AE-L licht vast focus niet

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

AE-L licht vast focus niet

Berichtdoor Wimpix » vr okt 14 2022 11:43 am

Ik ben de D90 gewend en overgstapt op de D7500. Nog heel erg wennen moet ik zeggen. Loop nu aan tegen het feit dat als ik de beleichting vast wil zetten met de AE-L AF-L knop....de belichting inderdaad wordt vastgehouden maar ook de autofocus. Ik wil graag de belichting vasthouden maar wel van scherpstelpunt veranderen maar autofocus gelockt en weet niet hoe dit te veranderen. Kan iemand het me vertellen?
Wimpix

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AE-L licht vast focus niet

Berichtdoor ben42 » di okt 18 2022 11:35 am

Bij de D7200 zijn de volgende functies betrokken :

a4 (Shutter-release button AF activation)
c1 (shutter release button AE-lock)

Bij de D7500 zitten dezelfde functies ergens ook in die buurt.

Ben

Bij de D7500 is het volgens mij de a6.
zie het manual:
https://onlinemanual.nikonimglib.com/d7500/en/24_menu_guide_05_a06.html
Het is altijd een goed idee om het manual nog eens een keer door te lezen als je dit soort vragen hebt, het grote voordeel is als je antwoord zoekt op een vraag je vaak ook een antwoord vindt op een vraag die je nog niet gesteld hebt en daarmee je kennis vergroot.
(Verder zijn er nog enkele instelingen waarbij de AF-lock en AE-lock beinvloed worden, b.v. bij de Bracketing instellingen en de toewijzing aan functie knoppen).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AE-L licht vast focus niet

Berichtdoor Wimpix » di okt 18 2022 3:09 pm

Vriendelijk dank voor de reactie. Uiteraard had ik de Manual doorgespit en met Google gezocht. Toch kreeg ik het niet duidelijk. Met de a6 knop lukt het niet. Het is doordat je me attendeerde op de fn1 knop toewijzing. Daarmee is het gelukt! Was ik zelf echt niet opgekomen. Super!
Wimpix

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten