FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor Traveler » zo jun 05 2011 11:45 am

Laats kwam ik mijn FM3A tegen in de kast. Rolletje ingedaan en op jacht gegaan...


Kijken, meten,scherpstellen, opnieuw kijken, twijfelen, een stap naar voren, opnieuw meten en scherpstellen...klik! foto.

Dan het echt grote wachten: een week wachten op het afgedrukte resultaat.

Enveloppe uitvouwen, de indexfoto snel overslaan en dan....: de confrontatie...Spatscherp en prima belicht! Ik kan het nog.

Fotograferen is een proces. Het middel is een doel, het rustig kijken naar onderwerpen, compositie lichtval etc. Was vergeten dat het vroeger zo ging.

Wie doet het nog en met welke analoge Nikon?

De lens die ik genbruikte? een gewone 50mm F1.8 (non E).
Traveler



Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor Frederix » zo jun 05 2011 11:56 am

Traveler schreef:Fotograferen is een proces. Het middel is een doel, het rustig kijken naar onderwerpen, compositie lichtval etc. Was vergeten dat het vroeger zo ging.


Fotograferen is veel meer goed kijken en vooral zien. Het proces is er alleen maar om hetgeen je ziet op het papier te krijgen. De camera is alleen maar het gereedschap. Merk of soort camera is, denk ik, totaal niet van belang, de fotograaf daarentegen is wel van belang.

Rustig kijken, compositie en lichtval zijn nu net zo belangrijk als vroeger, dat kun je toch niet vergeten zijn?

Maar om op je vragen terug te komen, ik doe eigenlijk niet anders dan analoog fotograferen. Zo bijzonder is dat ook weer niet. Ik gebruik hiervoor van Nikon:
    Nikon F100
    Nikkormat FtN

En naast mijn Nikons fotografeer ik met:
    Rolleicord Vb
    Agfa Click
    Zelfgebouwde pinholecamera's
    Canonet 28
    Wegwerpcameraatjes
    Minox 35 (binnenkort verwacht!)

Ik maak soms een digitaal zijstapje voor kiekjes (daar is digitaal goed voor) met:
    Lumix LX3
    Mijn mobieltje
Laatst gewijzigd door Frederix op zo jun 05 2011 12:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Frederix



Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor Cees » zo jun 05 2011 12:00 pm

Leuk hè?!? Ik gebruik nog een enkele keer één van mijn analoge toestellen, en nog steeds met erg veel plezier.
Nikkormat FT2, Nikon FE, FE2, F401 en F5. Daarnaast nog een Leicaflex en een Kodak Retinette.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 12:14 pm

Frederix geeft het goed aan.

En ik denk dat Frederix ermee accoord gaat als ik aanvul dat de fotograaf ook kritisch moet kijken naar hetgeen hij totstand heeft gebracht.
Als men dat kan komt men tot grote hoogten en daar bedoel ik mee dat de fotograaf zich in goede richting ontwikkelt.
Ik laat het hierbij - het is neem ik aan duidelijk.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor Traveler » zo jun 05 2011 12:22 pm

Dat is denk ik zo, het maakt niet uit welk merk en/of analoog of digitaal. Echter, ik merk dat het fotograferen met de genoemde camera me veel meer bewust maakt van dat proces. Ik denk dat de belangrijkste oorzaak van die grotere mate van bewustzijn met name door de snelheid voortkomt. De stappen gaan langzamer waardoor je als het ware meer tijd hebt om na te denken over de genoemde factoren.
Traveler



Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 12:35 pm

Traveler schreef:Dat is denk ik zo, het maakt niet uit welk merk en/of analoog of digitaal. Echter, ik merk dat het fotograferen met de genoemde camera me veel meer bewust maakt van dat proces. Ik denk dat de belangrijkste oorzaak van die grotere mate van bewustzijn met name door de snelheid voortkomt. De stappen gaan langzamer waardoor je als het ware meer tijd hebt om na te denken over de genoemde factoren.


Dag Traveler,
Ik heb een Nikon FM en ken jouw camera wel maar alleen van naam.
Ik weet wat je bedoelt aan te geven. Alles zelf bepalen enz. Ik deed dat vroeger met een Nikon F.
Maar met een eenvoudige digitale camera kan je ook veel zelf instellen. En met een duurdere kan je zelfs nog meer instellen.
Ik laat wel de afstand automatisch bepalen (bij mijn simpele digitale camera) maar controleer wel of het daarin ook is geslaagd.
Ik ben overgegaan op digitaal omdat er met de films vaak werd gerommeld in de centrale (een professionele centrale of niet - ik heb alles wel geprobeerd en werd er droevig van) en dan ben ik dagen bezig met retoucheren van één film.... het gaat uiteindelijk toch om het resultaat.
En als je dan zo graag reist (je heet niet voor niets traveler) dan wil je ook op vacantie of tijdens je reis ook wel zien of het is gegaan zoals je wilt. Digitaal heeft ook wel wat. Maar het liefst ga ik terug in de tijd (met mijn Nikon F3) als er maar eens goed met film in de ontwikkelcentrales zou worden omgegaan. Die tijd komt niet terug. Echt niet!

Aanvulling: ik scande mijn negatieven en retoucheerde de bestanden - ik retoucheerde nooit kleinbeeldfilm zèlf en dat is ook eigenlijk onmogelijk te doen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor Frederix » zo jun 05 2011 12:43 pm

jantom schreef:Aanvulling: ik scande mijn negatieven en retoucheerde de bestanden - ik retoucheerde nooit kleinbeeldfilm zèlf en dat is ook eigenlijk onmogelijk te doen.

Bij een normale filmscanner kan de software tijdens het scannen de scan retoucheren (Digital ICE). Mijn Nikon Coolscan doet dat perfect, heb ik geen omkijken naar. Dat werkt overigens alleen met kleurnegatief, zwart wit film moet inderdaad handmatig worden geretoucherd. Dat is inderdaad een kl**e klus. Daarom gebruik ik tegenwoordig de Kodak BW400CN en Ilford XP2 voor zwartwit werk. Deze films worden in C-41 ontwikkeld en gedragen zich als kleurnegatief.
Frederix



Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor jantom » zo jun 05 2011 12:57 pm

Frederix schreef:
jantom schreef:Aanvulling: ik scande mijn negatieven en retoucheerde de bestanden - ik retoucheerde nooit kleinbeeldfilm zèlf en dat is ook eigenlijk onmogelijk te doen.

Bij een normale filmscanner kan de software tijdens het scannen de scan retoucheren (Digital ICE). Mijn Nikon Coolscan doet dat perfect, heb ik geen omkijken naar. Dat werkt overigens alleen met kleurnegatief, zwart wit film moet inderdaad handmatig worden geretoucherd. Dat is inderdaad een kl**e klus. Daarom gebruik ik tegenwoordig de Kodak BW400CN en Ilford XP2 voor zwartwit werk. Deze films worden in C-41 ontwikkeld en gedragen zich als kleurnegatief.


ik heb een LS-2000 maar de meeste films die ik scande (altijd ontzettend goed behandeld) waren kleurnegatieffilms. Ik begon met kleur toen mijn zoon (inmiddels bijna 19) werd geboren. Daarvóór meestal zwartwit en dat had ik zelf in de hand. Daarmee nooit problemen gehad want ik werkte er mee als een laborant (zo schoon).
Ik heb weleens op vacantie hopen kleurennegatieffilm laten ontwikkelen met de eis dat ik de ontwikkelde films zelf uit de machine mocht halen en knippen en de rest. Je begrijpt wat ik bedoel. Dat werkte meestal goed. Ik heb in mijn hele leven één of twee films gehad waarvan geen enkel negatief moest worden geretoucheerd. Een openbaring. Maar ik heb RSI en mag eigenlijk niet meer retoucheren of typen. Dan kies ik er in ieder geval voor niet meer te retoucheren want ik wil wel -ook al doet het pijn- je kunnen beantwoorden. Als dat niet meer gaat hang ik me op (maar zie dat niet te letterlijk).
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor MartijnM » wo jun 15 2011 6:05 pm

Frederix schreef:
jantom schreef:Aanvulling: ik scande mijn negatieven en retoucheerde de bestanden - ik retoucheerde nooit kleinbeeldfilm zèlf en dat is ook eigenlijk onmogelijk te doen.

Bij een normale filmscanner kan de software tijdens het scannen de scan retoucheren (Digital ICE). Mijn Nikon Coolscan doet dat perfect, heb ik geen omkijken naar. Dat werkt overigens alleen met kleurnegatief, zwart wit film moet inderdaad handmatig worden geretoucherd. Dat is inderdaad een kl**e klus. Daarom gebruik ik tegenwoordig de Kodak BW400CN en Ilford XP2 voor zwartwit werk. Deze films worden in C-41 ontwikkeld en gedragen zich als kleurnegatief.


Ik scan met de Epson V750 en de Digital ICE waar Fred over schreef, werkt ook bij deze scanner prima. Zwartwit werk doe ik meestal achteraf digitaal, omdat ik meestal met de Kodak Ektar film schiet.

Oh ja, fotografeer analoog met Nikon F5 en Hasselblad 503CXi.

(Heb overigens ook een FM3A gehad. Zeer mooie, handzame camera, maar vanwege te weinig analoog kleinbeeld werk vorig jaar samen met de F3, F4 en al mijn AI-s spul van de hand gedaan...)
Buy film, not megapixels...
Gebruikersavatar
MartijnM

Clublid
Berichten: 1360


Locatie: Amsterdam
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor strangeartefact » wo jun 15 2011 7:32 pm

Hey leuk draadje.

Naast me digitale Nikon D90 en s3000 doe ik ook analoog.

Ik fotografeer met een Nikon F100, daarnaast heb ik een canon eos 300 en eos 500n een minolta dynax en erg leuk een Ricoh XR-6.. ook ik scan zelf de negatieven op een Coolscan ls-40.
Scoor voornamelijk rolletjes op MP vaak over datum maar tot nu toe werkt het prima.

En nu gaan fotograferen met die F3, zo niet pb ik me donatie adres wel even ;)

Have fun ermee!

Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor jantom » wo jun 15 2011 9:36 pm

Aan strangeartefact

Als ik weer de zin krijg moet ik inderdaad gaan doen wat je voorstelt ("En nu gaan fotograferen met die F3, zo niet pb ik me donatie adres wel even") .

Ik beschouw de Nikon F3 als Nikon's fijnste camera om mee te werken en hij is zo klein en handig en licht!
ik zie alleen tegen het vervolgtraject op (laten ontwikkelen enz).

De groeten van Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor Melliw » wo jun 15 2011 9:39 pm

Waar zie je tegenop? Je kunt je rolletje toch gewoon wegbrengen naar de lokale vakfotograaf o.i.d.?
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor jantom » wo jun 15 2011 9:49 pm

Melliw schreef:Waar zie je tegenop? Je kunt je rolletje toch gewoon wegbrengen naar de lokale vakfotograaf o.i.d.?


Dat doe (eigenlijk: deed) ik dan ook want ik kan het niet zelf. Maar de afwerking laat zo vaak te wensen over en ik mag niet teveel met de muis doen (RSI). Vandaar dat ik ooit koos voor digitaal maar dat is ook niet precies wat ik ervan verwacht.
Ik fotografeer meestal met een Coolpix P5100 die best wel in staat is om goede foto's te maken en in ieder geval niet zo zwaar is als mijn D3...
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor Melliw » wo jun 15 2011 9:56 pm

Ik heb zelf niet het idee dat de afwerking van analoge beelden meer muisbewegingen kosten dan van de digitale beelden. Uiteindelijk doe je hetzelfde, archiveren, bewerken en eventueel publiceerden. Het je weleens gekeken naar een Wacom o.i.d.
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.
Gebruikersavatar
Melliw

Clublid
Berichten: 2346


Locatie: IJsselmuiden
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: FM3A: Wat een body, wat een techniek!

Berichtdoor jantom » wo jun 15 2011 10:04 pm

Melliw schreef:Ik heb zelf niet het idee dat de afwerking van analoge beelden meer muisbewegingen kosten dan van de digitale beelden. Uiteindelijk doe je hetzelfde, archiveren, bewerken en eventueel publiceerden. Het je weleens gekeken naar een Wacom o.i.d.


Wacom? Nee. Maar daar is mijn hand toch ook bij nodig? Dat is het probleem (het ligt niet aan de muis op zich maar aan mijn hand).
Ik moest vaak retoucheren en dat is het grote probleem. Soms was ik een hele dag bezig met retoucheren van één film..... Afschuwelijk wat ik soms terug kreeg...
De verdere afwerking is niet problematisch want -inderdaad- gelijk.

groet, Jan
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten