Nikon F3 draadje

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Frank Roelofs » ma nov 11 2013 9:19 pm

Net weer even rond gekeken en een bod uitgebracht. Ben benieuwd! Geen mint conditie maar dat hoeft voor mij ook niet.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Frank Roelofs » ma nov 11 2013 9:24 pm

John Hoenen schreef:Dat is toevallig...

Ben al een aantal dagen met een hele mooie voor mijn vitrinekastje bezig, in werkelijke nieuwstaat.
Alleen worden we het niet helemaal eens over de prijs....

Wordt vervolgd...


Dan ben jij vast die camera liefhebber. :roll:
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Eeuw » ma nov 11 2013 9:37 pm

Voor "cameraliefhebbers" is er genoeg te vinden, probleem is dat analoog-jagers ook vaak koopjes-jagers zijn (en begrijpelijk hoor..)
http://www.leboncoin.fr/image_son/560910192.htm?ca=8_s
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Skippy » ma nov 11 2013 10:08 pm

Eeuw schreef:F3 - Altijd mijn droom geweest, maar nu denk ik niet hem ooit nog aan te schaffen.
De fotozaak waar ik vroeger werkte ruilde er eens eentje in die er werkelijk als nieuw uitzag. Geen spoortje van slijtage of regelmatig gebruik te herkennen. Zelfs de bodemplaat was krasvrij. Er zat wel een 250 opnamen achterwand bij... De volgende dag bleek dat het binnenwerk totaal uitgewoond was, alles tot op de draad versleten, speling in alle lagers! Bleek het ding altijd vast op het dashboard van een controle-auto van de wegenbelasting te hebben gestaan en die werden bediend met een draadontspanner. :shock: :D Ik heb deze camera aan me voorbij laten gaan. Achteraf zou het een leuk vitrine-object zijn geweest, maar ja, daar koop ik geen camera's voor.

Mooi verhaal Eeuw.
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Michele » di nov 12 2013 12:11 am

De F3 is mijn rode draad en mijn all time favoriete camera. Geen fotomachine zo perfect als de F3. In de Alpen op vakantie, op het circuit met de MD4 en in concertzalen met beroerd licht, nooit liet ie me in de steek.

Ik heb in totaal drie F3's gehad, afgewisseld door andere Nikons (801, F4) en zelfs Contax (159MM, RTS 2) waar ik de F3 dan op inruilde. In die tijd zat ik in de handel en kwam er wel eens wat voorbij zeg maar. Objectieven: Nikkor 35-70/3.5-4.5 (niet zo best), Nikkor 50/1.4 (errug best), 28/2.8, 35/2.8, 105mm f/2.5 en 80-200mm f/4 Ais (beste telezoom die ik gehad heb als je het afzet tegen kwaliteit bij volle opening en gewicht op reis) en 300mm f/4.5 laatste type. Ook nog een blauwe maandag een 50-300 en een 400f/5.6 gehad, allebei Ai-omgebouwd maar dat vond ik kwalitatief niet helemaal geweldig. Nogal zacht. De eerste twee waren F3's met MD 4 en autostop achterwand, de laatste alleen een F3. De MD4's waren geweldig. Ik weet nog dat ik op Zandvoort ergens rond 1996-1998 tussen de Canon EOS jongens stond en afdrukte met 6bps. De heren vroegen nadat het veld voorbij geknald was of ik het wat zachter aan wilde doen want mijn camera maakte zo'n herrie...

Ik heb er ook wel eens eentje na een excercitie in een gletsjerspleet uit elkaar gehaald en in de zon te drogen gelegd. Mijn klimmaten keken hun ogen uit toen ik de hele camera uit elkaar haalde waar ze bij stonden en later weer in elkaar zette. Daarna weer gewoon starten-lopen. Heb die camera uiteindelijk verkocht aan een meneer die naar Spitsbergen ging kanoën. Een jaar later bracht ie hele mooie foto's mee om te laten zien.

Om de een of andere reden kocht ik altijd weer een F3 en ik heb zelfs een tijdlang naast mijn eerste Canon EOS 1 een F3 met een 50, 35 en 135mm gehad. Gewoon, voor het gevoel en op reis. Nadat ik overgeschakeld ben op digitaal (2004) echter geen F3 meer gehad. Alle ouwe meuk ingeruild en verkocht voor een goede prijs (net op tijd, inclusief RTS 2) en volledig digitaal gegaan. Nietemin kriebelt het weer en toen mijn vrouw me vorige week thuis zag komen na de Df persconferentie keek ze me aan met de vraag "F3?" Ik heb bevestigend geknikt en volg momenteel op ebay en marktplaats diverse aanbiedingen.

Sarah Bettens, K's Choice, Nighttown Rotterdam, ergens midden jaren '90. F3 met Nikkor 80-200mm f/4 Ais op volle opening. Fuji 1600 Neopan
Afbeelding


Breithorn, Zermatt. Opname vanaf de top. F3 met 105mm f/2.5 en Fuji Sensia 100
Afbeelding

Op de glacier de Moiry, Zwitserland, 1998. F3 met 35mm f/2.8 en Fuji Velvia 50
Afbeelding
Choose life, drive Maserati!
www.cars-at-speed.com
Gebruikersavatar
Michele

Forumlid
Berichten: 562


Locatie: Achtuhr duh duinuh
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Hans Braakhuis » di nov 12 2013 7:20 am

De eerste F3 die ik mocht gebruiken was niet van mij, maar van m'n werk. Met een MD-4, voeding en MF-4 250 opnamen achterwand, werd er een fabricageproces gefotografeerd. Elke dag het deksel van de perspex box verwijderen en achterwand omwisselen. Na anderhalf jaar kreeg de camera een nieuwe sluiter en na drie sluiters werd de camera verkocht voor 25 gulden. (bijna een zelfde verhaal als hierboven dus).

Een F3, was 25 jaar in productie en na 25 jaar werd er gezien de grote vraag nog een accessoire voor de F3 gemaakt: de AS-17.
Had destijds begrepen dat vrijwel alle bewegende delen met dubbele kogellagers waren uitgerust. En vandaar dat de transporthendel nooit strak werkt. Je hebt het idee dat er speling op zit. Alle elektrische contacten zouden in goud zijn uitgevoerd. Hoezo roest!.

Op m'n website een klein overzichtje met leuke F3 plaatjes: http://www.hansbraakhuis.nl/All%20and%20rare%20Nikon%20F3s.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Flandria » di nov 12 2013 8:41 am

Gave reacties zeg.

Even een plaatje van mijn F3 geschoten.

Na 2 teleurstellende sluiter problemen (Canon AE-1 en Canon A-1).
Ging ik in 1991 werken bij een Amsterdams reclame bureau met een inpandige fotostudio.
Daar gebruikte men o.a Nikon kleinbeeld camera's voor reportages en die waren niet stuk te krijgen. Ik moest een Nikon. Een F3.

Ik kocht de mijne als non HP nieuw in 1991.
Voor de body alleen al betaalde ik FL 2599,-
De HP zoeker heb ik ooit in Brussel gekocht en de MD4 en MK1 bij Foto Professional in Amsterdam.
Ik heb de camera professioneel gebruikt in de jaren en hij ging "braaf" mee op al mijn reizen van:
Cuba naar meerdere malen Indonesië (zand!) en van de Dominicaanse Republiek (water, zand!) naar Rome, Parijs, etc, etc.
Ik ben zuinig op mijn spullen maar de camera is gebouwd als een steen. Wat een kwaliteit.
Tot op de dag van vandaag is er nooit een servicemonteur aan geweest.
Tot op de dag van vandaag werkt de camera probleemloos....maar ook: functioneel was en is een F3 nog steeds tijdloos mooi.

Afbeelding
F3hp +MD4 +MK1 + 50/1.2 ais by Damen Fotografie, on Flickr
Laatst gewijzigd door Flandria op di nov 12 2013 9:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Flandria » di nov 12 2013 9:04 am

Even een linkje naar de Italiaanse vormgevers van al dit moois:
http://www.italdesign.it/progetto/id_progetto_127
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Skippy » di nov 12 2013 9:05 am

Tijdloos fraai! Het gladde, aflopende deel voor links en rechts zie je terug bij de nieuwe Df. Ook het gebruikte lettertype voor Nikon op het spiegelhuis. Dat zijn toch wel mooie voorbeelden van hoe om te gaan met je stijlvolle verleden. Minder fraai is de puist linksonder bij de lensmount van de DF. Waarom zo grof? Sorry voor het afdwalen in dit F3 draadje. Terug naar de F3 dan maar.

Afbeelding
Skippy

Moderator
Berichten: 11742


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Flandria » di nov 12 2013 9:16 am

Skippy schreef:Tijdloos fraai! Het gladde, aflopende deel voor links en rechts zie je terug bij de nieuwe Df.


Klopt, enig kritiekpunt vind ik dat de F3 in vorm en functionaliteit volledig klopt wat ik van de Df niet kan zeggen.
Persoonlijke mening.

Vaak is analoog wat minder populair tegenwoordig vanwege het ontwikkelen en afdrukken.
Toch gaat menigeen zijn of haar digitale high-tech foto's bewerken met een plug-in die een analoge foto emuleert :huh:

Dan nog wat, de Df kost een slordige € 3.000,- een F3 is vandaag de dag al voor iets boven de € 100,- te scoren.
Moraal van het verhaal: wil je echt een camera zonder toeters en bellen die nog echt de kwaliteit waarmaakt als "vroeger"
koop een F3.

Ik laat mijn films prachtig ontwikkelen bij een firma bij mij om de hoek. Scannen doe ik zelf.
Een filmpje (Tri-X) kost iets van €5,- ontwikkelen iets van € 7,-
Voordat je aan dat bedrag van die Df zit ben je heel wat plezierige analoge jaren verder en hoef je niet te worden doorverwezen naar
een boek van 300 pagina's hoofdstuk 3 paragraaf 51 voor een instelling.
Een F3 is fotograferen in z'n puurste vorm.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor ArjanL » di nov 12 2013 9:48 am

Flandria schreef:Gave reacties zeg.
>...Tot op de dag van vandaag werkt de camera probleemloos....maar ook: functioneel was en is een F3 nog steeds tijdloos mooi…<

Werkt het LCD schermpje in de zoeker nog?
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Flandria » di nov 12 2013 9:50 am

1993, F3hp + AF85/1.8 Kodak diafilm cross process
Afbeelding
Model by Damen Fotografie, on Flickr

"Kleurtjes" en "trucjes" deden we "gewoon" allemaal analoog zonder plug-in's :o
Laatst gewijzigd door Flandria op di nov 12 2013 10:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Flandria » di nov 12 2013 10:00 am

ArjanL schreef:Werkt het LCD schermpje in de zoeker nog?


Ja, ook deze werkt na 22 jaar perfect, zonder "bleeding", Arjan.
Al moet ik zeggen dat ik er ook niet wakker van lig als deze niet meer werkt.
Ben gewend om met losse belichtingsmeter te werken (M4p), sterker, ik vind
het eigenlijk fijner werken.
Flandria



Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Cees » di nov 12 2013 11:33 am

Geen HS-12 op de 50/1.2, Michael?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F3 draadje

Berichtdoor Flandria » di nov 12 2013 11:39 am

Cees schreef:Geen HS-12 op de 50/1.2, Michael?


Cees, ik prefereer de HS-9 voor de 50/1.2
die is net zo goed (50/1.4 meen ik) maar is een stuk handelbaarder.
mijne kocht ik mint met nog de oude opdruk (oude Nikon logo en type), detail, wel leuk.

Edit
Deze:
Afbeelding
Flandria




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten