Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor ben42 » di mei 03 2022 5:36 pm

Vincent Schreef Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.
Vincent schreef:
ben42 schreef:geen tweede SD slot (heeft me een flink aantal keren gered of geholpen).
Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien. Ik heb een 2e kaart echt nog NOOIT nodig gehad, dus ben eigenlijk wel benieuwd waar dat verschil zit met jou?

Zouden SD kaarten vaker fouten geven dan Cf/Cf express of XQD bijvoorbeeld? Of zouden er andere mogelijke oorzaken zijn?


Het tweede kaarslot, is niet zo heel belangrijk, maar ik heb het toch een aantal keer gebruikt. Hier zal ik beginnen met de keer dat ik er toch wel heel erg blij mee was.

1.
Geheugen was duur en ik was en ben best wel zuinig. Maar vlak voor de vakantie 2 nieuwe Sd kaarten van 32 Gigabyte gekocht. Daarvoor had ik over het algemeen kaarten met veel minder omvang en kon ik op vakanties niet helemaal los gaan met mijn camera.
Kaarten getest en ze werkten. Totdat ik op vakantie was. Regelmatig was het zo dat bij het aanzetten van de camera er een fout werd gegeven dat de kaart niet goed werd herkend. De camera uit- en aanzetten wilde dan wel eens helpen, soms moest je de camera een paar keer uit en aanzetten.
De eerste dag van de vakantie was dat al vervelend, na 1 of 2 dagen was ik het zat. Toen een systeem verzonnen waarbij ik niet iedere keer een aantal keer de camera uit en aan te zetten. Eenmaal aan was er geen probleem. Ik had mijn veel kleinere kaarten ook nog bij me, maar daar konden minder foto's op. Toch die kleinere kaarten maar gaan gebruiken en 's avonds in het hotel de foto's van de kleinere kaarten gecopieerd naar de 32 Gb kaarten. En dat was best wel 'ENG', de kleinere kaarten gewist.
Zo kon ik toch nog flink door fotograferen. De eerste paar dagen heb ik wel gekeken naar een vervanging van de SD kaarten, maar die waren extreem duur voor zelf de kleinere maten, de grotere maten kon ik al helemaal niet vinden.
Het tweede kaartslot en de copieer mogelijkheid maakten dat ik met DSLR 'normaal' kon gebruiken.

2.
Af en toe grijp ik mijn camera mee, voor het geval dat. Het is mij regelmatig overkomen dat de SD kaart waar ik het laatst op had gefotografeerd nog in mijn computer zat. Dom natuurlijk, maar door het tweede slot waar de andere kaart inzit geen probleem.
De compact camera waar dit mij ook wel eens mee overkomt gaat ook wel eens mee zonder SD-kaart. Soms komt ik daar pas achter als ik al weer thuis ben, omdat ik geen foto's heb gemaakt.

3.
Tijdens mijn vakantie wilde ik de resultaten van mijn keymission 360 laten zien, daarvoor was het nodig deze foto's op mijn mobiel te krijgen. De dataoverdracht van de keymission is zo slecht dat dat niet met bluetooth/wifi gaat lukken, toen de gegevens met mijn DSLR gecopieeerd van de keymission naar de SD kaart van de telefoon.
(Al wel een keer vaker foto's gecopieerd met de twee sloten voor een andere omstandigheid.).

4.
Waarvoor ik zelf het tweede kaarslot niet gebruik, maar waarvoor ik het tweede slot wel geschikt is als onderdeel van een backup strategie. Van een collega van mij is een keer zijn fototoestel halfweg de vakantie gestolen. Balen van de camera, maar nog meer balen van de foto's.
Met het tactisch rouleren van kaarten en b.v. Nef in slot 1 en Jpg in slot 2, kun je dan met b.v. 5 kaarten vrijwel al je foto's behouden als je camera gestolen wordt. Als je dan het wisselen 's avonds doet, kun behoud je al je foto's behalve van de dag dat je camera gestolen is.
De backup zal in een aantal gevallen wel uit een JPG bestaan en soms de NEF. Met het correct wisselen heb je geen extra ruimte nodig en je verliest een minimum.
***)

Deze backup strategie geeft zonder kosten, zonder tijd, zonder extra gewicht en zonder extra volume toch een goede bescherming tegen, verlies of diefstal van het toestel, beschermd tegen verlies van foto's bij een SD-kaart die niet goed functioneerd. En zou ik een verre reis ondernemen, dan zou ik wel een dergelijke strategie toepassen.
Al meerdere malen heb ik voor anderen een SD-kaart of compact flash card die niet meer leesbaar was mogen leegslurpen, deze backup strategie betekend dat je dan tenminste of de NEF of de JPG nog hebt van iedere foto.

Veel mensen zullen dit nooit nodig hebben of nodig hebben gehad. Een airbag en een brandverzekering heb ik ook nog nooit nodig gehad. Wat backups betreft, deze hoop ik ook nooit nodig te hebben.

Ben

***)
Rouleer schema:
Slot1 (NEF)
Slot2 (JPG)

Dag 1 SD1 SD2
Dag 2 SD2 SD3
Dag 3 SD3 SD4
Dag 4 SD4 SD5
Dag 5 SD5 SD1
Dag 6 SD1 SD3
Dag 7 SD3 SD5
Dag 8 SD5 SD2
Dag 9 SD2 SD4
Dag 10 SD4 SD1

Wanneer je toestel ook gestolen wordt, je verliest nooit meer dan de foto's van die dag zelf en eventueel de Nef of de Jpg copie van de andere foto's, maar de foto's van de andere dagen heb je allemaal nog.
Natuurlijk kun je ook extra kaarten gebruiken om de gegevens (b.v. Nef) dubbel op te slaan, maar dat kost tijd (tijdens de vakantie) en extra opslag.
Met 6 SD kaarten kun je het aantal dagen nog flink uitbreiden. Want na 10 dagen zijn alle combinaties van 2 kaarten in je camera opgebruikt. 6 kaarten geeft je dan 30 dagen aan combinaties.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor George Fennes » di mei 03 2022 6:05 pm

Ik heb een Fuji X-H1 en deze heeft 2 slots voor SD kaarten.
Ik heb het tweede slot ook nog nooit hoeven te gebruiken.
En de kaartjes zijn zo groot tegenwoordig dat ik ze met geen mogelijkheid vol krijgt.
Misschien als de kaart in slot 1 defect raak dat je dan over kan schakelen naar de kaart in slot 2.
Maar dat is mij ook nog nooit overkomen en dat zal met een Nikon camera niet anders zijn.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor RVK » di mei 03 2022 7:12 pm

Ik vind het niet zo belangrijk om 2 kaart sleuven te hebben maar zit ook niet in de weg. Wat ik wel vreemd vind dat soms twee verschillende kaarten typen gebruikt worden, nooit gesnapt wat daar nu het voordeel van is.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor George Fennes » di mei 03 2022 7:32 pm

2 verschillende kaarttype slots zie ik ook geen voordeel van in.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Henk » di mei 03 2022 8:46 pm

Jouw 2e reden heeft mij ook wel eens gered bij de D750. In de Z6 heb ik maar één kaartslot en heb ik mezelf aangeleerd om meteen een leeg kaartje (en een volle accu) terug te stoppen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor George Fennes » di mei 03 2022 9:00 pm

Henk ik heb de goede gewoonte altijd een paar reserve kaarten in mijn tas te hebben evenals een paar reserve batterijen.
Maar ik heb nog nooit een kaart in de computer laten zitten.
Ik laad de foto's op de externe harde schijf terwijl de camera er naast ligt.
Foto's ingeladen kaartje formatteren en gelijk in de camera.
Ik hou niet van verrassingen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Vincent » di mei 03 2022 9:05 pm

Ik vind het voor nu even lastig om inhoudelijk te reageren hier… De voorbeelden die Ben42 aandraagt vind ik eigenlijk een beetje vergezocht en eigenlijk ook vooral niet echt aantonen waarom een 2e kaartslot schijnbaar zo belangrijk is…

Verkeerde kaartjes, kaartje vergeten, data van een ander toestel kopiëren in je eigen camera, een hele backup strategie… uiteraard kan en mag het allemaal maar dat kun je ook elders oplossen.

Ik vind het gewoon iets te ‘makkelijk’ soms hoe hele goede en vaak relatief betaalbare toestellen gelijk worden afgeschreven omdat er maar 1 kaartje inpast. En dan hoop ik op een mooie discussie met goede argumenten.

Maar op deze manier is een probody zoals de D6 of Z9 eigenlijk ook gewoon een slechte camera omdat er maar 1 accu in kan. Je zult je accu maar vergeten en je kunt geen beelden maken, terwijl een camera met grip toch altijd een tweede of soms derde accu in de body/grip heeft zitten nog…
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor ben42 » di mei 03 2022 9:33 pm

Vincent schreef:Ik vind het voor nu even lastig om inhoudelijk te reageren hier… De voorbeelden die Ben42 aandraagt vind ik eigenlijk een beetje vergezocht....
De eerste drie gevallen zijn mijn eigen ervaringen, dit als 'vergezocht' labelen vind ik daarom onterecht. :cry:
(Reden 2 en 3 waren niet belangrijk, reden 1 was voor mij toch wel van belang :) ).
Vincent schreef:...en eigenlijk ook vooral niet echt aantonen waarom een 2e kaartslot schijnbaar zo belangrijk is…
Zo belangrijk is het tweede slot niet, maar het kan wel meetellen in de keuze. Bij de keuze tussen de D7200 en een D7500 was dit slechts 1 van de minder belangrijke aspecten.

Die backup kun je inderdaad ook elders oplossen, maar voor een vakantie (van een amateur) is dat duurder, langzamer en ook met meer risico's. Zelf heb ik wel eens gekeken naar een backup device voor op vakantie, maar nooit een betere oplossing gevonden dan het dubbele slot. Maar zoals al gezegd mijn vakanties waren nooit belangrijk genoeg om het op die manier te doen.

Om gewichts beperkingen wel een keer mijn DSLR thuisgelaten, maar toen toch twee compacts meegenomen, zodat ik alles dubbel had, de slots, de camera en ook de batterijen. (Ik houd dus wel van dubbel).

Ben
(Die tot dat hij de D7200 overnam nooit een tweede batterij heeft gehad voor zijn DSLR, niet mee op vakantie, niet thuis).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Vincent » di mei 03 2022 10:47 pm

ben42 schreef:De eerste drie gevallen zijn mijn eigen ervaringen, dit als 'vergezocht' labelen vind ik daarom onterecht. :cry:


Vergezocht in de zin van dat het wel kan gebeuren, maar dat ik het geen argument vind...

Als je met niet geteste en blijkbaar verkeerde kaartjes op pad gaat dan heb je je spullen niet op orde. En als je kaartjes vergeet terug te stoppen dan heb je je workflow niet op orde. Daar zit verder geen waarde oordeel in, maar ik vind het geen argument voor de noodzaak van een 2e kaartslot. Je kunt immers ook 2 kaartjes vergeten terug te stoppen als op beide kaartjes beelden stonden...

Ik ben heel Peru, Noorwegen, en talloze stendetrips doorgereisd met 1 camera met 1 kaartslot, 0 problemen. Tijdens mijn werk, nooit problemen en schiet ik nooit dubbele beelden. Kopieren kan op de computer of via de tablet als het echt nodig is, dat hebben de meeste mensen tegenwoordig sowieso al mee. Anders extra kaartje kopen, en die gebruiken als de andere vol is. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Geen reden om de D7500 af te raden, integendeel, en extreem capabele camera!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor henkk » di mei 03 2022 10:56 pm

Backups tijdens vakanties doe ik altijd met een laptopje (64 Gb d schijfje).
Twee kaartsleuven kan handig zijn maar is geen showstopper voor mij. Ik gebruik het als overloop (zelden) en vooral voor aparte video opslag. Maar of dat nodig of zinvol is? Geen idee. De xqd is sneller dan de sd die ik voor video aanwijs.
Wel verkleint een 2e slot de kans om zonder kaart op pad te gaan een beetje 😉
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor henkk » di mei 03 2022 11:07 pm

ben42 schreef:(Ik houd dus wel van dubbel.

Daarom neem ik op cruciale vakanties meer camera's mee met meerdere kaarten en batterijen. Helaas ook nog van verschillend soort. En dan nog verlies je soms wat als bijv je telefoon gestolen wordt (met bijv een end of the world highway bord). Het is maar net hoe zeker je je beelden (vooraf en achteraf) wil stellen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor RVK » wo mei 04 2022 9:01 am

Meerdere kaarten is misschien een leuke oplossing, maar de snelle kaart in mijn Z9 kost EUR 440,= dus ik zie mij nog niet zo snel een stuk of 4 extra kopen.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor George Fennes » wo mei 04 2022 10:28 am

RVK dat is nog al war 440 euro.
Wat mag dat dan wel niet wezen voor een kaart?
Zal wel een hele snelle zijn.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor imaginary_nl » wo mei 04 2022 11:33 am

RVK schreef:Meerdere kaarten is misschien een leuke oplossing, maar de snelle kaart in mijn Z9 kost EUR 440,= dus ik zie mij nog niet zo snel een stuk of 4 extra kopen.

RVK
Duur ja, maar als die ene kaart de geest geeft (kleine kans), heb je een dure en onhandige presse papier bij je...

2e kaartslot: noodzakelijk voor mij? Nee, gebruik het als overloop. Soms handig.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Deze opmerking is een draadje op zichzelf waard misschien.

Berichtdoor Vincent » wo mei 04 2022 12:28 pm

RVK schreef:maar de snelle kaart in mijn Z9 kost EUR 440,=


Ik weet niet wat jij schiet dat je zo’n grote dure nodig hebt. Ik kom prima uit de voeten met 64Gb kaartjes van ‘slechts’ 64Gb.

imaginary_nl schreef:2e kaartslot: noodzakelijk voor mij? Nee, gebruik het als overloop. Soms handig.


Ik heb ook standaard een extra kaart in het tweede slot zittenvoor overloop, heb ik dat op mijn Z9, pas 1x nodig gehad. En eigenlijk altijd kun je dan ook gewoon even een kaartje wisselen… dus overloop lijkt me ook geen zwaarwegend argument voor de meeste gebruikers.

Voor de duidelijkheid nogmaals, ik heb niets tegen een 2e slot, maar ik hoor doorgaans gewoon bijzonder weinig goede argumenten dat hij noodzakelijk is, terwijl het in veel advies topics wel als zwaarwegend argument genoemd wordt.

imaginary_nl schreef:maar als die ene kaart de geest geeft (kleine kans), heb je een dure en onhandige presse papier bij je...


Want dit veelgenoemde argument (kaart kapot) is een beetje de reden dat ik aanhaakte op dit onderwerp, ik ben oprecht benieuwd hoe vaak mensen nu echt een kapotte kaart hebben gehad. Ik in elk geval nog nooit! Niet met mijn SD’s, niet met CF kaarten, niet met XQD kaarten en niet met CFexpress kaarten. In geen enkele van mijn bodies, zowel niet in Nikon’s, Fuji’s als andere merken…

Voor bijv bruidsfotografen snap ik het argument nog wel, het kan niet over, dus zelfs een kans van (noem eens een random getal) 1 op 100 miljoen is ook een kans die je niet wilt lopen als je het gemakkelijk kunt ondervangen. Maar een hobbyfotograaf die naar de dierentuin gaat (om een willekeurig voorbeeld te noemen), ik zou me er echt niet druk om maken. En ben je dan toch die ene echte pechvogel, morgen zijn ze gewoon weer open! :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten