Probleem F65 met Nikkor-D lens

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Pierre » di dec 21 2010 4:47 pm

Mijn dochter van bijna 18 fotografeert inmiddels meer dan 4 jaar. Begonnen met een analoog cameraatje, daarna een analoge spiegelreflex en sinds bijna 3 jaar een digitale reflex. Toch vindt zij de analoge foto's qua sfeer en intensiteit mooier dan de digitale foto's. Die wilde ze graag voor Sinterklaas hebben.
Daarom heb ik een F65 op de kop getikt met een 28-80 AF Nikkor-D lens. Een F80 vindt ze te zwaar.

Zelf heb ik de stap naar digitaal genomen vanuit een analoge camera die alleen handmatig bediend kon worden.
De analoge AF-periode heb ik overgeslagen. Vandaar dat ik hier niet erg in thuis ben.

Op de Nikkor-D lens zit een schuifje waarmee het diafragma geblokkeerd wordt. Dit is nodig bij het op de camera zetten van de lens en bij de overige programma-instellingen.
Ik zou verwachten dat, wanneer ik het diafragma van de blokkering afhaal, het diafragma in de M-modus op de lens is in te stellen samen met de sluitertijd op de camera. Zo gauw de lens op manueel diafragma gezet wordt, geeft de camera de foutmelding FEE-- aan.
Wat ik in de gebruiksaanwijzing lees, is dat er dan een verkeerde lens op zou zitten, die het diafragma niet kan doorgeven naar de camera.

Kan iemand mij vertellen hoe het diafragma gewoon manueel in te stellen is, samen met de sluitertijd?
Nu kan het diafragma alleen via een omweg veranderd worden:
bv. door op A een ander diafragma in te stellen, dan naar M te gaan en daar de sluitertijd te veranderen,
of door over- of onder te belichten door de belichtingswaarde te veranderen.
Pierre



Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Melliw » di dec 21 2010 4:59 pm

De diafragmaring op het objectief moet op de kleinste opening staan, F/22 denk ik in dit geval.
Nu geeft de camera geen FEE melding. Met het instelwiel kun je de nu waarden aanpassen.
Als het nog niet werkt, moet je even de contacten schoonmaken.

Succes ermee. Leuk dat er nog mensen zijn die voor analoog kiezen.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor emdeklerk » di dec 21 2010 6:18 pm

De FEE-melding geeft aan dat de camera in bepaalde autmaatstanden niet kan werken omdat het diafragma niet is vergrendeld op de de hoogste waarde. Dus de kleinste diafragma-opening. Op de beide diafragmaschalen is dat cijfertje oranje.

Dus in de standen S (shutter = sluitertijdvoorkeuze) en P (Programma-stand) moet het diafragma op die stand worden ingesteld en vergrendeld met het schuifje. (Heel vroeger was dat trouwens een uiterst onhandig paddestoelvormig knopje dat je moest indrukken en draaien - een ergonomisch misbaksel, Nikon onwaardig...)
In de standen A (aperture = diafragmavoorkeuze) en M (manual = handbediening) moet je immers zelf de diafragmaring kunnen bedienen, dus dan niet vergrendelen.

Immers: stel dat je objectief vergrendeld is op een kleinste opening van 22, en je zou de camera op A instellen, dan gaat de camera er van uit dat je alle opnamen op 22 wil maken en zal lekker lange sluitertijden nemen.

Een en ander hoort uitstekend te werken op alle AF-D-objectieven.

Je schrijft dat als het objectief op "manueel diafragma" gezet wordt, de FEE-melding volgt. Dat zou alleen kunnen als in dat geval op de camera een verkeerde modus als S of P is ingesteld.

Dus in het kort: vergrendelen van het diafragma op de oranje waarde ALLEEN als de camera is ingesteld op S en P.

Het vergrendelen van de diafragmaring heeft verder niets te maken met het op de camera zetten.

emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Pierre » di dec 21 2010 6:50 pm

Zowel in de S- als in de A-stand kunnen de veranderingen alleen maar worden doorgevoerd met het instelwiel (met het diafragma op oranje=22 en een geblokkeerde diafragmaring). In S wordt dan natuurlijk de sluitertijd veranderd, in A het diafragma.
Wanneer ze overgaat naar M met een geblokkeerd diafragma en je draait aan het (enige) instelwiel, dan veranderen tegelijkertijd de sluitertijd en diafragma.
Stel maar 500 met f4 wordt 250 met f5.6, 125 met f8, etc
Als je in de stand M de diafragmaring van zijn blokkade afhaalt, zodat er meer dan alleen 22 in te stellen is, dan verschijnt de foutmelding.

Wat betreft jouw opmerking, Melliw, vind ik het ook leuk dat mijn dochter ook weer overschakelt, of in ieder geval de mogelijkheid wil hebben, op analoog.
Zeker toen ik vertelde dat ik vroeger zelf mijn zwart-wit rolletjes ontwikkelde en afdrukte, werd ze nog enthousiaster.
Dus dat zal ze ook nog wel een keer willen doen. Mijn doka-spullen liggen nog gewoon op zolder.
Ontwikkelaar, fixeer en papier is nog steeds te krijgen, dus waarom niet.
Ze vroeg of ik ook kleurenrolletjes kon ontwikkelen, maar daar heb ik me nooit aan gewaagd.

Ze heeft trouwens ook een Lomo-cameraatje en een Polaroid (net voordat die opgedoekt werd)
Maar wie weet, komt dat ook wel weer terug.
Daarnaast gebruikt ze met erg veel plezier mijn Sigma 10-20 mm, die op haar Canon 350 16-32 mm wordt.

Ik vind het leuk dat ze mijn hobby overneemt en dat we zo samen op pad kunnen.
Pierre



Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor emdeklerk » di dec 21 2010 7:21 pm

"Als je in de stand M de diafragmaring van zijn blokkade afhaalt, zodat er meer dan alleen 22 in te stellen is, dan verschijnt de foutmelding."

Ik ken de F65 niet, maar dat lijkt me niet goed.
In die stand zou je met de diafragmaring het diafragma, met de draaiknop de sluitertijden moeten kunnen instellen.

Als de contacten vuil zijn zou mijns inziens ook in andere modi die foutmelding moeten verschijnen?

"Wanneer ze overgaat naar M met een geblokkeerd diafragma en je draait aan het (enige) instelwiel, dan veranderen tegelijkertijd de sluitertijd en diafragma. / Stel maar 500 met f4 wordt 250 met f5.6, 125 met f8, etc."

Dat hoort meer bij de P-instelling, dus het lijkt me toch dat er iets niet goed is.

emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo dec 22 2010 7:55 am

Een handleiding van de F65 is in het Tsjechisch, Duits, Engels en Frans nog gewoon te downloaden bij Nikon. mits je jezelf een keer geregistreerd hebt.
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Riemke » wo dec 22 2010 9:09 am

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Gebruikersavatar
Riemke

Clublid
Berichten: 3597


Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor emdeklerk » wo dec 22 2010 9:26 am

Maar je hebt toch een handleiding? Ik lees tenminste:
"Wat ik in de gebruiksaanwijzing lees, is dat er dan een verkeerde lens op zou zitten, die het diafragma niet kan doorgeven naar de camera."

Probeer eens een ander AF- of AF-D objectief te lenen, en kijk eens of dat zich ook zo vreemd gedraagt.
Als het aan de camera ligt lijkt het me niet de moeite het te laten repareren, gezien de tientjeswaarde van een F65.
Dan zou je beter kunnen omzien naar een ander exemplaar.

succes, emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Jur » wo dec 22 2010 11:51 am

Volgens de gebruiksaanwijzing dien je voor gebruik in de M-stand de sluitertijd in te stellen met de command-dial en het diafragma met de command-dial + het indrukken van de diafragma-toets (de +/- toets). Op het objectief dien je ook in de M-stand het diafragma op de kleinste waarde in te stellen!

Instellen van het diafragma
Afbeelding
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Pierre » do dec 23 2010 4:19 pm

Bedankt voor alle reacties.
Mijn dochter komt met de Kerst en neemt de camera mee, dus dat wordt verder uitknobbelen.
Pierre



Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Jur » wo dec 29 2010 11:47 am

Pierre schreef:Bedankt voor alle reacties.
Mijn dochter komt met de Kerst en neemt de camera mee, dus dat wordt verder uitknobbelen.


Is het probleem nu opgelost Pierre?
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Probleem F65 met Nikkor-D lens

Berichtdoor Pierre » wo dec 29 2010 7:37 pm

Ja, inderdaad. Bedankt.
Pierre




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten