Haida Slim PRO II MC ND 1.8 64x

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Haida Slim PRO II MC ND 1.8 64x

Berichtdoor Teo » ma aug 21 2023 4:36 pm

Ik ben in het bezit van een Nikon D7200 camera en zou daar mee watervallen willen fotograferen . Ik ben in het bezit van de in het onderwerp vermelde ND filter maar weet niet hoe ik deze filter moet gebruiken en welke de instellingen van mijn camera moet zijn om een mooie gloed te krijgen in de watervallen .
Teo

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Haida Slim PRO II MC ND 1.8 64x

Berichtdoor ReneG » ma aug 21 2023 6:20 pm

Lees dit eens: https://vinkacademy.nl/fotografietips/w ... ograferen/

Belangrijkste is dat je een langere sluitertijd (ik zou eens beginnen rond 10 seconden of langer) hanteert om het stromende water te tonen. Als je sluitertijd te snel is krijg je van dat bevroren water, waarbij je elk druppeltje ziet (wat ook mooi kan zijn overigens).
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Haida Slim PRO II MC ND 1.8 64x

Berichtdoor Tony D » ma aug 21 2023 6:27 pm

Een 64x ND filter geeft 6 stops ‘onderbelichting’.
Als je dus een opname zonder filter goed belicht hebt op bijvoorbeeld 1/250 sec f/8 en iso 200, dan moet je met dit filter op je lens dus een sluitertijd nemen van 1/4 sec. Immers elke stop geeft een verdubbeling van de sluitertijd: 1/250 - 1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 - 1/8 - 1/4.
Meet dus eerst zonder filter en bereken dan wat je moet hebben. Stel die tijd dan in en fotografeer op de M-stand om ook zelf het juiste diafragma en de juiste ISO-waarde te houden.
Succes!

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Gebruikersavatar
Tony D

Moderator
Berichten: 2785


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Haida Slim PRO II MC ND 1.8 64x

Berichtdoor Teo » di aug 22 2023 4:18 pm

Bedankt .
Teo

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Haida Slim PRO II MC ND 1.8 64x

Berichtdoor Teo » wo aug 23 2023 9:30 am

Die vermindering van stops gebeurt dat automatisch als ik mijn ND filter op de lens draai of moet ik met die ND draaien ?
Teo

Forumlid
Berichten: 7


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Haida Slim PRO II MC ND 1.8 64x

Berichtdoor gijs sandberg » wo aug 23 2023 2:47 pm

Teo,
Als het een zgn. variabel ND filter is, moet je draaien tot de gewenste waarde bereikt is, anders niet.
Mits je het oculair van de camera goed afdekt zal de lichtmeter redelijk werken.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten