Probleempje met F2

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Probleempje met F2

Berichtdoor deafcon1 » vr dec 22 2006 12:20 pm

Hoi mede-Nikonianen,
ik heb een probleempje met mijn F2.Gisteren had ik wel erg veel haast om mijn oude trouwe F2 te pakken.Bleef natuurlijk in de strap hangen.Camera op de grond beland,maar niet erg hard.Foto gemaakt,blijkbaar niets mis mee.Even later leek het erop dat de perforatie van de film gescheurd was.Film geprobeerd terug te winden,wat dus prima ging.Nu wil alleen de terugwindknop niet meer omhoog,althans,niet ver genoeg.Ik kan dus de film niet uit de camera halen.De terugwindknop draait verder prima,er is ook nergens valschade aan de camera te ontdekken.Nu vraag ik me af of er iets anders aan de hand kan zijn.Weet iemand hier meer misschien?
Bij voorbaat mijn grote dank,
Bart.
deafcon1



Onderwerp:

F2 probleem

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 22 2006 1:16 pm

Lukt het wel de achterwand open te maken?

Soms kan je de terugwikkelslinger pas optrekken door 'm een stuke heen en weer te draaien. Let wel: het optrekken gaat in twee etappes, 1 om soepel terug te kunnen spoelen, 2e om film-cassette vrij te geven.


Groeten, Gijs Sandberg

PS ik zou in zo'n geval altijd de film in het donker (doka of wisselzak) uitladen.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

probleempje F2

Berichtdoor deafcon1 » vr dec 22 2006 3:43 pm

Ja,de achterwand gaat prima open,de film zit ook gewoon in de cassette.In orde dus.Alleen de terugwindknop wil dus niet ver genoeg omhoog.Al geprobeerd met een beetje draaien of hij ergens "pakt" a.h.w.,maaar niets....helaas!
deafcon1



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » vr dec 22 2006 3:50 pm

Toch maar wegbrengen voor reparatie. Voor je het weet trek je iets stuk! Het lijkt mij voor een reparateur eenvoudig te doen.
GdP



Onderwerp:

F2

Berichtdoor paulk » vr dec 22 2006 6:31 pm

Denk dat er toch iets in de camera beschadigd is

Heb mijn F2 uit de kast gehaald om het na te kijken. Met de klep dicht kan ik de terugwikkelslinger alleen het eerste stuk omhooghalen (dunne stukje van de as zichtbaar)

Pas als ik de achterwand open heb kan ik hem er helemaal uittrekken en een filmcassette eruit halen. Lijkt erop dat er een mechanische link tussen het openingsmechanisme van de achterwand is en de terugwikkelslinger /mogelijkheid die helemaal omhoog te halen. En zou dus inderdaad kunnen zijn dat die beschadigd is / een tik van de val heeft gehad waardoor er wellicht een palletje net iets is verschoven.

Dus of repateur, of even een tik mee op een tafel geven (niet te hard natuurlijk) misschien dat het terug schiet. Hij doet het toch al niet dus dat is het risico niet ....

Uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat de oude mechanische camera's zoiets best wel kunnen hebben, maar ja misschien durf ik iets meer risico te nemen omdat ik er al zo lang meer werk (eerste F2 body nr F79xxx gekocht in inderdaad 1979, vlak voor de introductie van de F3)

En inderdaad zelf ook eens een andere mechanische body van de eerste etage de trap af laten stuiteren (spiegel stuk, filter op de lens krom, de rest deed het gewoon). Zou zoiets niet met een digibody aandurven ....
paulk



Onderwerp:

Re: F2

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 22 2006 7:51 pm

paulk schreef:Heb mijn F2 uit de kast gehaald om het na te kijken. Met de klep dicht kan ik de terugwikkelslinger alleen het eerste stuk omhooghalen (dunne stukje van de as zichtbaar)

Pas als ik de achterwand open heb kan ik hem er helemaal uittrekken en een filmcassette eruit halen. Lijkt erop dat er een mechanische link tussen het openingsmechanisme van de achterwand is en de terugwikkelslinger /mogelijkheid die helemaal omhoog te halen.


Beste Paul,

Het gedrag van de terugwikkelslinger dat je beschrijft is volstrekt normaal.
Uit jouw opmerking constateeer ik dat het inmuddels gelukt is, de film te verwijderen.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » vr dec 22 2006 10:41 pm

En inderdaad zelf ook eens een andere mechanische body van de eerste etage de trap af laten stuiteren (spiegel stuk, filter op de lens krom, de rest deed het gewoon). Zou zoiets niet met een digibody aandurven ....


Niet van de trap weliswaar maar mijn D50 knalde vande week van mijn bureau af omdat ik over het upload draadje struikelde.

niks aan het handje pfew wel ff zweten

:D
BUG322



Onderwerp:

Uhhhh, draadje eventjes goed lezen

Berichtdoor paulk » vr dec 22 2006 11:12 pm

[quote="gijs sandberg"]

Beste Paul,

Het gedrag van de terugwikkelslinger dat je beschrijft is volstrekt normaal.
Uit jouw opmerking constateeer ik dat het inmuddels gelukt is, de film te verwijderen.

Groeten, Gijs[/quote]

Ik gaf een antwoord op de oorspronkelijke vraag van 'deafcon1' obv een vergelijking met mijn F2 die het WEL doet

Bij mij doet de terugwikkelslinger zijn werk dan zoals het hoort en zou een film dan ook zonder problemen verwijderd kunnen worden.

Maar je conclusie is weinig relevant voor het defect van de camera van 'deafcon1' .... :idea:
paulk




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten