Advies voor nieuwe camera

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Re: Advies voor nieuwe camera

Berichtdoor deef » zo jan 01 2023 2:46 pm

Dank voor jullie reacties. Zoals gezegd twijfel ik nogal. Ik wil mij iets meer gaan verdiepen in portretten schieten. Dat kan ook met de huidige camera. Maar wellicht voldoen de lenzen die ik nu heb niet allemaal hiervoor?
deef

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Advies voor nieuwe camera

Berichtdoor EdvandeZilver » zo jan 01 2023 2:53 pm

Deef zou gewoon eens in zijn/haar omgeving moeten informeren of er een Z-camera voorhanden is, misschien bevalt het wel/niet.
Voor iedereen kan een ander criterium gelden om tot aanschaf van iets over te gaan, en dat kan bijvoorbeeld iets heel simpels zijn zoals bedieningsgemak, uitklapbaar schermpje, draadloze verbinding en noem maar op. Dus eigenlijk wat Vincent al benoemd.
En verder, als je het geld er voor hebt mag je jezelf best wel trakteren op iets nieuws, al is het maar voor de heb.
Niet alles hoeft aan een beargumenteerbare ratio te voldoen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor nieuwe camera

Berichtdoor henkk » zo jan 01 2023 3:26 pm

Met jouw camera en lenzen zou ik de 50mm f/1.8 gebruiken voor portretten. Ietwat 'kort' maar anders kom je op de 70-300 op 70 mm. Of evt een van die 18-55 zooms maar liever de 50 mm.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Advies voor nieuwe camera

Berichtdoor annoh » zo jan 01 2023 9:24 pm

Wanneer je een wat strak gekaderd portret maakt is een 50mm aps-c of een 75mm full frame wat krap. Je loopt het risico dat dan de neus wat vergroot wordt omdat de onderwerp afstand tamelijk klein is.
Wat digitale spulletjes en een analoog setje bestaande uit Nikon F2A en een Nikkor 50mm/1.4.
https://www.annohuidekoper.nl/
annoh

Forumlid
Berichten: 359


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten