achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor Radiognome » wo jul 06 2011 9:51 pm

Na een avondje prutsen heb ik alle schakelaars, aandrukrolletjes en dergelijke overgezet van mijn oude f100 achterwand op een nieuwe. Dit omdat de oortjes die hem dicht moeten houden afgebroken waren.

Nu is er nog een onderdeel dat ik niet overgezet krijg, namelijk:
Het onderste pinnetje van het scharnier (bovenste was geen probleem, ontgrendelingspin los schroeven en het kwam er uit).

Het gaat om het pinnetje aan de onderkant. Ik heb al geprobeerd het met een tang er uit te trekken, en daarbij een beetje beschadigd (zie foto). Dit heeft niet geholpen. Heeft iemand een idee hoe dit bedacht is?

vr.gr. Martin
Afbeelding
Radiognome



Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor strangeartefact » wo jul 06 2011 10:31 pm

Ik weet geen antwoord op je vraag, maar je verhaal levert een vraag op...

''Waarom heb je niet gewoon de hele achterwand gewisseld als je een onderdelen F100 hebt???''

Mocht je erg in de probs komen, ik heb nog een f100 in de kast die kuren heeft bij veel licht(sluiter lekt dus...) Niet for free dan weer niet ;)
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor Radiognome » wo jul 06 2011 10:47 pm

Deze f100 is eigenlijk altijd mijn favoriete kamera geweest, maar hij lag al jaaaaren in de kast omdat dus de sluitings lipjes waren afgebroken (schijnt bekend euvel te zijn). Mijn andere f100 is helemaal werkend dus die ga ik niet slachten. Ik heb met die laatste alleen nooit meer zo'n 'klik' opgebouwd als met die eerste.

Nu vond ik op eBay een nieuwe kale achterwand, en als hobby-project 'ter lering ende vermaak' besloten mijn trouwe f100 weer tot leven te wekken. Ik kon hem niet weggooien, maar hij stond ook zo zielig met zijn klep open. Vandaar..... Gewoon omdat het leuk is, helemaal als ik straks er weer een rolletje mee vol kan schieten.

Na een hele avond kleine schroefjes met spuug aan een mini schroevendraaier plakken enzo heb ik alles over gezet behalve dus dat ene pinnetje dat ik er niet uit krijg. Alles (de twee schakelaars tenminste) lijkt weer te werken. Heel frustrerend dus.

In geval van nood 'dremel' ik het pinnetje wel uit de oude achterwand in de hoop dat ik hem dan in de nieuwe kan persen.
Radiognome



Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor strangeartefact » wo jul 06 2011 11:23 pm

Wens je succes....F100 is heerlijke camera idd, deel je mening, ik was ook erg teleurgesteld dat de 1ste die ik kocht niet 100% fris was, de 2e daarentegen is 110% ;)

Laat je nog ff weten of het gelukt is?

Grts Peter
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor a vgastel » wo jul 06 2011 11:36 pm

weet je zeker dat deze erin geperst zit, zit er geen schroefdraad in. :?:
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor Roelof » do jul 07 2011 2:11 am

Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor Radiognome » do jul 07 2011 7:04 am

Bedankt voor alle steun en medeleven tot nu toe.

a vgastel schreef:weet je zeker dat deze erin geperst zit, zit er geen schroefdraad in. :?:


Voor zover ik met een loupe kan zien zit er geen schroefdraad aan de binnenkant van het gat waar hij in moet. Er zit ook niets waarop je grip kunt uitoefenen (sleufje, recht kantje, kruiskopschroefje etc...)


Ik ben deze link / site ook op verschillende manieren tegen gekomen. Ik vind het alleen verdacht dat ze:

a: Willen dat ik me registreer
b: Bijna altijd bovenaan staan als ik het woord 'repair manual' in type, ook als ze het bijna onmogelijk kunnen hebben.

Ik vertrouw dat dus niet helemaal. Zeg maar, de digitale variant van de man met de regenjas in het steegje 'Wil je een lollie om aan te zuigen???'.
Radiognome



Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor Roelof » do jul 07 2011 9:58 am

Radiognome schreef:

Ik ben deze link / site ook op verschillende manieren tegen gekomen. Ik vind het alleen verdacht dat ze:

a: Willen dat ik me registreer
b: Bijna altijd bovenaan staan als ik het woord 'repair manual' in type, ook als ze het bijna onmogelijk kunnen hebben.

Ik vertrouw dat dus niet helemaal. Zeg maar, de digitale variant van de man met de regenjas in het steegje 'Wil je een lollie om aan te zuigen???'.

Ze zijn een commerciële dienst. Zo'n dienst doet wel z'n best om alles te hebben.
Een abonnement dat je ook service manuals kunt downloaden (max 7 per dag) kost $8/dag, $16/maand of $66/jaar
Je kunt betalen via paypal, dus dat zit wel goed.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: achterwand bevestigingspin f100 verwijderen

Berichtdoor Radiognome » do jul 07 2011 7:38 pm

Roelof schreef:Ze zijn een commerciële dienst. Zo'n dienst doet wel z'n best om alles te hebben.
Een abonnement dat je ook service manuals kunt downloaden (max 7 per dag) kost $8/dag, $16/maand of $66/jaar
Je kunt betalen via paypal, dus dat zit wel goed.


Ik geef toe, ik ben nogal erg sceptisch. Die F100 manual zal je vast krijgen voor dat bedrag. Ik ben in de loop der jaren alleen wat sceptisch geworden van diensten die altijd bovenaan google zoekresultaten staan en telkens precies zeggen te hebben wat ik zoek (type maar eens een willekeurig probleem met Windows Server 2008 in).

Het pinnetje heb ik overgezet. Het was gewoon een kwestie van 'mechanisch net zoveel oude achterwand verwijderen tot er een pinnetje over blijft'. Met enig beleid liet het zich in het nieuwe gaatje duwen. Klaar..... :D

strangeartefact schreef:Wens je succes....F100 is heerlijke camera idd, deel je mening, ik was ook erg teleurgesteld dat de 1ste die ik kocht niet 100% fris was, de 2e daarentegen is 110% ;)


Toen ik hem met lens weer voor mijn oog hield, wist ik gelijk weer waarom ik het altijd zo'n heerlijke kamera heb gevonden. Ook het geluid.... Helemaal blij...
Radiognome




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten