Lichtmeter F3 kapot?

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Lichtmeter F3 kapot?

Berichtdoor jwvanbeek » di aug 31 2010 9:54 pm

Na jaren van inactiviteit de oude F3 van m'n vader uit de koffer gehaald. Rolletje gehaald, verse batterijtjes erin, en dan... blijft de sluitertijd op 1/80e staan. Bij alle sluitertijden sneller dan 1/60e; daaronder verschijnt de ingestelde sluitertijd met een M erbij. Volgens de handleiding zou er bij handmatige instelling ook een + of - bij moeten staan om over/onderbelichting aan te geven, maar dat gebeurt niet.

Volgens de handleiding is 1/80e de (maximale?) flits-sluitertijd; dus wellicht denkt de camera dat er een flitser op zit? Al googlend vind ik informatie over de lichtmeter. Het zou goed kunnen dat die (of de verbinding richting het display) niet helemaal 100% meer is. Is daar (zelf) wat aan te doen? Wat is wijsheid in dit kader?
jwvanbeek



Onderwerp:

Re: Lichtmeter F3 kapot?

Berichtdoor dick » di aug 31 2010 10:03 pm

Volgens mij moet je de film even doordraaien totdat de teller op 1 staat.
Na mijn beste weten past de sluitertijd zich daarna weer aan voor het gekozen diafragma.

Groet,
Dick
Een nikon dslr met twee lenzen,
dick

Forumlid
Berichten: 676


Locatie: zaanstad

Onderwerp:

Re: Lichtmeter F3 kapot?

Berichtdoor jwvanbeek » di aug 31 2010 11:57 pm

Ah bedankt, dat was het inderdaad. Ik had het rolletje nog 1 frame te weinig doorgedraaid. Om spaarzaam met de slechts 36 beschikbare opnamen om te gaan (hoezo, verpest door digitaal?) had ik nog geen 'echte' foto gemaakt omdat de lichtmeter 'vreemd' reageerde.

Bedankt! Morgen maar eens zien hoe goed mijn handmatige focus is :)

Grtz
Joost
jwvanbeek



Onderwerp:

Re: Lichtmeter F3 kapot?

Berichtdoor Daniël » wo sep 01 2010 7:55 am

ben jaloers :mryellow:
Daniël




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten