Nikon F2A of F2AS

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Nikon F2A of F2AS

Berichtdoor Malo1961 » di okt 31 2006 8:35 pm

Beste forumleden,
Wie kan mij helpen. Ik zit erover na te denken om een goede F2A of F2AS aan te schaffen. Nou zie ik nogal wat prijsverschillen op marktplaats bij diverse advertenties en via diverse fotozaken. Een voorbeeld, Bij een fotozaak in Hoogeveen was ik j.l zaterdag en zag een zwarte F2A.
Prijs : 495 euro, en rechtsachter op de body een beste buts die de verkoper omschreef als,ja .. hij heeft een klein tikje gehad.
Op marktplaats zie ik n.b een op het oog puntgave F2A (chroom) staan met 1.4/50 mm. voor 300 euro. :shock:
Oh ja..., de zwarte versie vertoonde op het rubber sluiterdoek nogal wat kleine haarscheurtjes. (uitdroging???)
Waar moet ik op letten, of is het misschien verstandig om mijn pijlen dan te richten op een F2AS ?

Alle advies is welkom.
Alvast bedankt.

Martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor v.alberts » di okt 31 2006 9:25 pm

De F2 serie is (was )prachtig. Je kon er een spijker mee in de muur slaan, maar ze zijn allemaal oud... Er zal wel meer verdroogd zijn dan alleen de sluiters, alle het afdichtschuim bijvoorbeeld.

Alleen als je een liefhebber bent van nostalgie zou ik dit doen, anders zou ik lekker een F5 kopen voor die €500,- die ze tegenwoordig nog opbrengen! Je hebt dan een blok in je handen wat het gevoel van de F2 voor velen sterk benaderd en voor mij ruimschoots overtreft. Belichtingssystemen zijn beter, flitssystemen al helemaal. M.b.t. degelijkheid heb je dan ook niets te klagen!

Verder zijn er veel meer AF lenzen dan MF lenzen beschilbaar...Enneh AF is al lang niet meer te overtreffen met de hand.

Als je een knoppengek bent zou ik een F4 kopen, inmiddels ook al wat bejaard, maar wel een te gekke camera, ook zeer degelijk en met een prachtig ontwerp! Maargoed, een camera als de F5 is bij de meeste profs snel gewend geraakt ook al zitten er geen echte knoppen meer op.

Nou ja ik lees het verder wel, succes met je keuze, maar een F2 zou ik puur voor de fotografie alleen niet meer kopen!

Gr Vincent
v.alberts



Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » di okt 31 2006 9:50 pm

Het gevoel van een F5 zoals je mij beschrijft, en aanbeveeld is mij niet vreemd. Ik heb ruim een jaar met de F6 mogen fotograferen.
Maar dat is niet het punt. De F2 zal ik af en toe gaan gebruiken met een lichtsterke 50 mm. Lekker een diafimpje, just for fun. Puur uit nostalgische overwegingen een stukje fijnmechanica gaan gebruiken, wat bij mij minstens zoveel bewondering opwekt als laten we zeggen het leica M gevoel. Zie het maar als het klassieke onthaasten in dit snelle digitale tijdperk. (wat ik overigens ook met veel plezier gebruik) Ik weet dat hier op het forum nogal wat kennis omtrend de F2 aanwezig is en hoop dus op een paar bruikbare tips, waar je op moet letten bij de aanschaf.

Mvrgr,
martin
Laatst gewijzigd door Malo1961 op di okt 31 2006 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Malo1961



Onderwerp:

F2A of AS

Berichtdoor gijs sandberg » di okt 31 2006 9:53 pm

Jouw euze is tussen de de zoekers, de A heeft een DP-11 zoeker met een naaldje, de F2As heef LED's.

Reken erop de een F2A met DP-11 goedkoper is dan een F2AS met DP-12 led-zoeker
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

F2A of F2AS

Berichtdoor paulk » di okt 31 2006 10:32 pm

In deze tijd van digitale overload is het zeker een genoegen om van tijd tot tijd een klassieker als een F2 in handen te nemen, 'gewoon' een kamera zoals die hoort te zijn, zonder uitgebreide electronica en toeters en bellen, en die het ook doet als de batterijen leeg zijn.

Zet er een 1.4/50mm Nikkor SC of een 1.8/85mm Nikkor H of HC op en zet er een Tri-X in, en je voelt je weer terug in de jaren zestig en zeventig

Een F4 of een F5 is gewoon een hele andere camera, met AF, matrix belichtingsmeter en motordrive, een wereld van verschil

Ga dan wel voor een F2AS, de DP 11 geeft op basis van de constructie en leeftijd grotere kans op problemen

http://hometown.aol.com/drwyn/myhomepage/webdoc1.htm

Ik werk tegenwoordig volledig digitaal, maar mijn F2's gaan nooit weg, al is het om er alleen maar van tijd tot tijd aan herinnerd te worden dat ik de foto's maak en mijn mijn apparatuur
paulk



Onderwerp:

Berichtdoor roel » di okt 31 2006 11:23 pm

Zie natuurlijk ook deze site:

site over Nikon F2a Photomic

Het is en blijft een dijk van een camera!!

Afbeelding
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » di okt 31 2006 11:37 pm

Een F2 laat je niet zo snel in de steek, dus als de lichtmeter het doet, gewoon kopen die camera. Let bij de F2A er wel op of het naaldje van de lichtmeter niet 'springerig' is. Is dit wel het geval, dan is het aan te raden deze camera aan je voorbij te laten gaan omdat dit soort defecten niet (meer) te repareren zijn. De keuze voor een F2AS is een verstandige, mede omdat het makkelijk werken is met de ledjes (zeker in lichtarme omstandigheden) en omdat de Photomic nog te repareren is bij defecten.

400 euro voor een mooie zwarte F2A is niet verkeerd denk ik, maar dan moet de camera wel heel erg mooi zijn, en zeker geen 'kleine tikjes' hebben gehad...je kunt ze voor minder vinden (ik zou zeggen vanaf 150 euro)
Voor een F2AS betaal je meer, ik schat zo rond de 600 euro voor een mooie, goed geconserveerde camera.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » wo nov 01 2006 1:35 pm

Zo te horen probeerd men er daadwerkelijk een spijker mee in de muur te slaan.
:D
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » wo nov 01 2006 2:49 pm

Het exemplaar met de buts aan de zijkant had idd last van een springerige naald,ook na verwisselen van de knoopcellen.
Ik denk dat ik dus maar eens rustig op zoek ga naar een gave F2AS met DP12 led zoeker.

Bedankt voor de tips tot nu toe.
Hopelijk werpt het vruchten af bij mijn zoektocht.

mvrgr,
martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor chenin » za nov 25 2006 2:38 pm

F2AS met batterijpakket en motor drive voor 800 euro... in onbeschadigde toestand, maar zonder garantie, is dat wat?
chenin



Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » za nov 25 2006 3:06 pm

Hoi chenin,
Vooralsnog doe ik het ff rustig aan met de zoektocht.
Heb al een aantal tips gehad, maar heb vooralsnog geen haast.
Zoek in elk geval geen combo met batt.pack en drive.
Dat wordt me veel te zwaar.
Bedankt voor het aanbod natuurlijk.
mvrgr,
Martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor D. Haaksma » za nov 25 2006 8:41 pm

Wat een vraag.....

Ik heb de F2as in 1979 gekocht, later voorzien van de MD1 en de MB1.
Hij is in 84 meegeweest met de Camel Trophy, alles ging daar kapot of weigerde alleen de Nikons en Leica's functioneerden nog.
In 94 half Africa met hem doorgetrokken, regen bagger, krakende lenzen en de F2as was niet meer schoon te krijgen.
Slijtage aan verf, ja, butsen nee.
Naar mijn mening absoluut onverslijtbaar (mits onderhoud) een beul van een machine. En het blijft werken.
Ik krijg haast spijt van zijn opvolger de D200.

En nee. ik doe hem nooit weg. :cry: :cry: :oops:

Maar ik heb geen idee waarom je een F2 wilt hebben.

Bladmos
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » zo nov 26 2006 8:50 am

De oude zoekers met lichtmeter voor de F-2 hebben, behalve de F-2 AS een foto-elektrische-weerstand. Vuil en of slijtage aan deze weerstanden zie je door het niet werken of trillerig zijn van de lichtmeter.
De weerstand (een ring met koolstof) slijt door gebruik.

Schoonmaken kan wel, vervangen van onderdelen kan niet. Deze zijn er niet meer.
Vandaar dat de AS versie zo gewild is en als je een F-2 met een werkende lichtmeter hebt: wees er zeer zuinig op.
De lichtmeter van de AS is ook sneller, dan een naaldje.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma nov 27 2006 8:29 pm

Hans Braakhuis schreef:
Schoonmaken kan wel, vervangen van onderdelen kan niet. Deze zijn er niet meer.


Deze zijn er wel, maar je moet erg goed zoeken om reserveonderdelen te vinden...
vanson



Onderwerp:

Nikon F2

Berichtdoor GdP » za dec 09 2006 12:03 am

Ik gebruik nog steeds met veel plezier een Nikon F2 en een Nikkormat FT3 voor avond- en nachtfotografie. Gewoon ideaal bij sluitertijden van soms meer dan een half uur!
GdP




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten