Schwarzschild effect

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Schwarzschild effect

Berichtdoor Eeuw » wo apr 01 2009 12:53 am

Heb ik hier een voorbeeld van de dalende curve in de reciprociteit? De zon is donker geworden..
Opgenomen met mijn pinhole camera. Hole van 0.21mm op Fuji FP-100C (polaroid-achtig).
Belichting 8 seconden.
Afbeelding
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Patrick » wo apr 01 2009 1:12 am

Deze laat ik graag over aan de heer Obers... :shock:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26851


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 01 2009 3:22 am

Tja, het is wel heel opmerkelijk, alleen dat uiterste centrum van het zonnetje.

Het is allemaal wel erg lang geleden hoor de theorie erachter. Ik hoop dat ik het nog juist heb.
Het Schwartschild effect kan zich voor doen bij erg lange belichtingstijden. Je krijgt onder invloed van het licht (fotonen) in die langere tijd een soort omkeerproces in de gevoelige laag van film in het chemisch proces van de zilveratomen die zich binden met positieve ionen en uiteindelijk voor een deel die ionen dan toch weer loslaten. (Het filmmateriaal heeft de neiging zich een heel klein beetje naar de oorspronkelijke nog onbelichte staat te willen herstellen).
Naar praktisch gebruik voor de fotografie hier uitgelegd: http://www.encyclo.nl/begrip/Schwarzschild-effect

En het klopt inderdaad dat bij lange tijd en intensief licht de densiteit van het ontwikkeld fotografisch materiaal weer minder kan worden door dat omkeerproces. Grafisch in een gammacurve uitgezet loopt de lijn over de "schouder" heen weer wat naar beneden. Je ziet die neergaande curve eigenlijk alleen bij echt heel oude films, niet bij de meer moderne.
Het effect zal per kleurlaag wel verschillend zijn. Van wat je hier ziet zou inderdaad aan het Schwarzschild effect kunnen liggen. Maar zelf heb ik het nooit in die vorm gezien.

Als er nu een lens had gezeten in plaats van een pinhole, was er wellicht door het verzamelde zonlicht met het brandpunt van een lens een gaatje in de film gebrand of de emulsie gesmolten. Dan had je wat anders gezien. :roll:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo apr 01 2009 8:25 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Eeuw » wo apr 01 2009 5:20 am

Ik zal het eens met een loep gaan bekijken.
Het is wel de eerste keer dat ik dit effect, hoewel onbewust, heb bereikt. Ik vind het wel leuk.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 01 2009 8:41 am

Misschien heeft het ook met het "normale" omkeerproces te maken van de instant film waar je twee lagen scheidt (postitief van negatief). Hier een datasheet van de Fuji instant film:
http://www.fujifilm.com/products/instan ... asheet.pdf
Bij 8 seconden moet er 1.5 stop gecorrigeerd worden. Er is geen gamma-curve afgebeeld hoe de film zich densitometrisch verhoudt in combinatie met langere belichtingstijden.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor mikemix » wo apr 01 2009 8:47 am

Fuji FP-100C

Wat een verademing was dat, toen deze foto-proef voor het eerst uit kwam.
Met Polaroid had je altijd kleurzwemen en was voor beoordelen van kleur niet geschikt.
Ik weet dat die FP-100C vaak te mooi was, zeker in het groen en rood.
Echter in jouw opname zie ik een flinke kleurzweem, is de film verlopen of komt het door ongecoat glas?
Overigens lijkt het effect alsof het gaatje van die pinhole een schaduw op de film heeft afgegeven.
mikemix



Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 01 2009 9:43 am

mikemix schreef:Echter in jouw opname zie ik een flinke kleurzweem, is de film verlopen of komt het door ongecoat glas?

Glas met een pinhole, en dan een coating :?: :lol: :wink:

mikemix schreef:Overigens lijkt het effect alsof het gaatje van die pinhole een schaduw op de film heeft afgegeven.

Het effect van die gekleurde strepen vanaf het centrum (onder bij dat bergje) lijkt of de randen van het gaatje dan niet helemaal strak zijn, en dat als neveneffect geeft. Links in de benedenhoek "flare" door die minder strakke uitvoering van dat gaatje of door reflectie aan de zijwanden van het camerahuis??
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor mikemix » wo apr 01 2009 9:55 am

Léon Obers schreef:
mikemix schreef:Echter in jouw opname zie ik een flinke kleurzweem, is de film verlopen of komt het door ongecoat glas?

Glas met een pinhole, en dan een coating :?: :lol: :wink:



Dus geen coating :wink:
mikemix



Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Eeuw » wo apr 01 2009 10:10 am

Afbeelding

Dit is mijn "camera". Geknutseld van zwart karton en al eens op de grond gevallen. Die lichte vlek linksonderin de foto zou dus heel goed van een lichtlek kunnen zijn, hoewel het niet bij alle opnames te zien is. Sommige zijn zelfs nog langer belicht.
Bij onderstaande zie je bijvoorbeeld geen flare, misschien doordat het licht anders invalt.

Afbeelding

De lichtstralen om de zon in de eerste foto verbazen mij ook een beetje omdat deze pinhole met een nauwkeurig laserapparaat gemaakt moet zijn in flinterdun latoenmessing.

De film is zeker niet verlopen. Ik denk zelf dat de kleurzweem door de lange belichtingstijd komt.
Ik zal een hoge resolutie scannen van het zonnetje.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Eeuw » wo apr 01 2009 10:32 am

Het zonnetje uit mijn huis, tuin en keuken scanner:
Afbeelding
maar of dat het er duidelijker op maakt? :huh:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor mikemix » wo apr 01 2009 10:41 am

Hij is negatief geworden :shock:

kleurzweem is hoogstwaarschijnlijk door lange belichting gekomen idd, kan me zoiets ook als film eigenschap herinneren.

[EDIT]
Volgens mij zie ik toch echt de cirkel van de pinhole terugkomen in de zon.

Even van pos. naar neg. gemaakt:

Afbeelding
mikemix



Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Eeuw » wo apr 01 2009 10:47 am

Dat ik daar nou niet zelf opgekomen ben :oohh: :)
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Léon Obers » wo apr 01 2009 10:59 am

Het lijkt in negatief wel een zonsverduistering (maar uiteraard gaat het hier om een negatief beeld en niet om een zonsverduistering). Misschien dat diffractie van de lichtstralen langs de randen van het gaatje ook een rol speelt in de wijze van afbeelden. De onregelmatigheid (ondanks een laser die is gebruikt) zou dan misschien mogelijk aan één kant dan nog zo'n extra schaduwbolletje kunnen geven. :?:
In ieder geval een opmerkelijke weergave en interessant van wat er achter zou kunnen steken.

Overigens hier een aardig voorbeeld hoe in een natuurlijke omgeving er ook sprake kan zijn van een "camera obscura" / pinhole beeldvorming, van een zonsverduistering.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:IMG_1 ... _Malta.JPG
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor mikemix » wo apr 01 2009 11:08 am

Toch ben ik van mening dat strooilicht ook zijn invloed heeft gehad.

Is het mogelijk dat de film op de plek v/d zon warm is geworden?

Voortaan 8) op :lol:
mikemix



Onderwerp:

Re: Schwarzschild effect

Berichtdoor Eeuw » wo apr 01 2009 11:15 am

@Léon, Grappig effect inderdaad, alsof er een paardenrace is geweest.
Hier nog een voorbeeld van het omkeerproces door vermoedelijk dezelfde zon. :wink: In ieder geval op hetzelfde type film en met een pinhole camera. Jammer voor mij, maar die foto is wel veel mooier :frown:

@Mikemix, ik geloof nooit dat het mogelijk is dat de film warm wordt door een gaatje van 1/5mm. Het licht wordt tenslotte niet gebundeld. Dat er in de 'camera' strooilicht is, dat geloof ik zeker wel.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten