Nikon F2A of F2AS

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Re: Nikon F2

Berichtdoor GdP » zo okt 18 2009 11:36 pm

GdP schreef:Ik gebruik nog steeds met veel plezier een Nikon F2 en een Nikkormat FT3 voor avond- en nachtfotografie. Gewoon ideaal bij sluitertijden van soms meer dan een half uur!


Inmiddels dus niet meer. :)
GdP



Onderwerp:

Re: Nikon F2A of F2AS

Berichtdoor Skippy » ma okt 19 2009 5:42 am

Is een FM3a niet iets? Recenter, geen problemen met verdroogde afdichtingen en de metalen (zilverkleurige) uitvoering is niet zo gek duur meer.
Laatst gewijzigd door Skippy op ma okt 19 2009 11:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F2A of F2AS

Berichtdoor emdeklerk » ma okt 19 2009 11:23 pm

In de eerste plaats: een F2 heeft geen rubberdoek-sluiter. De F en de F2 hadden een sluiter van titanium-folie. Legendarisch materiaal, dat bij de introductie van de F in 1959 nog super-exotisch was. Pas begin jaren vijftig kwam het in zwang in de luchtvaart. De even legendarische Lockheed SR-71 Blackbirds, die meer dan 3,5 maal sneller dan het geluid konden waren er helemaal van gebouwd. Het wereldsnelheidsrecord voor vliegtuigen staat overigens nog steeds, sinds naar ik meen 1968, op naam van de Blackbird. Is nooit meer gebroken, en de Blackbird is al weer jaren uit dienst, dus voorlopig blijft dat record nog wel even staan.
Maar dit geheel terzijde: als je een F2 ziet met een beschadigd sluitergordijn kun je hem beter links laten liggen, hoewel het titanium heel veel kan hebben: als het een buts heeft maar niet doorboord is werkt de sluiter vaak toch prima.

Je bent een beetje aan de late kant om nog een F2 goedkoop aan te schaffen: in de VS gaat de F2AS weer fijn richting 1000 Dollartjes. Heel veel hang naar de oude kwaliteit... En ze zijn een tijdje zo lekker goedkoop geweest...
Overigens is die kwetsbare weerstand ook aanwezig in de F2AS. Alleen de uitlezing van de belichtingsmeter geschiedt middels LED's in plaats van een draaispoelmetertje. Maar troost je: ik heb vier F2's, die het alle vier nog als nieuw doen. F2, F2Sb, F2A en F2AS, zodat ik alle non-AI, AI en AI-s objectieven kan gebruiken. Er gaat gewoon niets boven die gietijzeren kwaliteit van een F2. En dan een E- of een R-matglas erin...

Ook moet je kijken of de verzilvering van het prisma nog gaaf is.

Eén hint: kijk in het batterijcompartiment of er niet een batterij in gelekt heeft: als het aandrukveertje is afgebroken is de camera wel bruikbaar, maar je moet iedere keer als je een batterij vervangt dus uitkijken dat het niet verder stuk gaat: reparatie is wel te doen, maar omdat het huis geheel uit elkaar moet is het heel duur. Overigens heb ik in geen jaren een batterij hoeven vervangen, er gaat een 3 Volt Lithiumbatterij in (Varta CR 1/3 N), in plaats van de vroegere twee 1,5 Volt celletjes. Heeeel gemakkelijk. Kom daar nu eens om...

emdeklerk

Gecorrigeerd n.a.v. opmerking Gijs Sandberg...
Laatst gewijzigd door emdeklerk op ma okt 19 2009 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon F2A of F2AS

Berichtdoor gijs sandberg » ma okt 19 2009 11:48 pm

Beste EM,

In de F2 gaan standaard twee zilveroxide cellen, geen kwik (wel in de F-photomic)
Alternatieven in de vorm van lithium of alkaline kan ook, de zilveroxide cellen kunnen jaaaren meegaan.

Over FM3a: die is voor de uitgebreide functies afhankelijk van batterijspanning, de F2 niet.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F2A of F2AS

Berichtdoor GdP » di okt 20 2009 12:25 am

Tja, die F2A blijft naast de Nikkormat EL mijn favoriete camera.

Het was het gebrek aan AF wat mij deed besluiten over te gaan naar een F80, en later een F6. Ik maakte met het scherpstellen van de foto’s te veel fouten. Ik zag het bij weinig licht gewoon niet goed.
GdP



Onderwerp:

Re: Nikon F2A of F2AS

Berichtdoor GdP » di okt 20 2009 12:28 am

Die FM3a staat nog steeds op mijn wensen lijstje. Maar financieel gezien heb ik op dit moment andere prioriteiten met mijn uitgaven.
GdP



Onderwerp:

Re: Nikon F2A of F2AS

Berichtdoor ejfrolich » vr apr 17 2015 8:16 pm

De F2 gaat 2 levens mee. Ik heb de mijne, met DP11, laten sevicen bij Sover Wong (google) laten sevicen. Alle onderdelen op voorraad en afgeregeld binnen een kwart stop. Hij leverde ook gereideerde exemplaren voor de liefhebber. Deze meneer doet alleen F2 camera's en heeft wereldwijd een prima reputatie. Men zegt dat de DP 12 de beste zoeker is. Mijn DP 11 doet wat hij moet doen. Nieuwe meetcellen er in. Meteen verlichting laten inbouwen. Als nieuw. En ZE zeggen wel meer toch!

Ernst-Jan
ejfrolich

Forumlid
Berichten: 1


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten