Nikon F4 en Metz 45CT5

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Nikon F4 en Metz 45CT5

Berichtdoor Nikon-Jack » zo dec 05 2004 7:06 pm

Afgelopen weekend wilde ik voor het eerst mijn F4 gebruiken samen met de Metz 45CT5 (23 jaar oud) en Metz SCA 346/2AF (M-4) adapter en SCA500C kabel. Volgens Metz zou de combinatie flitser met adapter en kabel de juiste zijn om samen met Nikon AF apparatuur te gebruiken.

De F4 schrok hier blijkbaar van want hij blokkeerde na een (1) foto. De AF werkte niet meer, de belichtingsautomaat bleef op A staan en hij maakte geen enkele foto meer. Pas na de film te hebben verwijderd en opnieuw geladen te hebben kwam hij gelukkig weer tot leven.
Mijn F90X heeft ook al ooit AF problemen gehad in combinatie met deze flitscombinatie. Met andere bodies gaat het wel goed.

Is dit een bekend fenomeen? Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank, Jack
Nikon-Jack



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di dec 07 2004 8:01 pm

Dag Jack,

Ik heb je eerst geemailed dat het mogelijk te maken zou kunnen hebben met de spanning (ontsteekspanning). Ik heb ook even geemailed met de activiteitencoordinator van onze club (hij heeft de nodige ervaring met flitsers) en hij vertelde me het volgende:

Er zijn veel flitsers die als electronica vernietiger bekend staan. En je moet dan deze flitsers niet gebruiken. Een Nikon F en een Nikon F2 kunnen met alle filtsers werken. Een F3 kan veel flitsers aan maar is zeker niet ongevoelig voor dit probleem. De F4 heeft (veel) weer meer electronica is daar dus weer veel gevoeliger. En de F5 mogelijk nog meer. Dat is dus een nadeel van de electronica maar je kunt wel weer meer en mooier met die electronica.

Om deze reden adviseert de Nikon importeur alleen om Nikon flitsers te gebruiken die zij voor bepaalde camera's geschikt achten (hiervoor zijn tabellen).

Als je aanstaande zaterdag naar de clubbijeenkomst (in Els -Overbetuwe, zie NCN-agenda) komt, zou je dan misschien de Metz filtser met adapter mee kunnen nemen. Dan kan de ontsteekspanning worden gemeten. Laat daarom even weten of je komt, dan wordt er meetapparatuur meegenomen.


Tot zover het stukje. Tot Zaterdag?

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Nikon-Jack » di dec 07 2004 9:04 pm

Beste Amadeus,

As. zaterdag ben ik zeker aanwezig!
Ik zal camera, flitser en adapters meebrengen.
Tot as. zaterdag.

Jack
Nikon-Jack




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten