Nikon F2AS en negatief scanner.

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 12:15 pm

Inderdaad Jur, ik neig zelf heel sterk naar zelf weer D-76 ontwikkelen.
Als ik oude zelf ontwikkelde negatieven weer in scan dan ziet dat er perfect uit.
Ontwikkelen bij een Hema is teleurstellend, al is het al om de telefoondraden die je er gratis bij krijgt.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 12:36 pm

jaha
Laatst gewijzigd door yellowfish op za dec 24 2011 2:17 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 02 2011 1:12 pm

yellowfish schreef:Opvallend, ik ken een aantal vakfotografen die bewust wederom analoog zwart/wit erbij gaan doen.
Niet naar hang naar vroeger -stel je voor- maar omdat bij goed observeren en maken, je in digitaal vaak verstrikt raakt in 'snel en handig' i.p.v. wat geeft het mooiste resultaat bij een bepaalde sfeer of onderwerp.

Ik zie dat eerder als onthaasten op "snel en handig".
Dat heeft op die gronden een andere impact dan dat er IMO strikt gezien zo'n groot verschil zou zijn tussen digitaal en analoog.
yellowfish schreef:Grijp ook meteen dit voorbeeld even aan.
De getoonde foto's worden als 'grijs' opgemerkt, ik zie in de foto een prachtige toonschaal die nog eens duidelijk opvalt in de middenpartijen.

Ik refereer in mijn opmerking aan je eerste opname van dat huis. Uit dat bericht komt ook mijn eerdere quote vandaan. (Ik had die andere opnamen toen nog niet eens gezien).
Wat je later als verschil aangeeft als zijnde de twee versies van de opname van je dochter, is wat jij zelf als smaak definieert. Net zo goed als dat je van die zachtere toon naar die wat stijlere toonwaarden kunt gaan, kun je dat natuurlijk ook andersom doen, ook digitaal (juist dan zou ik zeggen). Maar dat smaakverschil is niet de essentie in verschil tussen analoog of digitaal.

Begrijp me goed. Ik ben beslist niet tegen analoog. Als je graag analoog wilt werken moet je dat vooral doen, en als het karakter van de beelden je vanuit de gebruikelijke analoge verwerking je direct op een bepaalde manier meer bevredigen wil ik je daar absoluut niet vanaf houden. Ik wil best geloven dat de standaard digitale verwerking waarop een digitale workflow is afgestemd je een ander beeldkarakter geeft, en het (veel) meer moeite zal kosten om een vergelijkbare analoge beeldlook te reproduceren. Alleen dat het digitaal niet haalbaar zou zijn gaat er bij mij niet in. Daar zijn de mogelijkheden digitaal gezien juist te veelomvattend in.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor yellowfish » vr dec 02 2011 1:23 pm

Als ik de vergrotingen zie van A. Corbijn tijdens zijn overzichtstentoonstelling in Foam
dan weet ik o.a. (weer) wat analoog speciaal maakt.

Uiteindelijk wordt het gedigitaliseerd om het hier -via dit digitale medium- te kunnen tonen.
Beste is om het als barietdruk te kunnen printen. Blijft meest ultiem.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor willmy » vr dec 02 2011 1:58 pm

Prima om de hier onstane discussie te volgen en tevens te lezen dat er weer een F2 aan het werk gezet gaat worden !

Zijn alle argumenten gewisseld over de voors en tegens van de F2AS vs F4S ?

Overigens had ik nooit gedacht om inderdaaad weer serieus na te gaan denken om zelf weer z/w films te gaan ontwikkelen, ik moet ergens nog tank hebben liggen, maar waar ? Ik weet dat ik m'n mooie Durst vergroter, met Nikon glaasje !, voor de bekende appel en een ei heb verkocht.

Heeft iemand een adres waar ik eens kan kijken naar de bovengenoemde camera's, op Ebay zie ik hele mooie exemplaren langs komen bij de oosterburen maar ik ben niet zo van het kopen via internet, iemand daar een betrouwbaar adres ?

Mijn dank is weer groot !
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.
Gebruikersavatar
willmy

Forumlid
Berichten: 87


Locatie: Engelen

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor willmy » vr dec 02 2011 2:17 pm

Vraag aan henkk: kan je bij gelegenheid eens een foto maken van jouw opstelling, als ik daarover nadenk kan bij gewenning best wel snel zijn neem ik aan.
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.
Gebruikersavatar
willmy

Forumlid
Berichten: 87


Locatie: Engelen

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Jur » vr dec 02 2011 2:18 pm

willmy schreef:Heeft iemand een adres waar ik eens kan kijken naar de bovengenoemde camera's, ......


In Nijmegen wordt een op het oog heel mooie F4/F4s aangeboden; zie MP HIER Eventueel ook met objectieven.....
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor willmy » vr dec 02 2011 2:47 pm

Bedankt Jur,

Sta al in kontakt met de aanbieder om wat meer foto's te krijgen.
D90 en handvol kleinbeeld een middelformaat analoog.
Gebruikersavatar
willmy

Forumlid
Berichten: 87


Locatie: Engelen

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor Cees » vr dec 02 2011 3:02 pm

Je zou eens in Utrecht op de Lange Nieuwstraat kunnen gaan kijken, http://www.hetfotoatelier.nl/paginas/welkom.htm
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor henkk » vr dec 02 2011 9:48 pm

willmy schreef:Vraag aan henkk: kan je bij gelegenheid eens een foto maken van jouw opstelling, als ik daarover nadenk kan bij gewenning best wel snel zijn neem ik aan.

Zal ik doen. Maar eerst eens een resultaat: een kopie van een ruim 22 jaar oude waarschijnlijk Kodachrome 64 en waarschijnlijk gemaakt met m'n FE2 en 35-105/3.5-4.5. Geschoten in NEF kun je de kleuren behoorlijk herstellen (voor deze foto heb ik een grijsvlak gezet op het meest linkse dakvlak). Hoe ik deze ingeraamde dia in een scanner zou moeten bewerken is mij een vraag.
Ik heb deze huizen overigens later ooit op een journaal behoorlijk beschadigd gezien door een aardbeving maar wellicht zijn ze inmiddels weer hersteld.
P.S. wie weet nu waar dit is?
Afbeelding

Edit: Dofmaster leert me net dat bij 75 mm brandpuntafstand (de effectieve afstand van een 105/2.8 VR2 bij 1:1 en opnameafstand 23 cm) en f/11 de scherptediepte 0,43 cm is op een D700. Perfect om de hele dia scherp te kopiëren.
Laatst gewijzigd door henkk op vr dec 02 2011 9:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4964


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor flitslicht » vr dec 02 2011 9:52 pm

San Fransico (get your kicks, on route 66)
flitslicht



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor henkk » vr dec 02 2011 10:00 pm

flitslicht schreef:San Fransico (get your kicks, on route 66)

Locatie klopt maar Route 66 eindigt in LA :D
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4964


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor flitslicht » vr dec 02 2011 10:16 pm

Klopt, het was San Bernadino. Moet mijn songteksten maar weer eens gaan doornemen :oops:
flitslicht



Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor henkk » vr dec 02 2011 10:49 pm

In de verkleinde versie voor het forum is het niet meer te zien, maar ongeveer in het midden van deze dia staat "Route 66" (ergens in Arizona).
Afbeelding
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4964


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon F2AS en negatief scanner.

Berichtdoor henkk » za dec 03 2011 5:17 pm

En hier is desgevraagd de opstelling met de wisselhouder en bankschroef:
Afbeelding

Afbeelding

Het is even een klus per sessie om de camera en houder goed op elkaar afgesteld te krijgen (parallel en de dia beeldvullend) maar als dat eenmaal klopt kun je vlot doorwerken (een minuut per dia kost het wel, van dia pakken, inschuiven, scherpte checken/bijstellen, foto maken (zelfontspanner via draadl. afstandsbediening), dia weer opbergen).

Ik gebruik nu de AFS 105/2.8 VR2; zou ook eens de AF-D 60/2.8 Micro kunnen proberen, evt. op een PB-4 balg (maar dan moet ik het diafragma handmatig open en dicht zetten). Het voordeel van de balg is dat het hele spul dan op een instelrail zit. De 105 op de balg is helaas geen optie omdat het diafragma dan potdicht blijft zitten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4964


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten