vind ik nog steeds niet op zijn plaats als het om de instapmodellen en beginnende fotografen gaat.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Karina2 » wo mei 04 2022 11:58 pm

Eens met het laatste (dacht dat je zocht naar valide argumenten in het algemeen voor een 2e kaartslot)
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1571


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten