Diep Triest: Nikon stopt productie FM3A, F5, F100, F80

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo jan 15 2006 11:46 pm

Dag Forumvrienden,

Zo net even terug van drie dagen auto show in het MECC. Ik heb me prima vermaakt.

Nikon-nl, ik fotografeer al meer dan 2 jaar niet meer met een F3, die heb ik feitenlijk afgezworen. Met een FM3A en FM2 is het veel prettiger fotograferen. Ik heb de in 2000-2002 vier nieuwe lenzen gekocht en twee nieuwe camera's in Nederlandse winkels.

De metafoor van de paardentram slaat nergens op en ook de reis naar Italie niet. Niets is leuker voor sommigen om naar Italie te rijden dan in een Bugatti 57 en dat heeft niets met conservatisme te maken....zo hebben veel moderne mensende behoefte om te camperen...of vinden ze het leuk om blokken hout in een open haard te gooien. Die mensen noemen we toch ook niet conservatief.

Een FM3A is een prachtig stukje mechanische techniek, verfijnd, handzaam, van goede kwaliteit. Het staat voor degelijkheid...en het was de uiting van Nikons bedrijfsfilosofie...Men is die filosofie gaan verlaten.

De term marktfundamentalisme snijdt geen hout....en is eigenlijk misleidend. Nikon heeft gekozen voor het maken van meer troep en het maken van kwaliteitsproducten gestopt. Dat is niet anders dan kortzichtigheid en het zal net zoals bij Arthur Anderson een ondergang betekenen voor Nikon.

De kortzichtigheid bestaat hierin dat men een essentiele bedrijfsfilosofie (of een fundamenteel principe van het bedrijf) om te overleven overboord gooit en zelfs het laatste stukje dat de "oude waarde" vertegenwoordigde met een flauwekul PR verhaal weg snijdt. Voor Nikon...we maken kwaliteits objectieven, die lang meegaan. Voor Arthur Anderson was dit "we geven geen provisies aan onze medewerkers voor het binnen halen van klanten en van sommigen bedrijven controleren we de boeken gewoon niet, want die bedrijven deugen niet en daar gaan we niet onze naam aan verbinden"

Over de toekomst van Nikon kan men niets anders dan somber gestemd zijn. Wellicht dat ik overweeg om een stukje in deze trand op te sturen ter plaatsing in het volgende clubblad.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor SwederD70 » di jan 17 2006 3:08 pm

Als je ergens mee bent opgegroeit dan doet het pijn als het weggaat…

Maar goed, Nikon kan wel zijn analoge camera’s blijven behouden maar ik denk dat er binnen nu en 5 jaar er bijna geen analoog fotorolletje meer zal zijn.
Dus kun je wel hele mooie analoge bodies hebben of kopen maar fotograferen kun je er niet meer mee....

Stopt het niet in de lengte dan stopt het wel in de breedte...
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di jan 17 2006 5:25 pm

Dag Forumvrienden,

De bovenstaande opmerking, dat er over 5 jaar geen filmrolletje meer zal zijn verdient ook een antwoord :-)

1a) Ik denk dat zelf niet. Wel zal het een kleinere markt zijn dan nu. Digitaal is niet in staat de kwaliteit van een bariet zwart/witafdruk te leveren. Op middenformaat en 4x5 inch zal er nog wel zeker film gebruikt worden.

1b)Eigenlijk is zoiets als analoge dia fotografie voor de amateur veel minder tijdrovend dan digitale fotografie. Je schiet je rolletje vol, laat het ontwikkelen en inramen...en projecteren maar. Geen gedoe met overzetten naar PC, kleur/witbalans correcties etc. :-)

2a) Digitaal heeft nog een belangrijk nadeel. En dat is het bewaren van digitale bestanden. Hard disks, CDroms ze hebben allen een beperktere levensduur dan film (ik heb meerdere malen harddisk crashs meegemaakt).
Verder is het nog maar de vraag of de huidige bestandsformaten als jpg en vooral de verschillende NEFs over 10 jaar nog wel gemeengoed zullen zijn. De software kennende zullen de formaten dan weer anders zijn.
Je zult dus actief moeten blijven om je digitale bestanden op tijd om te zetten.

2b) Er zijn ook andere oplossingen...jouw mooiste opnamen af laten drukken of ...jouw digitale bestanden laten afdrukken op transparanten van 4x5 inch of kleinbeeld formaat (he...dan heb je weer een dia :-) ).

3) De enige reden om film bestanden ook digitaal te maken is de vergroting van de toegankelijkheid.....maar de originelen bewaart men eigenlijk nog steeds, zodat toekomstige generaties deze nog steeds kunnen gebruiken op de systemen die men dan heeft.

4) M.a.w. analoog heeft een toekomst voorwat bewaarbaarheid betreft en bij digitaal is dit eigenlijk buitengewoon onzeker. Het vraagt alleen wat moed om dit hardop te zeggen {Kleren van de keizer :-) }

Amadeus Gould
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor roel » di jan 17 2006 10:56 pm

EG, buiten dat het inderdaad ontzettend zonde is dat Nikon een deel van haar kracht wegschuift, een reactie op jouw laatste posting:

1a. Is er voor middenformaat en 4x5 inch nog veel film over een paar jaar??? Ik vraag het me af. Er zijn nu al achterwanden voor middenformaat met een ontzettend hoge kwaliteit. En de het probleem van de zwart/wit afdruk die je noemt ligt niet direct bij de digitale opname, maar bij de afdruk ervan. Als het anders is lees ik dat graag. De afdruktechniek zal ongetwijfeld verder ontwikkelen.

1b. Jouw smiley is op z'n plaats... :wink:

2a. het bewaarprobleem is relatief. Bij digitaal heb je het voordeel dat je op meerdere plaatsen originele bestanden kunt bewaren. Als je bij een analoge verzameling brand hebt, dan ben je alles kwijt. Bij digitaal niet (mits je slim bewaart).
De bestanden blijven leesbaar. Er komen wellicht betere/kleinere opslagmethoden, maar kijk naar de nu oudere opslagmethodes, die zijn ook nog te lezen. En... als je negatieven/positieven niet zorgvuldig bewaart, dan vergaan die ook net zo makkelijk.

2b. opnieuw de smiley...

3. Een heel erg groot voordeel van digitaal is het makkelijk kunnen delen van de opnamen, op meerdere manieren en in meerdere kwaliteiten. Verder zie 2a.

4. zie opnieuw 2a. En nogmaals: als je digitaal goed bewaart, is de kans op verval te ondervangen. Als je analoog slecht bewaart (bijvoorbeeld te vochtig) dan zie je vlot verval.


Wat ik zelf jammer vind is niet direct de wijziging van techniek - deze wijziging zal weinigen als verassing komen - maar het afsluiten van een erg mooie en goede periode van analoge fotografie. Natuurlijk blijven de F6 en FM10 (is dat ding eigenlijk in Nederland te koop???), maar er verdwijnt teveel van het oude.
Anderzijds: Nikon maakt nog steeds erg mooie foto-artikelen. Ook tussen de coolpixen zitten mooie camera's. Je moet ze niet vergelijken met spiegelreflexen, maar een vergelijking tussen compact en spiegelreflex is altijd al zot geweest. En dat er bij de nieuwe lenzen veel slechte(re) zouden zitten? Och... valt wel mee denk ik. Een paar laaggeprijsde lenzen zouden eigenlijk geen Nikon product mogen zijn, maar verder zit daar veel mooi spul tussen, lijkt me. En als je het vorkje mist, dan fotografeer je met een oudere camera en is het sowieso geen gezicht als je daar een nieuwe AF lens op zet.

Desalniettemin vind ik het nog heerlijk om met mijn F2a met manual focus lenzen op pad te gaan. Het voelt bijna wat ambachtelijk. Maar... wanneer ik een paar duizend euro's over zou hebben, dan zou ik graag de D200 willen hebben met een paar mooie AF lenzen erbij. Ik zou dan beide camera's met plezier gebruiken.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » wo jan 18 2006 1:12 am

Dag Forum-vrienden

Sommige mensen geloven in de kleren van de keizer, terwijl die niets aan heeft.

1) Als je digitaal fotografeert zul je aan de slag moeten om bestanden te bewaren.
Ik noem een aantal redenen; hardware en software. Niemand werkt meer met de 5 1/4 of 3 1/4 diskettes. Bewaren op CDroms is de geijkte manier om bestanden te verliezen. Mijn 7 jaar oude scans, zorgvuldig bewaard op CDrom zijn soms zeer slecht te lezen.
Over 10 jaar wordt NEF niet meer ondersteunt en moet je wat anders. Het is nu al een gehannes, dat je aan Nikon Capture bent overgeleverd.
Bij een brand ben je een digitale verzameling ook kwijt.

2) De grote digitale achterwanden, halen het niet wat kwaliteit betreft bij analoog. Ze vinden alleen toepassing bij sommige commerciele fotografen...echter ze zijn onbetaalbaar en onhandelbaar (je zult een laptop moeten meezeulen). Daarom laat die groep MF en 4x5 vallen voor DX formaat spiegelreflex...goed genoeg voor hun klantenkring, maar feitenlijk kwaliteitsverlies.

3) Film inscannen levert veel beter resultaten op.

4) Bovendien heb je geen last van vignetering en CA problemen. Dat is geen fout van de objectieven zoals vaak wordt gesteld maar van de openingshoek van de sensor, die inferieur is aan film. Over 5 jaar is er gerust not 4x5 inch film, die veel betere kwaliteit levert dan digitaal.

5) Trouw aan Nikon heeft in feite afgedaan. Er zijn waarschijnlijk betere objectieven te koop van Zeiss met vorkje!

Afbeelding

En wil je nog eens meer lezen over film....klik hier

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » wo jan 18 2006 9:17 am

De meeste professionals zijn al of gaan binnenkort digitaal. Amateurs gaan massaal digitaal.

Ondanks alle genoemde voordelen van analoge fotografie is het (helaas of niet) een achterhoedegevecht.

Waarom digitaal 'wint' van chemisch komt door het enorme voordeel dat foto's meteen beschikbaar zijn. Met name voor professionals (pers, produktfotografie) is dat belangrijk. Amateurs vinden dat ook een enorm voordeel; je kan thuis meteen zelf met je foto's aan de slag. Vroeger kon dat alleen als je zelf een doka had.

Analoog is/wordt een niche-markt, in digitaal zit de ontwikkeling en daar valt dus geld te verdienen. De schoorsteen moet wel blijven roken...
Bedrijven als Fuji, Agfa en Kodak sluiten veel film-fabrieken en investeren niet meer in ontwikkelingen op 35mm film-gebied. Fabrikanten van camera's richten al hun energie mbt produktontwikkeling en fabrikage op digitale produkten.

Jaren geleden hebben we afscheid genomen van de platenspeler. Net als nu vonden velen dat analoge opname en weergave beter was dan digitaal met het toen opkomende CD-tje. Same thing.
In mijn omgeving hebben de destijds grootste tegenstanders van de CD nu een CD-verzameling die groter is dan hun LP-verzameling was.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » wo jan 18 2006 12:38 pm

Toevallig staat in Haarlem de grootste platenperserij van Europa en is ook in Frankrijk weer een grote perserij geopend.
Dit, omdat er weer steeds meer vraag is naar lp's.
Het laatste album van Robbie Williams en Madonna zijn ook weer gewoon op vinyl te krijgen.... :shock:
Hetzelfde zou ook best eens kunnen gebeuren met de fotografiemarkt.
Ik denk dan ook dat negatiefmateriaal wel sterk zal teruglopen, maar dia's blijft toch best wel een gewilde filmsoort, al was het alleen maar om de scherptekwaliteit....
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor luc » wo jan 18 2006 5:24 pm

Dat er over 5 jaar al geen film meer te krijgen is daar geloof ik dus helemaal niks van.

Dat het iets moeilijker te krijgen en misschien ook duurder zal zijn is wel te verwachten.

Kijk bijv. naar 8mm film. De super 8 cassettes zijn bijv. nog steeds gewoon te koop sterker nog kodak neemt zelfs nog de moeite om nieuwe film "64T" ook nog in super8 te leveren. http://www.kodak.com/US/en/motion/s8mm/product.jhtml?id=0.1.4.14.4&lc=en

Als je nog een goed werkende camera kunt vinden kun je dus nog steeds gewoon op super8 filmen.

En je kunt toch niet echt stellen dat niemand is overgestapt op video en hoe lang is dat onderhand al niet geleden.

Luc
Laatst gewijzigd door luc op wo jan 18 2006 6:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Onno » wo jan 18 2006 5:25 pm

Produkten waar voldoende vraag naar is zullen in de handel blijven. Zodra een produktlijn meer geld gaat kosten dan het oplevert is het logisch om ermee te stoppen.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SwederD70 » do jan 19 2006 10:41 am

Tuurlijk zal de professionle 35mm diafilm en middenformaat het langste blijven omdat daar nog het meeste vraag naar zal blijven door de profesionele analoge fotografen. (daar heeft en duurt het ook nog het langst voordat ze over gaan naar digitaal)

Alleen denk je dat het gros van de consumenten over 5 jaar nog een "consumenten 35mm film" koopt??? De jeugd al helemaal niet meer.

En als jij een mooie analoge body hebt, betaal jij dan over 5 jaar 20,- Euro voor een Fuji Velvia terwijl die nu 7,50 zou kosten (bij wijze van spreken). En schiet je die net zo makkelijk vol als nu?
(als je het zelf moet bekostigen)
Sommige natuurlijk wel, alleen voor enkele zal hier de grens zijn....

Dat Madonna en Robbie Williams weer op vynil te krijgen zijn heeft m.i. denk ik meer een publicitaire/promotionele reden als dat er echt vraag naar is en ze er veel aan overhouden. 'Anders als anders zijn en doen' zit een beetje in de aard van beide artiesten, lijkt mij....
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do jan 19 2006 11:05 pm

Dag Forumvrienden,

Met een goedkoop TFT schermpje zonder kleurcalibraite een beetje gaan stoeien na een dag fotograferen in kou weer wind er regen... Je moet er maar zin in hebben (opvallend veel beroepsfotografen klagen hierover). En de resultaten moeten we nu ineens mooi gaan vinden omdat we met onze tijd mee moeten gaan :-)

Het bedrijf dat de CD speler introduceerde, maakt ze tegenwoordig niet meer.

Een computer fabrikant die een ex-directeur van Pepsi Cola binnenhaalde voor de verkoop, verloochende zijn bedrijfsfilosofie en ging bijna ten gronde....totdat de oprichter weer een nieuwe injectie van oude waarden deed.

Hoe duurder de film hoe beter je leert fotograferen. ...want je zult wel moeten. Zo heeft Ed van der Elske het in de jaren 50 in Parijs ook moeten doen met zijn middenformaat Rollei. De meester toont zich in de beperking.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor SwederD70 » vr jan 20 2006 9:40 am

Ik moet zeggen ik ben nog steeds geen fatsoenlijk TFT-scherm tegen gekomen dat dezelfde kwaliteit geeft als mijn CRT-Monitor....

Dus wat dat betreft hoop ik dat mijn monitor het nog lang doet....
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jan 23 2006 12:20 am

Het is jammer dat Nikon stopt met de productie van de FM3A, het is ook erg jammer dat dit ertoe leidt dat er langzaam een soort doemdenken ontstaat omtrent de Analoge Fotografie, dat dit ertoe leidt dat we allemaal moeten denken dat fotograferen met film en manual focus objectieven een fossiele bezigheid is...

Film zal altijd verkrijgbaar zijn, al was het maar om de filmindustrie (die van dat bewegende beeld) te voorzien, en om al die fotografen die met liefde en plezier hun M6, FM3A, F5, Voigtlander Bessa, Zeiss Ikon etc gebruiken als serieuze markt te zien.
Misschien wordt de 'analoge markt' kleiner, maar het voordeel daarvan is dat we dan niet overspoeld worden met inferieure camera's en lenzen waar je nog niet mee begraven wilt worden...

ik krijg nu al medelijden met al die digitalisten.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » ma jan 23 2006 2:31 pm

Ik ben het met je eens dat film wel zal blijven, echter ook in de (bewegende) filmindustrie wort nu al heel veel gebruik gemaakt van digitaal.
Bij mijn weten is bijvoorbeeld een film als de laatste Star Wars (III) al helemaal digitaal.... :shock:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jan 23 2006 3:16 pm

daar noem je dan ook een film die niet zonder digitale technieken cq. opname gemaakt had kunnen worden, net als King Kong, Harry Potter enzovoorts

het 'digitale filmen' heeft het filmmaken wel sneller, dus goedkoper gemaakt, denk maar aan de laatste films van Theo van Gogh, die een manier van harddiskrecording had ontwikkeld waarme hij in redelijk snel tempo films kon maken (denk dat de financiering langer in beslag nam)

werken met film zal een gerichte artistieke keuze gaan worden, ook in de fotografie. In een toekomst/heden waarin het mogelijk is om elk gewenst beeld te produceren, zal vakmanschap, visie, en puur talent zich niet laten weerhouden door de 'beperkingen' van film.

vreemd genoeg zie ik echt een opleving van de analoge fotografie, van de 'manual focus' fotografie. Misschien heeft dit te maken met de gedaalde en dalende prijzen voor manual focus apparatuur, misschien is de digitale fotografie een kleine zegen voor diegenen die het gevoel hebben 'echt' te willen fotograferen, misschien is het voor een (grote?) groep mensen een te hoge drempel om volledig digitaal te werken.

Het is wel zorgelijk dat er geen sluitende keten meer is, in de zin dat films beperkter verkrijgbaar zijn/worden (zo heb ik me laten vertellen, al merk ik daar zelf weinig van, de meeste winkels waar ik kom hebben behoorlijke voorraden film liggen), en dat er minder winkels en labs schijnen te zijn waar je een filmrolletje kunt laten ontwikkelen/afdrukken.

Het zou zomaar kunnen dat de hele filmverwerkingsindustrie goedkoper wordt voor ons filmconsumenten, omdat alle apparatuur er al is, bijna niets meer kost (want al aangeschaft en ruim betaald), en het ontwikkel/afdrukproces is gestandaardiseerd. Allemaal zaken die voor het digitale proces nog niet volledig gerealiseerd zijn, en investeringen moeten eerst worden terugverdiend, liefst snel ook.
vanson




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten