Wat heb ik gewijzigd D7500

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Wat heb ik gewijzigd D7500

Berichtdoor jan24 » di jan 17 2023 9:37 pm

Ik had altijd BBF. Als ik de ontspanknop half indrukte dan werd de vibratie reductie van de lens geactiveerd.
Nu heb ik afgelopen dagen wat zitten spelen en aanpassen in het menu. Ook om hierin wat meer ervaring op te doen.
Vanmiddag wezen fotograferen, wie schetst mijn verbazing, het VR systeem werkt niet meer. Vanavond toch nog eens in alle rust e.e.a. bekeken, geprobeerd. Een nog grotere verbazing, met BBF wordt en scherpgesteld en VR geactiveerd. En dat geldt ook als ik de ontspanknop gebruik. Ik ben er op vooruit gegaan nu ik 2 functies in één knop heb.
Rijst de vraag, waar in het menu kan ik, al dan niet ongemerkt, iets dusdanig hebben veranderd, dat ik er uiteindelijk beter mee af ben?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heb ik gewijzigd D7500

Berichtdoor henkk » di jan 17 2023 11:01 pm

Of je hiermee beter af bent, vraag ik me af. In elk geval is het nut van BBF zo verdwenen omdat de AF ook werkt als je de ontspanknop indrukt en dat is nou juist niet de bedoeling. Want dan gaat hij na herkaderen of zo weer opnieuw op iets anders scherpstellen.
Deze instelling zit bij mijn camera in het menu persoonlijke instellingen, a Autofocus en dan optie 8 AF-activering (kan bij jou een ander nummer optie zijn). Als die OFF staat, heb je weer BBF en géén AF-activering met de ontspanknop.
Hoe het zit met de VR, heb ik niet geprobeerd. Die zou in elk geval aan de ontspanknop gekoppeld moeten blijven werken, combinatie met (alleen) de BBF lijkt mij niet zinvol.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heb ik gewijzigd D7500

Berichtdoor jan24 » di jan 17 2023 11:19 pm

Dank voor je antwoord. Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. BBF en onspanknop gebruik ik niet tegelijkertijd. Zou ook niet werken. Het is of het één of de ander. Maar in beide gevallen zijn scherpstellen en VR met één knop te activeren. Dus werk ik met BBF dan doet de onspanknop alleen afdrukken.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heb ik gewijzigd D7500

Berichtdoor henkk » wo jan 18 2023 9:48 am

Ik snap je helaas ook niet helemaal. Ik gebruik BBF en ontspanknop vaak tegelijk namelijk als ik continu wil scherpstellen bijv. in een burst of een bewegend onderwerp met dynamisch af (3D of meerpunts). Werkt altijd en is niet het één of de ander. Mijn opmerking was dat als je na een BBF-scherpstelling de scherpstelling via de ontspanknop activeert, je de BBF-scherpstelling annuleert. Maar blijkbaar heb je dat wel goed staan als de ontspanknop alleen doet afdrukken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heb ik gewijzigd D7500

Berichtdoor jan24 » wo jan 18 2023 10:38 am

Klopt Henkk, maar na 1 nachtje slapen loop ik toch tegen een probleem aan.
Als ik nu BBF indruk dan stelt de lens scherp en activeert deze ook de VR in de lens. Maar als ik de BBF knop loslaat dan werkt VR dus ook niet meer.
Kortom, de vraag genuanceerder gesteld:
Hoe krijg ik de oude situatie terug, waarbij de BBF alleen scherp stelt en de ontspanknop naast het afdrukken ook de VR functie activeert.

Eén troost bij dit alles, het is niet dat mijn lens kapot is. Dan had ik een groter probleem gehad.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heb ik gewijzigd D7500

Berichtdoor henkk » wo jan 18 2023 11:05 am

Hoe krijg je de 'oude situatie' terug? Ik denk dat dat alleen kan als je de VR uit zet voor/tijdens BBF en daarna weer aanzet. Wat is het probleem dat de VR ook door de BBF wordt geactiveerd c.q. weer ophoudt als je die loslaat? Ja, je zult voor afdrukken even moeten wachten tot de VR weer actief is. Als je snel schakelt, blijft de VR wellicht aan (het duurt even voor hij stopt).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Wat heb ik gewijzigd D7500

Berichtdoor jan24 » vr jan 20 2023 4:42 pm

Ik heb ondertussen weer wat gefotografeerd en het probleem lijkt te zijn opgelost. Denk mede door de door @Henkk aangedragen tips.
Wel bemerkt, dat ik soms te snel schakel tussen BBF en ontspanknop. De VR modus is dan nog ingeschakeld na het indrukken van mijn BBF toets en ik vervolgens kort daarop de ontspanknop indruk. Dan is VR nog actief en lijkt het alsof deze met de ontspanknop niet geactiveerd wordt.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten