Focusprobleem D70 met AF 80-200 mm 1:2.8 D

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Focusprobleem D70 met AF 80-200 mm 1:2.8 D

Berichtdoor coosc » vr jun 30 2006 10:02 pm

Beste Nikon fans,

Wie kan mij helpen met het volgende probleem. Mijn D70 in combinatie met een Nikkon AF 80-200 mm 1:2.8 D levert bij korte afstanden en f2.8 onscherpe opnames. Het vlak van scherpte ligt systematisch achter het vlak waarop is scherpgesteld (ziet eruit als backfocus)

Inca meldt dat de focus van de camera perfect is maar dat deze combinatie problemen kan opleveren. Ze suggereren dat er in de lens een "focus shïft" functie ontbreekt en verwijzen naar pagina 183 van het manual. Hier staat:

8) Als met de AF 80-200 mm f/2.8S ……………………..
wordt ingezoomd bij het scherpstellen op de minimale scherpstelafstand en de scherpstelindicator wordt weergegeven, is het beeld in de zoeker mogelijk niet scherp.

Nu suggereert het manual dat dit een zoekerprobleem is en zegt niet expliciet dat dan ook de opname onscherp is.

Mijn vragen zijn nu:

Is een AF 80-200 mm f/2.8S gelijk aan een AF 80-200 mm f/2.8D?

Wie heeft er vergelijkbare problemen en is dit op te lossen?

Het verbaast me dat dit een bekend probleem schijnt te zijn maar dat het gebruik van deze lens zo enthousiast wordt beoordeeld op dit en andere fora.

Elke hulp bij het vinden van een oplossing of een advies voor een alternatieve lens zijn bijzonder welkom. Ik ben nog steeds een Nikon fan maar dit helpt daarbij absoluut niet.

Alvast bedankt,

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 01 2006 7:22 am

Ik denk dat de 80-200 niet veeel voor dichtbij fotografie gebruikt wordt.

Op de site van Roland Vink:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html#70-xx%20Pro
is te vinden dat het om twee verschillende optieken gaat.
Maar over het algemeen wordt jouw S uitvoering, beter beoordeeld dan de eenvoudigere D uitvoering. De S heeft ook alle D eigenschappen, maar heeft een snellere AF werking door de extra Silent Wave motor.

De D is uitgebracht in 1996 en de S in 1998.

Hoe nu je probleem op te lossen: dat weet ik ook zo niet. Duidelijk is dat de scherpstelling van de camera niet goed werkt. Dat zal niet aan de zoeker liggen, want die geeft alleen maar weer wat er door het objectief te zien is. En de scherpstel indicator is er te zien. Maar die heeft dus ook die afwijking.

Te proberen valt om de scherpstelling manueel dichterbij te leggen dan dat de AF motor het doet. Maar je kunt dan niet met een automatische AF werken en je moet het manueel doen. Ook manueel zou je eens kunnen kijken wat een tussenring doet.

Nu heb je wel contact gehad met Inca, maar daar is nog geen oplossing uit voort gekomen. Maar misschien is het gewoon een tekortkoming van dit objectief, waar geen directe oplossing voor mogelijk is.
Ik heb in de database van het European Support Centre van Inca gekeken, en daar is er volgens mij geen antwoord terug te vinden. Je zou de vraag naar een oplossing dan via de online support > stel een vraag > kunnen stellen. Je moet dan wel geregistreerd zijn bij Inca.
Ik ben benieuwd wat het antwoord is.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » za jul 01 2006 9:06 am

Ik heb het met mijn stok oude 70/210 f4 ook. maar dan ligt het vlak vaak voor het scherpstel punt.

Oplossing voor close-up gewoon op hand scherpstellen.

Volgens mij is er geen een AF systeem dat nog normaal kan werken als er zo dichtbij met lange brandpunten moet worden scherpgesteld.
Je scherptediepte wordt zo gering dat een millimeter verstelling van de AF er al voor kan zorgen dat je focus gebied voor of achter het scherpstelpunt komt te liggen, meestal de speling in het systeem dus.
Ook moet je goed begrijpen dat een zoom een groot compromis is en blijft.
Meestal zijn dit soort zoom objectieven zo geconstrueerd dat er gekozen is voor snelle AF op grotere afstand. je leverd dan dus automatisch nauwkeurigheid in het dichtbij gebied in.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor coosc » za jul 01 2006 1:08 pm

Beste Hans en Luc,

Bedankt voor jullie snelle antwoord.

Allereerst ben ik in het bezit van de "D" uitvoering. Volgens het handboek van de D70 zouden de D en G lenzen dit probleem niet moeten hebben maar de S uitvoering wel, vandaar mijn vraag naar de verschillen.
Ik gebruik de lens voor portretten. Met de hand scherpstellen geeft nog mindere resultaten vanwege de combinatie met mijn multi-focale bril.

Had ik gebaseerd op het manual nu mogen verwachten dat dit een probleem oplevert? Mag ik daarom van Inca een oplossing verwachten?

Komt een antwoord van het European Support Centre niet bij Inca vandaan? Ik ben geregistreerd bij Inca voor mijn D70. Op het objectief heb tot op heden nog geen serienummer kunnen ontdekken.

Wanneer je 2000 Euro uitgeeft voor een Nikon camera plus lens, beide met zeer goede recensies verwacht je dit zeker niet.

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor luc » za jul 01 2006 1:51 pm

Coos,

Ik had begrepen dat het werkelijk ging om heel dichtbij.
Als je een normaal portret maakt is de afstand mijnsinziens groot genoeg en zou de fout zoals jij beschrijft niet mogen voorkomen.

ik denk dat je dan toch bij de service dienst van Nikon moet zijn.

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jul 03 2006 8:42 am

coosc schreef:Had ik gebaseerd op het manual nu mogen verwachten dat dit een probleem oplevert? Mag ik daarom van Inca een oplossing verwachten?

Komt een antwoord van het European Support Centre niet bij Inca vandaan? Ik ben geregistreerd bij Inca voor mijn D70. Op het objectief heb tot op heden nog geen serienummer kunnen ontdekken.

Coos


Serienummers van de huidige AF objectieven staan, in de rand waar ook de diafragma getallen staan. Dat is de rand die tegen de camera aan komt. Als je het objectief voor je legt met het oranje diafragma getal boven (meestal 16), op 12 uur dus, dan staat het serienummer op 8 uur. Klein en alleen gegraveerd, zwart dus. Achter mijn pc moet ik het er het licht bij aan doen, anders kan ik het niet zien.

Voor registratie bij Inca, Nikon Europe heb je genoeg aan het serie nummer van je camera.

De Nederlandse support van Nikon Europe wordt bemand door Inca personeel. Als je een antwoord niet in de database kunt vinden, krijg je een mailtje.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor coosc » ma jul 03 2006 6:21 pm

Hans,

Nummer gevonden, bedankt.

Ik heb dit objectief geprobeerd op een D200, op korte afstand, volledig ingezoomd en met diafragma 2.8. Op één uitzondering na allemaal scherp op het vlak waarop ik had scherpgesteld.

Ik ga zeker proberen via Nikon Europe een oplossing te vinden

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten