AF tuning (en postprocessing)

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

AF tuning (en postprocessing)

Berichtdoor MartiNikon » zo feb 12 2023 12:31 pm

Beste allemaal,

na ruim een jar uit de running te zijn geweest, kan ik eindelijk weer verder met fotograferen. Ik bezit een Nikon D7200 met aps-c en daarop een Nikkor 70-300 4.5/5.6 VRII, maar dan de FX variant.
Na een tijdje zoeken kwam ik er achter dat ik deze lens, bij AF-tuning moet instellen op -12, voor het best resultaat.
Tevens staat mijn auto-iso op 1600. Gisteren een foto gemaakt om in ieder geval die -12 eens goed te testen (in RAW). Ik heb een paar vragen:
1. Is -12 niet een enorme afwijking? De camera (en dus Nikon) ondersteunen dit, maar ik loop met het vreemde gevoel rond dat dit toch wel een sterke afwijking is (gevoelskwestie)
2. De foto die ik maakte bevat veel ruis (iso 1600). De foto bewerkt in Photoshop elements EN de trial versie van Topaz Denoise en ik wist niet wat ik zag. Het oog van de eend was superscherp. Kennelijk zit de beeld informatie toch in die raw (of boegt Topaz dat toe). Het lukt mij (nog) niet om het zelfde resultaat in NX studio te krijgen. Zal ik dan toch maar Topaz aanschaffen?
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF tuning (en postprocessing)

Berichtdoor MartiNikon » zo feb 12 2023 1:07 pm

Excuses voor de taal/type fouten. Ik ben herstellende van een hersenbloeding en ben taalkundig nog niet in orde.
Ik snap dat bovenstaand verhaal een beetje warrig overkomt zonder foto, maar ben nog aan het leren hoe je ook alweer een foto plaatst op Flickr.
Ik heb een foto van een witte eend gemaakt, met de volgende instellingen:
M-mode
ISO begrenst op 1600 (de opname is gemaakt ook op 1600)
S: 1/400
F: 10
AF-c d9
RAW
In NX Studio en Photoshop Elements veel ruis, hetgeen ik kwijt aan die hoge ISO. Topaz wist er echter een plaatje van te maken met een superscherp oog. Mijn vraag is dan ook:
zit zede informatie nu wel of niet in mijn NEF? Of voegt Toapz iets toe. Ik vind het niet erg om Topaz aan te schaffen, maar dit is dan wel een extra stap in de postprocessing en druist een beetje in
tegen mijn gevoel dat foto's (bijna) goed uit de camera moeten rollen.
Graag jullie advies
Met vriendelijke groet,
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: AF tuning (en postprocessing)

Berichtdoor ben42 » wo feb 15 2023 11:50 am

Topaz.
Topaz kan Ai gebruiken voor het 'scherper' maken van een foto. Maar hierbij wordt informatie gebruikt van buiten de foto. Objecten worden herkend als welke objecten het zijn en deze worden dan scherper 'getekend'.
Daarnaast worden natuurlijk standaard verscherpingstechnieken gebruikt, die eigenlijk uitgaan van de informatie in de foto.

Iso 1600
Afhankelijk van waarvan je de foto maakt en waarvoor je de foto gebruikt is een Iso van 1600 voor de D7200 een hoge waarde. Een kritische kijker begint dan of ruis te zien of bij het ruis verwijderen zie je dan scherpte verlies. Maar meestal is dit een keuze, als er minder licht is zul je keuze's moeten maken. Soms is dat een statief, flitser, betere ondersteuning, bewegingsonscherpte, minder scherptediepte en in andere gevallen een hogere Iso met meer ruis als gevolg. Zelf ben ik een voorstander van af en toe op het randje te gaan zitten en er af en toe ook overheen te gaan zodat je leert waar het randje zit.
Een techniek om dat te doen is onderbelichten en in post kijken hoever je kunt 'oplichten'. Kun je rustig achter de computer kijken welke effecten verschillende belichtingen hebben. Bij ISO 1600 maakt het bijzonder weinig uit of je b.v. dezelfde belichting bij ISO 400 of ISO 800 doet en en achteraf in Post dit bijsteld.

Extra stap in de postprocessing
Post processing is een extra stap, hiervoor het je software, een computer en tijd nodig.
Veel van dit proces kan al in de Camera (automatisch) worden gedaan. Zeker compacts en mobieltjes hebben al zeer veel postprocessing aan boord, zoals automatisch stitchen voor panorama's, kiezen voor uitsnede, kleurtemperatuur en ook allerlei complexe beeldprocessing.
Post processing vinden een aantal mensen onwenselijk omdat het de foto 'veranderd', hier maak ik zelf onderscheid in het 'verwerken' van de foto waarbij je het gehele beeld verwerkt, b.v. de kleurtemperatuur, of delen oplicht om deze naar voren te laten komen. Of beeldmanipulatie, dat laatste kan b.v. het verwijderen van een stofje of een ongewenst element in de verte zijn. B.v. een vogel verwijderen omdat dan de compositie beter wordt.

Maar wil je met een spiegelreflex camera b.v. een portret georienteerde foto maken, dan is voor de meeste foto's een 2:3 verhouding een lelijk formaat. Dan zul je dus achteraf een crop toepassen.

Mijn mening!
Een aantal dingen kun je door de camera laten doen (automatisch of zelfs met handmatige bewerking achteraf zoals b.v. kleurtemperatuur) en deze kun je ook achteraf veel comfortabeler met een computer doen. Dan doe ik die zelf liever achteraf op een PC omdat het resultaat dan beter wordt en tijdens het fotograferen je soms niet de tijd hebt om alles ter plekke te doen. (B.v. op een vakantie of in snel veranderende situaties).
Maar een aantal mensen vind het ook een sport om van een foto af te blijven. Hiervoor kan dan beter JPG gebruikt worden. (Raw vereist over het algemeen een keuze achteraf, alleen al met welke software bekijk je de Raw foto zelfs zonder deze te bewerken).

Plaatsen.
Als je wil dat mensen een mening hebben of geven over een foto, dan is het handiger om de foto hier op het forum te plaatsen. Een link naar een site is ook mogelijk, maar weinig mensen zullen een link ook daadwerkelijk aanklikken.

De instellingen.
Zonder de foto te bekijken, zie ik nog wel wat ruimte in de instellingen. De F10 kan gemakkelijk naar beneden in in de meeste situaties, kan zelfs een betere scherpte opleveren. Een sluitertijd van 1/400 seconde kan volgens mij best wat omhoog (b.v. naar 1/200), maar dit is afhankelijk van je eigen stabiliteit, brandpunt, de VR en de beweging in beeld. Het diafragma een stop open gooien en de sluitertijd naar 1/200 zou je een ISO van 400 voor dezelfde foto kunnen gebruiken.


Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: AF tuning (en postprocessing)

Berichtdoor MartiNikon » wo feb 15 2023 12:52 pm

Ben,
harstikke bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga zeer binnenkort nogmaals naar dezlefde lokatie en dan een foto maken met de door jou genoemde instellingen.
Het resultaat zal ik tzt. vermelden op dit forum.

Met vriendelijke groet,
Martin
Nikon Z6ii, FTZ II, met Sigma 17-50/2.8 DX, Sigma 105/2.8 Macro en Nikkor 70-300/4.5-5.6 FX.
MartiNikon

Forumlid
Berichten: 38


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten