Nikon F6 wint twee belangrijke prijzen...

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Nikon F6 wint twee belangrijke prijzen...

Berichtdoor Amadeus Gould » za jun 18 2005 11:57 pm

Afbeelding

Dag Nikon-vrienden,

Een beetje laat nieuws, maar de Nikon F6 heeft in mei twee prijzen in de wacht gesleept.

Allereerst is er de bekende TIPA award voor de beste SLR (trouwens ook de Coolpix 7900 en de Nikkor VR 200mm/ 2G IF-ED vielen in de prijzen).
Klik hier voor het nieuws

De andere onderscheiding is de hier wellicht minder bekende Special Prize van de Camera Grand Prix 2005. Er waren 192 genomineerden (digitaal en analoog).
De Camera Grand Prix is de meest prestigeuze onderscheiding in Japan voor een Japanse foto camera en wordt toegekend door leden van de Camera Press Club. Deze club bestaat uit fotografen en schrijvers voor fototijdschriften, eindredacteuren van tijdschriften etc. Bij de toekenning ging het vooral om de populariteit en technologische innovatie.

De Grand Prix prijs wordt sinds 1984 toegekend en Nikon heeft de speciale prijs (Special Prize) nu 5 maal in de wacht gesleept. In het verleden was dat met de Nikonos RS (autofocus onderwater camera), de Coolpix 950, de D1 en de FM3A.

Klik hier voor het verhaal op de Nikon web-site

De Japanse Special Prize onderscheiding is zo mogelijk nog bijzonderder dan de TIPA award omdat ook digitale camera's meedongen (bij TIPA zijn er aparte categorieën voor analoog en digitaal ).

Ik kan verder alleen nog maar toevoegen: Analoog leeft nog steeds!


AG
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op za jun 25 2005 11:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » za jun 25 2005 4:32 pm

AG,

ik heb nergens een overzicht kunnen vinden van andere camera's (andere merken dan Nikon...ik weet het, het kan bijna niet, maar toch nieuwsgierig) die de Camera Grand Prix gewonnen hebben.

Heb jij zoiets dergelijks kunnen vinden?

gr.
Marco
vanson



Onderwerp:

Nikon prijzen

Berichtdoor nikon-nl » za jun 25 2005 4:52 pm

Lezen jullie ons clubblad niet? :evil: Nota bene op pagina 3 van de laatste uitgave staat het hele verhaal. Waarom schrijf ik dit überhaupt?
Uw hoofdredacteur. :roll:
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » za jun 25 2005 4:56 pm

Nico,

helaas heb ik niet altijd de tijd om jullie geweldige clubblad meteen van cover tot cover te verslinden...

ik was eigenlijk op zoek naar een soort van geschiedenis van de Camera Grand Prix, ben namelijk benieuwd welke camera's (en welke merken) deze prijs gewonnen hebben de afgelopen jaren. Dus als jij een link voor me hebt...zal ik je voorlopig niet lastig vallen met onzinnige vragen en opmerkingen. :idea:

gr.
Marco
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za jun 25 2005 11:55 pm

Dag Marco, nikon-nl en Nikon-vrienden,

Natuurlijk stond het winnen van de prijs ook in het clubblad van de NCN. Het clubblad van de NCN is een echte aanrader met niet te missen informatie voor Nikon-liefhebbers.

Het bijzondere zit hem in de Special Prize van de Camera Press Club (naast de gewone Grand Prix Award), als ik het een beetje goed begrijp. Eerlijk gezegd heb ik niet direct een link gevonden, maar met google search kom je wel iets verder.

In 2000 kreeg de Nikon D1 de speciale prijs van de Grand Prix samen met de Konica Hexar RF. De Canon Eos 1-V kreeg de Grand Prix 2000 award.

In 2001 ging de special prize naar de Bronica RF-645.

In 2002 ging de Special Prize naast de Nikon FM3A ook naar de Minolta Dimage X (de eerste keer dat Minolta de Special Prize won sinds deze prijs in 1990 door de Camera Press Club werd ingesteld, - de speciale prize is dus wat jonger dan de gewone Grand Prix - Dit heb ik weer van een Minolta site).

In 2004 won Sigma de speciale prijs met zijn 12-24 mm asperische lens.In dat jaar won de Nikon D70 overigens de "gewone" Grand Prix Award.

Inderdaad is mijn lijstje verre van compleet, maar hopelijk geeft het wel een indruk dat Nikon aardig gescoord heeft de afgelopen jaren bij deze verkiezing door de Japanese Camera Press Club.

Interessant die prijs: het vraagt om nog verder uitpluizen.

AG
Amadeus Gould




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten