Terugspoelen film tot aan de aanloopstrook in F-100

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Terugspoelen film tot aan de aanloopstrook in F-100

Berichtdoor Photoforce » zo jun 21 2009 12:43 pm

L.S.,

Ben in het bezit van een F-100. Soms kan het handig zijn om de film niet volledig automatisch terug te laten spoelen in de cassette maar een klein stukje van de aanloopstrook uit de cassette te laten. Hierdoor kun je de film weer hergebruiken bij een opnamestand vanaf bijvoorbeeld 20. Heb wel eens van iemand vernomen, zonder dat hij de definitieve oplossing aangaf, dat de camera voor dat doel kan worden aangepast. De programmeermodus geeft de mogelijkheid in ieder geval niet. Wellicht heeft iemand ervaring met een dergelijke aanpassing.

Al vast bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Volkert van den Berg.
Photoforce

Onderwerp:

Re: Terugspoelen film tot aan de aanloopstrook in F-100

Berichtdoor noogle » zo jun 21 2009 1:05 pm

De handleiding noemt dit ook niet, denk dat de F100 daar dan ook niet voor geschikt is...

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
noogle

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » zo jun 21 2009 1:07 pm

Volkert,

Ik zie zo 123 geen oplossing op de kamera.
Een alternatieve oplossing is een "film leader visser" een gadget waarmee je de leader van een film weer tevoorschijn kan halen.
De mijne is van Ilford en heet in het engels Film Retriever.

Groeten, Gijs

PS Ik kan me de ontwerpfilosofie wel voorstellen: een sluiter is een kwetsbaar item, als er een film-leader tegenaan zit en de sluiter gaat af is de schade niet te overzien.
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op zo jun 21 2009 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor noogle » zo jun 21 2009 1:16 pm

Maar dan nog moet de camera de mogelijkheid hebben om na het inleggen van de film door te spoelen naar een bepaald nummer (uiteraard het nummer wat volgt op het nummer van je laatst gemaakte foto)

En ook daarover vermeld de gebruiksaanwijzing niets. Ik heb overigens ook wel eens gehoord van de mogelijkheid (weet niet of het bij de F100 was, ik dacht het wel) en vind het daarom des te vreemder dat het niet vermeld staat in de gebruiksaanwijzing.

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com
noogle

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor AvanEijk » zo jun 21 2009 2:02 pm

Onderstaande tekst vond ik op het web:

"Nikon chose not to provide the user with the ability to leave the film leader out but the F100 could be programmed for such by a Nikon Service depot"

Een en ander is te vinden op de link: http://photo.net/equipment/nikon/f100

Misschien heb je er wat aan.

Met vriendelijke groet,

Bram
AvanEijk

Onderwerp:

Berichtdoor Jur » zo jun 21 2009 4:40 pm

noogle schreef:Maar dan nog moet de camera de mogelijkheid hebben om na het inleggen van de film door te spoelen naar een bepaald nummer (uiteraard het nummer wat volgt op het nummer van je laatst gemaakte foto)

Dat doe je net zoals met oudere analoge camera's:
- film inleggen
- camera op M
- zorg dat de lensdop op de camera zit
- blinde opnames maken in de M stand (dus met de lensdop erop): tenminste het reeds eerder gemaakte aantal opnamen + 1
- camera is nu klaar voor nieuwe foto's
Jur
Jur

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ArjanL » zo jun 21 2009 9:34 pm

Jur schreef:Dat doe je net zoals met oudere analoge camera's:
- film inleggen
- camera op M
- zorg dat de lensdop op de camera zit
- blinde opnames maken in de M stand (dus met de lensdop erop): tenminste het reeds eerder gemaakte aantal opnamen + 1
- camera is nu klaar voor nieuwe foto's

+ diafragma helemaal dicht.
+ snelste sluitertijd instellen.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
ArjanL

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor gijs sandberg » zo jun 21 2009 10:20 pm

ArjanL schreef:+ diafragma helemaal dicht.

Volstrekt overbodig.
Wel nodig: kamera op Manual exposure, anders krijg je een zeer lange belichtingstijd.
Tip: evt datum-achterwand UIT zetten, wel een leuk effect.
Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » zo jun 21 2009 10:46 pm

Wanneer je hierna de film laat ontwikkelen kan er een probleem ontstaan. Ik heb al eens meegemaakt dat de ontwikkelcentrale te laat in de gaten heeft dat de foto’s op het rolletje niet meer aansluiten, waardoor er een aantal verkeerd werden afgeknipt. Dus dwars door de foto.

Schaf gewoon een paar extra camera's aan, en tussentijds van film wisselen is dan niet meer nodig.

Ik heb nog een F6 te koop staan.

:roll:
GdP

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » zo jun 21 2009 11:51 pm

Inderdaad konden de F90 en de F100 door de importeur zo geprogrammeerd worden dat de aanloopstrook uit de cassette bleef steken na terugspoelen.
Het kon, meen ik, ook door de gebruiker middels de aansluitbare Sharp "Electronic Organizer".
Een hele stap vooruit, bij de professionele F-camera's had je daar een speciale achterwand voor nodig.

Dat was trouwens één van de grote vernieuwingen van de F90, de aansluiting voor een externe computer. Maar die Sharp die je er voor moest gebruiken was in Nederland niet erg gangbaar. Ik heb wel eens gehoord dat Inca iets van één of twee van de aansluitkabels heeft verkocht...
Met die Organizer kon je bijvoorbeeld ook de AE-lock aan de AF-lock koppelen.

De F90 had al meer mogelijkheden en "gadgets" dan ik nodig had, maar daar heb ik hem in '93 nooit voor gekocht. Wel omdat het een superdegelijke camera is, die ik nog steeds met veel voldoening bijna dagelijks gebruik, naast de F2's. Wat een kwaliteit. Prachtige (HP-)zoeker, topbelichtingsregeling (matrix, centrumbenadrukt en spot), en wat een flitstechniek met de SB-27. Zuinig met batterijen, ondanks de ingebouwde drive van desnoods 3,5 beeldjes per seconde.
Alleen wat lastige matglasvervanging, vergeleken met de F2. Nu zit het B-matglas er permanent in, maar o jee als er een stofje tussen zit en het matglas moet er even uit... Ik hoop er nog jaren plezier van te hebben.

E.M. de Klerk
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor tintin » zo jun 21 2009 11:57 pm

Wat ik wel eens deed was net voordat de film werd opgespoeld de achterwand openen zodat het terugspoelen stopt en je de film eruit kan nemen. Misschien niet de mooiste oplossing maar het werkt wel. Als je het vaker gebruikt kun je beter de camera laten omprogrameren.
tintin

Onderwerp:

Berichtdoor ArjanL » ma jun 22 2009 7:02 pm

gijs sandberg schreef:
ArjanL schreef:+ diafragma helemaal dicht.

Volstrekt overbodig.
Gijs

Tuurlijk,... totdat je erachter komt dat je lensdop net niet goed zat. (het is geen extra moeite het wél te doen).
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
ArjanL

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor AvanEijk » ma jun 22 2009 7:49 pm

Inderdaad... ooit met mijn Olympus OM4 vergeten :oops: :oops:

Dus ik zou ook zeggen diafragma dicht en snelste sluitertijd.

Toen dacht ik ook dat alles potdicht zat :oops: :oops:

Helaas wezen de afdrukken bij Foka toen anders uit :P

Groeten,

Bram
AvanEijk

Terug naar “Analoog”