Nikon F2AS en negatief scanner.

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 02 2011 12:15 am

willmy schreef:Ik bewonder henkk die z'n dia's in een bankschroef durft te doen ( :o )

Niet de dia's zelf, maar een "wissel-houder" (een of ander accessoire ???). In die wisselhouder gaan de dia's neem ik aan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 02 2011 12:18 am

yellowfish schreef:Voorbeeldje waarom ik o.a. analoog erbij houd.
De subtiele grijstinten zijn niet te emuleren via software.

Sorry, je moet er maar van houden. Dat voorbeeld vind ik toch wel erg grijs. Zelfs voor analoge begrippen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 12:34 am

Léon Obers schreef:
yellowfish schreef:Voorbeeldje waarom ik o.a. analoog erbij houd.
De subtiele grijstinten zijn niet te emuleren via software.

Sorry, je moet er maar van houden. Dat voorbeeld vind ik toch wel erg grijs. Zelfs voor analoge begrippen.


Mag je vinden, ik vind het juist heel representatief voor waar analoog voor mij voor staat.
Als ik de zw/w foto's op jouw site bekijk vind ik die persoonlijk typisch digitaal 'zielloos'.
Verontschuldigen hoeft niet. Dat heet smaak.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 02 2011 3:54 am

Als je het over smaak hebt, heeft dat niets met digitaal of analoog te maken, maar met persoonlijke voorkeur.
Digitaal of analoog, zielloos of niet, met beide systemen kun je naar wens grijstinten in vergelijkbaar harde of zacht subtiele grijstinten verwerken. Digitaal niet met minder mogelijkheden als analoog. Digitaal staan je zelfs meer uitgebreide tools ter beschikking dan bij film. Zelfs een "filmkorrel" weergave kan softwarematig geregeld worden. Als je digitaal niet tot die verwerking kunt komen die je voorstaat, zou je beter kunnen afvragen wat er aan je eigen verwerking schort om dat wel te kunnen bereiken, dan je af te vragen wat de intentie is van het werk van een ander.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 9:12 am

Je hoeft mij niet uit te leggen wat smaak is.
En we weten allemaal dat we analoog en digitaal grijstinten kunnen genereren.
Ik heb het over een specifiek KARAKTER van analoog tov digitaal en laat die nou (nog steeds) uniek zijn.
Korrel emuleren via software (Nik) is prachtig maar is toch echt anders dan écht analoog.
En dan kun je spreken dat analoog de voorkeur geniet voor speciale mooie ambachtelijke projecten.
Ik vind het opmerkelijk dat 'zielloos' aan jou moet worden uitgelegd.
Jouw opmerking van hierboven vind ik zelfs verbijsterend.
Maar wij zijn het wel vaker niet met elkaar eens, gelukkig maar.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor emdeklerk » vr dec 02 2011 9:29 am

Ook mij valt altijd weer op dat analoog zwart/wit vrijwel altijd weer de mooiste tonen geeft.
Als ik bij de fotoclub alle digitale zwart/wit foto's naast elkaar zie op een competitieavond zie je in de eerste plaats vijfendertig verschillende kleurzwemen, in de tweede plaats zijn de middentonen nooit zo mooi als van een goede zwart/witafdruk van een echte zwart/witfilm.
Goed, dat zijn uiteindelijk amateurs, ik weet zeker dat een vakfotograaf het digitale omzetten naar zwart/wit als regel beter beheerst, maar toch: als ik in Foam of in de fotomusea in Rotterdam of Den Haag "echte" zwart/witfoto's zie dan vraag ik me iedere keer weer af wie dat digitaal gaat evenaren.
Ik heb de foto's van Michael altijd fantastisch gevonden, deze mogen (misschien ook op mijn beeldscherm!) grijsachtig lijken, maar de subtiliteit, de zachte toonschalen, de impact van de foto zelf: ik wil nog de digitalo zien die op dezelfde locatie, op hetzelfde tijdstip, dezelfde foto maakt en een vergelijkbaar resultaat krijgt als Michael. Klasse.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 9:53 am

jahahah
Laatst gewijzigd door yellowfish op za dec 24 2011 2:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Cees » vr dec 02 2011 10:40 am

Ik ben nog altijd blij dat ik een paar zwart-witfilms in de vriezer heb liggen.
In de F5, mooi objectief erop en genieten maar!

Vind de eerste foto van Michael hierboven dus ook verre te verkiezen boven de tweede, maar ja, smaak, hè.....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Marten » vr dec 02 2011 11:21 am

emdeklerk schreef:.... neem ook geen genoegen met een camera waarvan de afsluitknop voor de motordrive ontbreekt;

Aangemoedigd door alle enthousiaste verhalen over de F2 en analoge zwart-wit fotografie, heb ik mijn F2 weer eens uit de kast gehaald. Een Tri-X is nog te koop hoop ik?
Ik wil "licht" fotograferen, dus: Battery-pack MB-1 er af, motordrive MD-2 er af, diafragma stuurapparaat DS-1 er af...
Ajj, waar heb ik de afsluitknop / dop voor de motordrive? Ben bang dat ik hem niet meer heb en om nou altijd met die motordrive er onder te moeten rondlopen...
Hoe ziet die afsluitknop er uit en waar zou ik hem nog kunnen kopen?
Laatst gewijzigd door Marten op vr dec 02 2011 11:56 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 11:27 am

Hi Marten, bij mijn F3 kan ik het schroefdekseltje in het batterijcompartiment v/d MD-4 opbergen.
Wellicht dezelfde oplossing?

Je bedoelt MD-2
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Marten » vr dec 02 2011 11:56 am

yellowfish schreef:Hi Marten, bij mijn F3 kan ik het schroefdekseltje in het batterijcompartiment v/d MD-4 opbergen.
Wellicht dezelfde oplossing?
Je bedoelt MD-2

Gevonden! Zat in het handvat gedeelte van de MD-2, dat tegen de camera zit. Prima tip, dank je.

Waar haal ik een Tri-X ? (want dat roept bij mij pas echt nostalgische gevoelens op)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Jur » vr dec 02 2011 12:03 pm

Marten schreef:Waar haal ik een Tri-X ? (want dat roept bij mij pas echt nostalgische gevoelens op)


Bijvoorbeeld HIER , + nog veel andere doka-spullen.
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 12:08 pm

Marten schreef:Gevonden! Zat in het handvat gedeelte van de MD-2, dat tegen de camera zit. Prima tip, dank je.

Waar haal ik een Tri-X ? (want dat roept bij mij pas echt nostalgische gevoelens op)


Mooi zo !
Tri-X is nog wel aan te komen, hou alleen rekening met een goed/betrouwbaar lab.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Marten » vr dec 02 2011 12:08 pm

Ook een prima tip. Dank, Jur.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Jur » vr dec 02 2011 12:11 pm

yellowfish schreef:Tri-X is nog wel aan te komen, hou alleen rekening met een goed/betrouwbaar lab.


Of gewoon weer leuk zelf doen; Tri-X in D76 of ID-11 ......... :)
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten