F100 onscherpte

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

F100 onscherpte

Berichtdoor tonjochems » zo dec 06 2009 1:33 pm

ZIt met hetvolgende probleem:
Kreeg 3 diafilms terug , alle opnames onscherp. Direct naar NIkon in Beverwijk met de lenzen. Van AFS 24-120/3.5-5.6G IF VR ED is de rear fixed ring vervangen. Ik dacht probleem opgelost.. Weer een film terug, wederom onscherp. Terug naar Nikon met de lens, en die werd goed bevonden.

Ook op mijn digitale camera de lens uitgeprobeerd. Scherpe foto's als resultaat.

Terugwerkend naar de de laatste goede rol kom ik tot de volgende aanpassingen op de camera..
-Achterwand vervangen (sluitpinnetje van de achterwand kapot) , en heb de filmaandrukplaat overgezet
-Matglas verwisseld
Zou dit redenen voor de onscherpte kunnen zijn?
tonjochems



Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor gijs sandberg » zo dec 06 2009 2:13 pm

Beste Ton,
Welkom op dit forum.
Heb je de F100 kunnen testen in combinatie met andere lenzen ?
Hoe heb je scherpgesteld ?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor tonjochems » zo dec 06 2009 2:26 pm

Ik heb getest met twee identieke lenzen... beiden hetzelfde resultaat... onscherp... De onscherpte is aan de rechterkant van de foto. Links en midden zijn scherp.
Scherpgesteld met autofocus, op automaat F8 en AF met enkelvoudige servo...
tonjochems



Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor Grojan » zo dec 06 2009 2:40 pm

Heeft misschien toch te maken met de filmaandrukplaat, als de film niet volkomen vlak ligt krijg je een verloop in scherpte.

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor tonjochems » zo dec 06 2009 4:01 pm

Kun je mij vertellen hoe ik kan controleren of die aandrukplaat er goed in zit? Er zit nu net een verse film in.... enig idee hoe ik die eruit krijg , zonder dat de aanloopstrook van de film in de huls van de film verdwijnt??? Last ergens een tip... terugspoelen en net voor het einde de camera uitzetten....
tonjochems



Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor gijs sandberg » zo dec 06 2009 5:06 pm

Ton,
Je kan de aanloopstrook ook gewon weer uit de cassette halen, afhankelijk van de cassette en beschikbare hulpmiddelen.
Over links en rechts: ik kan me voorstellen dat er een veer van de aandrukplaat niet lekker zit, maar niet als de kamera net nagezien is.
Testen met twee identieke lenzen heeft natuurlijk niet veel zin (grapje), ik neem aan dat je bedoelt lenzen van eenzelfde type.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor emdeklerk » zo dec 06 2009 8:10 pm

Is het matglasraampje goed "ingeklikt"?
Het vervangmechanisme is hetzelfde als op mijn F90, en ik heb hetzelfde ook al eens gehad.
Kijk overigens goed uit dat je het matglas niet beschadigt met dat bijgeleverde pincet. Heb ik ook gehad met het aandrukken van dat kl*teraampje...
Ik vind het een slecht vervangsysteem, maar ja ze moeten wat, als de zoeker er niet af kan...
Doe mij maar de manier van matglazen vervangen van de F en de F2: kunnen nooit anders dan perfekt op de plaats zitten.
succes, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor tonjochems » ma dec 07 2009 10:36 am

Wil even afmelden dat het euvel gevonden is...... Het was de filmaandrukplaat.... Deze was verkeerd gemonteerd (ondersteboven...... :-(((( ) bij het overzetten van de oude naar de nieuwe achterwand. Dank voor de suggesties...
tonjochems



Onderwerp:

Re: F100 onscherpte

Berichtdoor Grojan » ma dec 07 2009 2:50 pm

Mooi dat je het gevonden hebt, het kan behoorlijk frustrerend zijn als al je gemaakte foto's onscherp zijn.

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten