Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor yoyo » zo jun 07 2009 12:46 am

125-150 euro...
yoyo



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor wimboor » wo jun 24 2009 1:34 pm

Beste Nikonkenners,

Mag ik uit deze adviezen concluderen dat men oude camera's als FE en FM beter links kan laten liggen?

Groet, Wim
wimboor



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor joepert » wo jun 24 2009 6:00 pm

Beslist niet! Maar veel van wat wij vandaag de dag heel gewoon vinden (autofocus, matrix lichtmeting etc.) vind je in ieder geval op de FM niet terug. Alles handmatig. Mijn vader maakt tot op de dag van vandaag nog prachtige foto's met een Nikon FM. Zolang de mechanica goed werkt, je objectief goed is en de film ook en je weet wat je doet, kun je op een FM net zulke mooie foto's maken als met een D3x.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor wimboor » wo jun 24 2009 7:46 pm

Beste Joep,

Dank voor je reactie!

Ik vroeg me af of men nieuwere modellen aanraadde omdat die oude niet meer te vertrouwen zijn, of lastig aan te aan te schaffen voor een niet-kenner.

Maar de overwegingen zijn dus gebaseerd op gebruiksgemak.

Misschien off-topic: raden jullie Ebay aan voor de aanschaf van oude camera's?

Groet, Wim
wimboor



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor wim » wo jun 24 2009 8:46 pm

joepert schreef:Beslist niet! Maar veel van wat wij vandaag de dag heel gewoon vinden (autofocus, matrix lichtmeting etc.) vind je in ieder geval op de FM niet terug. Alles handmatig. Mijn vader maakt tot op de dag van vandaag nog prachtige foto's met een Nikon FM. Zolang de mechanica goed werkt, je objectief goed is en de film ook en je weet wat je doet, kun je op een FM net zulke mooie foto's maken als met een D3x.


Zo is dat. Ik gebruik mijn FM nog net zo lief als mijn F100. En beide met resultaten die er mogen zijn.
Gebruikersavatar
wim

Forumlid
Berichten: 654


Locatie: ermelo
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor joepert » wo jun 24 2009 9:15 pm

wimboor schreef:Beste Joep,

Dank voor je reactie!

Ik vroeg me af of men nieuwere modellen aanraadde omdat die oude niet meer te vertrouwen zijn, of lastig aan te aan te schaffen voor een niet-kenner.

Maar de overwegingen zijn dus gebaseerd op gebruiksgemak.

Misschien off-topic: raden jullie Ebay aan voor de aanschaf van oude camera's?

Groet, Wim

Poeh, daar loop je natuurlijk risico. Een dertig jaar oude FM-body die zeer intensief is gebruikt kan natuurlijk slijtage hebben aan sluitergordijn etc. Ik heb daar zelf niet zo'n kijk op, maar ik vermoed een aantal andere forumgebruikers (zoals Hans Braakhuis) zeker wel. Maar het klopt denk ik wel dat je als niet-kenner een risico loopt als je op marktplaats een FM-body aanschaft.
Maar de proef op de som is snel genoeg genomen. Schiet een rolletje vol, breng het naar de 1-uur service en je weet of de camera werkt of niet.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor Pruimpit » za jun 27 2009 10:45 am

wimboor schreef:Beste Joep,

Dank voor je reactie!

Ik vroeg me af of men nieuwere modellen aanraadde omdat die oude niet meer te vertrouwen zijn, of lastig aan te aan te schaffen voor een niet-kenner.

Maar de overwegingen zijn dus gebaseerd op gebruiksgemak.

Misschien off-topic: raden jullie Ebay aan voor de aanschaf van oude camera's?

Groet, Wim


Hallo Wim,

Dit is voor jou wel een leuke column om te lezen. Het gaat hier wel over een Pentax ME Super, maar de afwegingen zijn hetzelfde,

http://weblog.columni.st/?p=366

Daarom kun je ipv een FM beter een FM2N kopen, omdat je van de laatste camera veel jongere exemplaren kunt aantreffen. Een F3 is daarom ook een afweging waard.

Tenminste als je een SLR camera wilt, met een klassieke bediening. ( sluitertijdendraaiknop, transporthendel, terugwikkelslinger etc)
Pruimpit



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor Capivara » za jun 27 2009 11:53 am

Grappig om mijn eigen artikel hier als link terug te zien. :shock:

Maar Wim heeft gelijk, probeer liefst een zo jong mogelijke camera te vinden. Mocht je niet hechten aan traditionele bediiening, dan zou zelfs een F75 in aanmerking kunnen komen. Dat is de analoge Nikon die ik gebruik. Hoewel de degelijkheid (en de theoretische levensduur van de sluiter) zich niet kan meten met een F100, kan ik er niets kwaads over roepen.

Hans
Capivara



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor Ed Post » za jun 27 2009 2:49 pm

Als je echt serieus analoog aan de slag wil gaan moet je eerst overwegen of je AF of niet-AF wil werken.
Niet AF zou ik altijd gaan voor een body met minimaal diafragmavoorkeuzemogelijkheid zoals de F3.
AF is een F75, F80 en zeker de F100 een mooie oplossing.
Natuurlijk is een F4(s) of een F5 of F6 zeker ook niet te versmaden, maar de laatste twee zijn nog best aan de prijs.
Betreffende een goede werking van oude body's zou ik me er niet al te druk om maken, die kosten echt niets meer.
En zeg nou eerlijk, een mooie klassieke Nikon heeft ook wel wat.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor Pruimpit » zo jun 28 2009 12:14 pm

Ed Post schreef:Niet AF zou ik altijd gaan voor een body met minimaal diafragmavoorkeuzemogelijkheid zoals de F3.


Sluit je wel prachtige toestellen uit Ed.
Pruimpit



Onderwerp:

Re: Een 35mm analoge camera kopen, welke?

Berichtdoor Conan » zo jul 05 2009 1:01 am

Beste Eeuw,
Ik herken je interesse in analoog en heb erg lang getwijfeld tussen digitaal en analoog. Eerlijk gezegd twijfel ik nog steeds...
Uit gemakzucht ga ik nu toch de overstap maken en ben aan het sparen voor een D90. Heb zelf een EM en een F75 die eventueel weg mogen. Hoewel de EM een nieuw lintje nodig heeft (lekt licht) is hij verder in prima staat. De F75 is nog haast als nieuw. Verder heb ik nog een aantal Sigma lenzen (28-70 3.5 ~ 4.5, APO 70-210 3.5 ~ 4.5, en een hele mooie EX Aspherical 28-70D 1:2.8 8) ) plus een Metz 32CT3 flitser die weg mogen. Als je interesse hebt?
Conan




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten